B
bozze4evigt: [citat] Har fått igång klipparen och skriver lösningen här ifall någon annan stöter på samma problem. jag mätte upp endast 1-2v på stiften på transformatorn som egentligen ska ge 28v ut. beställde en ny transformator för hutlösa 899kr och klipparen startade direkt.
2 svar · 4,2k läst
Jocke83
Jocke83: [citat] Fick svar från Dbots kundtjänst: ”Det går inte göra något sådant kanalbyte. Signalen i slingan är identisk på alla stationer. Det som är skillnad är ”kanalen” mellan robot och station, dvs den radiokommunikation de kommunicerar med, men i kabeln går inga sådana signaler.” så kanalbytet är den radiolänk som klipparen och stationen använder för kommunikationen, t.ex
8 svar · 3,6k läst
D
DeBe85: [citat] Hej! Tack för ett bra knep. när jag mäter på batteriet så har jag 20,66V. Gjorde som du skriver med laddaren och drog två kablar direkt från trafik och den skickar på 32,32V. Men batteriet tar inte laddning. är batteriet dåligt då eller sitter det någon intelligens i batteriet som gör att det inte tar laddning så? Det finns ju 4 stift till på batteriet. Tacksam för svar
2 svar · 6,4k läst
O
Olf Oggler: Bilden i första inlägget är alltså inte min bild. Jag håller och installerar nu. jag kan nog både flytta ut stationen lite, samt vrida den lite så det hela blir lite mera gynnsamt.
9 svar · 3,8k läst
·
nino
nino: Ok perfekt, tar klämskarvar till det tillfälliga och löd när det ska återställas Hur länge bör man vänta innan man släpper ut den på ny gräsmatta då?
2 svar · 1,2k läst
tensiden
tensiden: [citat] Källan är användarmanualen.
9 svar · 4,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag vet inte ens om du kan ha flera laddstationer till samma klippare längre. Förr styrdes väl slingsignalen av en kod, men nu tror jag att den är framslumpad. Så om du inte kan välja signal själv på något vis kommer det bli svårt med nuvarande lösning oavsett. Beträffande det du frågade så vet jag inte, men jag tror tyvärr att problemet till och med är större än så.
1 svar · 1,3k läst
S
storskogen: [citat] Hej Hittade du någon lösning? Har samma problem med min 523 när jag uppgraderar den till en nyare firmware, funkar dock med en äldre fw så jag gissar att den versionen inte körde samma selfcheck vid uppstart. Klocka/datum lever även det ett eget liv så jag antar det är moderkortet som är trasigt.
1 svar · 1,6k läst
R
RATK: Hej, Hittade du någon lösning på detta? Jag tänkte prova detsamma. [citat]
1 svar · 1,9k läst
V
valpenius: Svarar på egen fråga: enligt både säljarna av reservdelen (kortet) och auktoriserad verkstad så krävs en mjukvara-uppdatering / programmering i samband med byte av kretskortet till ultraljudet. Detta är tvärt emot vad som beskrivs i den tekniska manualen: [bild] Så, det blir nog att krypa till korset och besöka auktoriserad verkstad som kopplar upp maskinen…. Men efter kontakt märker
1 svar · 4,1k läst
·
Herr Hysteres
Herr Hysteres: Hej Jag har en 410m2 stor del av min gräsmatta som är förbaskat knixig. Lätt förenklat kan ni tänka på den som en rektangel 8x50m vilken är bruten 90 grader halvvägs. I tillägg lutar det en del. Med anledning av utseendet har jag sedan något år stängt av den här delen för min Robomow RS622 som klipper resten av tomten. RSen blir på grund av sin storlek och bredd inte effektiv när
0 svar · 1,4k läst
K
kacke_: [citat] Tack igen. Den laddar verkligen inte så mycket. Utgår ju också från att de mätt laddstationen. Och så vidare. Har putsat av blecken på laddstationen och de på klipparen är nya. Verkstan bytte dessa då kabeln var skadad. Får kolla vidare i eftermiddag.
4 svar · 8,3k läst
·
E
etompau: Steg 1 är att du ohmmäter slingan. Det är det enda sättet att få ett exakt besked om slingstatus. R måste vara under 20 ohm. Dålig kontakt i skarvdon kan uppstå, glapp likaså. Det är enkelt att kolla och åtgärda.
5 svar · 3,6k läst
·
prototypen
prototypen: Du behöver en lång förlängningstråd till mätinstrumentet. Protte
4 svar · 1,2k läst
G
golfgreen: Jag noterade nyligen att min kompis som också har en Smart Sileno Life ser hur lång tid klipparen har kvar att ladda innan den går ut och klipper. Det är något som har tillkommit sen förra säsongen. Min app visar dock inte det, trots att jag har uppdaterat både appen och gräsklliparen (både via app och kabel). Nån annan som saknar den infon?
0 svar · 1,2k läst
·
Redfan
Redfan: [citat] Ok.. trodde att det var som som ligger i gräsmattan..
35 svar · 38,6k läst
·
R
RoAd: [citat] Jag gissar att du menar FK. Nej det är inte rekommenderat eftersom den inte är UV-skyddad. Jag kan inte svara på hur den beter sig nedgrävd men den är absolut inte till för det så det känns som att be om problem. Den lilla besparingen du gör kommer du bittert ångra om du ska göra om hela installationen om ett år :)
1 svar · 1,8k läst
Risto Junkkari
Risto Junkkari: [QUOTE = "sturban, post: 4270131, jäsen: 140573"] Jos voitelet etuakselit, hälytys yleensä häviää. Olen käyttänyt teflonruiskua, joka mielestäni toimii hyvin. Ruohonleikkurissa ei valitettavasti ole asetuksia epätasaisuudelle. [/ QUOTE] Tack. Måste försöka.
2 svar · 2,1k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Minst 30 cm mellan vänster sida av guiden & begränsningstråden, höger sida blir resterande, å avståndet mellan begränsningstrådarna är minst 60 cm, korridorsbredd mindre än 1,5m bör undvikas. (Punkt 3.5.3.2 sid 16, punkt 3.7 sid 19) https://www.gardena.com/ddocdownload/GARO/GARO2018_EUsv/GARO2018_EUsv__1158945-01.pdf
14 svar · 3,1k läst
·
Gunnar Klockare
Gunnar Klockare: Är det någon som vet hur jag lossar en bumpbrytare på en Stiga 520 autoclip ???
0 svar · 598 läst
R
Riola: Har en gardena smart sileno life 1250. Jag får inte homekit att fungera. Vad gör jag för fel? Ska jag vara nära roboten eller nära gatewayen då jag ska lägga till tillbehöret?
44 svar · 22,5k läst
·
G
Gårdsboende: Kryssen är frontsensorn, så det är bara byta den eller öppna upp och kolla om någon kabel gått av, sen löda om den/dom
1 svar · 1,5k läst
T
tombe691: närmar mig inköp, nu står det mellan dessa båda awd-modeller då stora delar av tomten på ca 2000 kvadrat lutar 45 grader eller mer och jag är trött att vinsha handjagaren upp och ner med spännband. Brukar nästan allt välja den högre modellen när jag tvekar det jag blev osäker på är tekniken. Har från min robotdammsugare vant mig vid att sköta allt via app i telefonen och även
0 svar · 2,0k läst
S
storskogen: Hej Jag försöker hitta en versionslista för Stiga Autoclip 500-serien. Lite osäker på om jag har rätt version i min 523 (r18855).
0 svar · 1,6k läst
T
Trevee: Körde idag i läge MAN. Jag startade den kl. 08.00 med 20,2V/5980mAh i bagaget, klipphöjd 5 på en biyta som klipptes för 4 dagar sedan. Den klippte fram till 09.44 = 104 minuter med värdena 17,6V/-29mAh. Runt 10.35 backar den ut med 20,6V/5998 mAh. Nu har den gått på AUTO första gången efter MAN-körningen. Just nu 60 minuter ute och18,6V/2200 mAh. Man blir aldrig riktigt klok på dessa
7 svar · 1,7k läst
T
Trevee: Jag tycker inte man ska vara rädd för skarvar. Jag har 800 m begränsningslina ute och en hel del skarvar som jag dragit upp 35 cm utanför begränsningslinjen i 30 cm höga elrör och HQ:s skarvdon. Det gör att man enkelt kan felsöka slingan om det blir avbrott. Numera finns det ju naturligtvis olika instrument för att söka avbrott men då 2010 när jag drog igång min 260 var det inte så
9 svar · 1,8k läst
·
C
cpalm: Funderade på hur tusan det kunde komma sig att du fick 1/6 av den specade resistansen på alla lindningar. Men det förklarar saken :)
6 svar · 2,5k läst
·
C
cpalm: [citat] Ja, du får en push-notis (förutsatt att du tillåtit detta antar jag).
3 svar · 947 läst
tensiden
tensiden: [citat] Tror inte det är några problem. Jag har en 450x och har på ett ställe rader med bärbuskar där jag testat med typ 50-60cm mellan slingorna. Klipparen gillar det inte riktigt då den vid sitt studsande stänger av klippmotorn i sitt försök att hitta ut, men det håller sig klippt och fint där, så nog funkar det. Är väl 60cm brett och tre meter långt ungefär.
18 svar · 16,5k läst
·
useless
useless: Det sprids väl ut på gräsmattan och försvinner? Till skillnad från dammsugaren där det sprids ut på golvet och inte försvinner.
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.