Nissens Nissens skrev:
Du tror att det är unikt för Sverige?
Har inget att jämföra med . Du får.gärna upplysa mig

Nissens
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Har inget att jämföra med . Du får.gärna upplysa mig
Nja, det var du som gjorde sken av att det skulle vara unikt för Sverige med komplicerade byggregler.

Jag vet att det är komplicerat i många länder.

Vill bara informera om att min överklagan lönade sig. Kommunen ändrade på beslutet.

• Gilla
  • Älska
pmd och 22 till
  • Laddar…
Nissens
K KitteKatt skrev:
Vill bara informera om att min överklagan lönade sig. Kommunen ändrade på beslutet.
Bra jobbat!

Grattis! 🥳

K KitteKatt skrev:
Hej.

Vi satte upp solceller 2022 utan att ha tänkt på att vi kanske borde sökt bygglov. Ingen behöver påpeka att vi var klantiga, det begriper vi ändå. Nu har vi sökt i efterhand och fått besked på att de måste plockas ned.

Vem kan göra detta och kan man sälja anläggningen?
Dom flesta kommuner lämnar dispens för bygglov om panelerna smälter in i takets färg jag har sålt och monterat en del anläggningar ingen har haft nåt krångel med kommunen

P
K KitteKatt skrev:
Fast formellt gör man överklagan först till länsstyrelsen där kommunen ligger, även om överklagan ska skickas till kommunen.
Har kommunen insett att de gjort fel, kan de antagligen själva ta ett nytt beslut utan att avslöja sin inkompetens för länsstyrelsen 😴

Ta dit media det låter helt knasigt att taket inte håller Som argument. Har det rasat satt sig nu? Det borde det gjort.

Christer g Carlsson Christer g Carlsson skrev:
Ta dit media det låter helt knasigt att taket inte håller Som argument. Har det rasat satt sig nu? Det borde det gjort.
Varför ta dit media när kommunen redan har backat?

• Gilla
yonna
  • Laddar…
K KitteKatt skrev:
Hej.

Vi satte upp solceller 2022 utan att ha tänkt på att vi kanske borde sökt bygglov. Ingen behöver påpeka att vi var klantiga, det begriper vi ändå. Nu har vi sökt i efterhand och fått besked på att de måste plockas ned.

Vem kan göra detta och kan man sälja anläggningen?
Man behöver inget bygglov för solceller på taket. Om kommunen infört egna regler - överklaga och invänta de nya reglerna som kommer i höst.

hsd
K KitteKatt skrev:
Hurra 😀

useless useless skrev:
Åfan! Du får kontakta Boverket och berätta att dom har fel.

[länk]
För sätta på taket behövs inget bygglov i de flesta fall. Om kommunens detaljplan säger att bygglov behövs är det bara att invänta Boverkets nya regler.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.