E
etompau: Resistansen för en kabel är beroende på material, längd och area på kabel. Du kan enkelt räkna fram resistansvärdet på en ledare där du vet längd och area. Är det koppar så blir det R=(0,0175 x l) / area Med 40 m kopparkabel, 1 mm2 area blir det 0,7 ohm, så din mätnings stämmer bra.
2 svar · 7,4k läst
Z
zzelma: [citat] Bra! Det var just det jag undrade - om jag behövde göra den där krumeluren med begränsningskabeln. Tack för svaret! (y):)
2 svar · 3,7k läst
Mattio
Mattio: Roboten funkar ej Orsak : klippmotorfel, har fastnat kniven Har läst boken och rengörande tarliken även testad med högsta nivån men fortfarande samma fel meddelande. har någon samma problem? Tips och råd ? tack på förhand!
0 svar · 2,4k läst
H
Harald Blåtumme: Finns nog få saker här i livet som är enklare än att lägga ut en begränsningsslinga och för den del guide-trådar. Bara att spika fast begränsningskabeln med därför avsedda plastspjut mot marken. klart. Behövs det ändras något så är det ytterst enkelt. Några veckor efter installation är begränsningskabeln övervuxen och syns inte. Att drömma om framtidens självkörande bilar
12 svar · 12,3k läst
L
Långpanna: Jag funderar på att byta ut min Stihl mot ännu en Gardena. Jag har redan en smart SILENO 1000m2 (inköpt förra året) som tar den stora ytan. Nu undrar jag vad ni kunniga har för åsikter. Tanken är att köpa en för 750m2. • Kommer den att fungera med den slinga som redan ligger ute för Stihl’en? • Begränsningsslingorna för de två ligger med ca 30 cm mellanrum på ett ställe.
0 svar · 1,0k läst
S
SvPa: [citat] Köpte en kantskärare på Jula för 99 kr och gjorde spåren i gräsmattan vickade lite på den i sidled när jag gick framåt med den så gick frugan efter och putta ner kabeln i det lilla "diket" jag åstadkom, tog inte lång stund att lägga ut hela slinga o guidekabeln
14 svar · 2,5k läst
·
H
Hulter: Har samma problem med min automover från 2011 som jag precis bytt laddplatta på med han hittar inte rätt 1 av 3 gånger utan ställer sig snett och sedan kommer felmeddelandet "laddstation blockerad". Någon som vet vad det skulle kunna vara? Återförsäljaren har provat hos sig och det verkar fungera då men inte i vår trädgård trots att jag installera 2 guidekablar som han ska följa hem.
3 svar · 2,8k läst
Mikin
Mikin: Jag har ärvt en Stiga 520 robot, men saknar manual. Mina problem: Min trädgård ser ut som ett u, den klipper bra på vänster sida, startar åt samma håll hela tiden. Problem 2, kniven slutar snurra efter ca 24 min sedan börjar den igen efter ytterligare 10-12 minuter? Någon som vet var jag hittar en manual till den här?
0 svar · 1,2k läst
C
Camilla794: Hej. Har köpt en husqvarna Automower 415X och nu är det dags att placera ut begränsningskabeln. Men hur gör jag vid ett grindhål (90 cm)? Våran tomt är delad med staket och grind då vi jag hund. Googlar runt men hittar inget. Hjälp!
0 svar · 1,5k läst
H
Huskomling: Vad kan detta oljud bero på? Haft maskinen 3-4 veckor?
32 svar · 8,5k läst
·
R
Rm1X: [citat] Tråkigt att du verkar fått nått riktigt dåligt exemplar. Min 1750 är inne på 3:e säsongen och har gått felfritt, så jag hade tydligen tur. Och den är extremt tyst. Hör av dig om du vill sälja den. Kan behöver reservdelar i framtiden...
19 svar · 10,3k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Det finns lite olika sätt att göra det här på. Du antyder att du ska dra den nya kabeln över guiden exempelvis, så kan du nog inte göra. Det rimliga är att du gör en ny tillfällig dragning och kopplar in guiden till den. När du sen ska öppna upp igen kopplar du tillbaka den gamla slingan och kopplar ihop guiden med den igen. Räkna med att det går åt 5–6 skarvdon berornde på hur
4 svar · 1,6k läst
Zellero
Zellero: Hej. En av alla mina klippare blinkar bara till i displayen o piper nån gång för att sen startas om. Vad kan det vara? Har provat friskt batteri och ingen skillnad. Har även 2 st som ger felkod 1. Vad kan det vara för fel? Vet ju vad det står för förklaring i bruksanvisningen, mest ifall någon lyckats laga det själv. Det enda jag hittar på ena moderkortet är att en av laddpolerna (de
0 svar · 1,5k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag skulle för övrigt dra ungefär såhär (orange guide) enligt TS sista förslag. Tänk på att roboten går till vänster om guiden sett mot laddstationen. [bild]
9 svar · 5,6k läst
·
M
Mellisen: Hej! Har en liten lyfco 1200 robotklippare som vi inte blir riktigt kloka på. kanske någon här kan komma med tips/hjälp som gör att vi får ordning på klippandet... Problemet är: klipparen går ALLTID ner till samma hörn/område på gräsmattan där den klipper. Det är så klippt där att det inte finns något gräs kvar. Hur vi än försöker så är det dit den åker, och den tar sig
0 svar · 2,0k läst
·
D
Anonymiserad 433451: [citat] sällan de lägger upp vilka som har eller inte längre sedan jonsered försvann.. Så nu är det fritt fram för Hva återförsäljare att sälja allt.. :cool:
49 svar · 25,6k läst
·
Telleman
Telleman: Hej, Tack Henkebygg för dina fina bilder. Har en liknade maskin Worx 790E 2014 som gör lika dant. Går in laddar 30- 40% går ut igen gör detta ca 4 gånger. Har plockat isär vid laddare på maskinen, den vita sladden var lite skadad fixa det. Gjort rent i laddastastionen från lite grå suggor mm. Prova idag ingen gick upp till 50-60% sen börja den göra lika dant igen ut och in. Vad gör
13 svar · 9,8k läst
·
M
Minken 51: Hur kommer man åt servicemenyer till 225s årsmod. 2017
0 svar · 1,4k läst
AndreasLundgren
AndreasLundgren: [citat] Hej! De finns inte kvar tyvärr. :)
2 svar · 1,9k läst
pacman42
pacman42: Fick idag börja felsöka hur det kunde komma sig att roboten startade med att klippa för att sedan så snart det började bli lite högt gräs stanna och klaga på blockerad knivdisk. När jag vänder på klipparen så tycker jag att skivan snurrar lite trögare än vanligt, men inte anmärkningsvärt trögt dock. Så blir det ju ofta om det är lite blött gräs. Men den vägrade fortfarande
0 svar · 1,1k läst
M
Marlin11: [citat] Nu är det min granne jag hjälper men är rätt säker på att den grävdes ner direkt. Han hade firma som gjorde det.
8 svar · 7,4k läst
·
P
peralm: Jag har 2st Husqvarna G1 som går på olika områden. Nu har den ena börjat stå för länge i laddstationen. Jag har skiftat batterier mellan dom, fortfarande samma klippare som laddar för länge. Har oxå skiftat område dom går på så det är ju inte fel på laddstationerna heller! Vad finns i klipparen som avgör hur länge den ska ladda?
0 svar · 2,2k läst
Joddela
Joddela: Nej, men när jag olyckligt högg av slingan så stannade Hondan. Kan vara som du säger att något påverkade slingsignalen så klipparn stannade.
2 svar · 5,2k läst
H
Harald Blåtumme: Vår Worx WG 796E från 2015 (specad till 1000 m2 klippyta) har gjort god tjänst på ca 1200 kvadrat grönyta, ganska komplex med många buskar och träd, dessutom i tre delar sammanbundna med rätt smala korridorer. Trots sitt enkla klippmönster typ ”flipperkula” och ganska liten klippdisk på 18 cm eller vad det var så har den hållit ordning på gräset överallt i 6 år, med typiskt
0 svar · 2,9k läst
E
etompau: Ja med stor sannolikhet har du lyckats korsa kablarna som går ut till, och begränsar biytan. Detta är ett vanligt fel som görs, främst när det gäller öar. Då vänder klipparen en bra bit innan begränsningskabeln runt ön.
1 svar · 2,6k läst
J
Johan_F: Skruvarna som håller ihop växellådorna och motorerna bör kontrolleras och eventuellt spännas årligen annars riskerar man dyra haverier. Det kan hjälpa att sätta Loctite på gängorna.
2 svar · 2,7k läst
E
etompau: [citat] Okulärbesiktning och eller ohmmätning.
3 svar · 1,5k läst
F
fb35523: [citat] Är det så så minskar ju kostnaden drastiskt. Vet du vad abonnemanget för Connect kostar (för det ingår väl bara två åt har jag för mig att jag läst)? När det gäller täckning är ju problemet så klart inget man ska underskatta. Jag råkar ju ha huset fullt av AP:er och testar just nu en ny tillverkares WiFi så jag är kanske ingen normalanvändare på så sätt. Trots det
2 svar · 3,6k läst
T
TH885: Slingan är av. Lita inte på dom testare som finns att köpa för dom stämmer inte ett skit. Kolla om du har någon skarv någonstans och börja felsöka där.
8 svar · 6,0k läst
·
tjabo4
tjabo4: Tack för info,det funkar klockrent (y):D
4 svar · 2,0k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.