Svärföräldrarna har köpt en gardena silent city 500 och den låter väldigt mycket...ska vara marknadens tystaste men grannarna klagar. Har kollat tallrik o knivar o ok. Gardena säger att den låter mindre efter ett tag men nu har den klippt i 2 månader och skramlar jättemycket...vad göra?
dessutom problem med att guidekabeln hela tiden ramlar av när roboten kör tillbaka till laddning. Har nu tejpat fast med eltejp....
dessutom problem med att guidekabeln hela tiden ramlar av när roboten kör tillbaka till laddning. Har nu tejpat fast med eltejp....
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Låter konstigt detta. Kan du spela in en film och visa hur den låter?
Att guideslingan skulle ramla av och fästas med eltejp, detta förstår jag inte heller du måste utveckla detta.
Att guideslingan skulle ramla av och fästas med eltejp, detta förstår jag inte heller du måste utveckla detta.
H Harald Blåtumme skrev:Låter konstigt detta. Kan du spela in en film och visa hur den låter?
filmklipp kommer så snart den kör igång. Vill inte väcka grannarna nu.... Guideslingan sitter i en av tre kontakter bakpå laddstationen. De andra två är begränsningstråden. Jag har läst att kontakten ska ”snäppa” i, men det gör inte min. Jag har funderat på om jag kanske inte tryckt ihop kontakten tillräckligt och att det kanske är därför men tycker den ser ”rätt” ut.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Det är något som slår i när knivarna snurrar låter det som, ta ett kort på knivdisken kanske man kan se nått som inte stämmer?
Sen det med guiden, är det bakpå laddstationen?
Dom kabelskorna kan man få trycka till ordentligt, morsan hade samma problem med sin och vi fick trycka så hårt att man trodde den skulle gå sönder
Sen det med guiden, är det bakpå laddstationen?
Dom kabelskorna kan man få trycka till ordentligt, morsan hade samma problem med sin och vi fick trycka så hårt att man trodde den skulle gå sönder
B
breakman
Hobbyelektriker
· Västernorrland
· 1 830 inlägg
breakman
Hobbyelektriker
- Västernorrland
- 1 830 inlägg
Slår knivarna i så bör det synas rätt tydligt med slitage och borde vara det första någon kollar innan man ens kontaktar återförsäljare eller nått forum. Tror nog att en kabel ligger emot del av motor invändigt.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
En kabel borde nog ätits igenom på två månader, så jag tror knappast på det.
Medlem
· Sverige
· 5 688 inlägg
Jag skulle kontaktat återförsäljaren direkt om en ny maskin låter på det viset, givetvis efter att ha kollat så ingen kabelstump eller annat snott in sig i knivdisken (lätt hänt att det glöms kvar något på gräsmattan efter installation).
Det som menas med att de kan låta litet mer i början är bara att det är mer gräs att klippa tills längden är nere på vad man ställt in.
De usla kontaktstyckena har talats om i andra trådar, lösningen är att sätta dit kabelskor för flatstift istället.
Det som menas med att de kan låta litet mer i början är bara att det är mer gräs att klippa tills längden är nere på vad man ställt in.
De usla kontaktstyckena har talats om i andra trådar, lösningen är att sätta dit kabelskor för flatstift istället.
Husägare
· Sörmland
· 1 482 inlägg
Men om du sätter fart på disken för hand när den är uppochned, låter den så då också?
Oj, en sådan maskin och ljud hade jag direkt stannat, undersökt och åtgärdat. Aldrig kört med den i två månader!
Kontakterna som kopplas in i laddstationen ska tryckas in med ordentligt kraft, det ska inte behövas något tejp för att hålla dom på plats.
Kontakterna som kopplas in i laddstationen ska tryckas in med ordentligt kraft, det ska inte behövas något tejp för att hålla dom på plats.
Den stannades direkt (med STOP knappen) då den körde igång första gången. Därefter googlade vi och fick klart för oss att den kunde låta väldigt mycket men att det skulle avta efter hand....känns lite ironiskt då den heter Silent....och nu förstår jag att kommentaren var helt vilseförande. Det är ju faktiskt så att grannarna klagar. Mycket...Jag är helt med på att kontakten inte ska sitta med eltejp. Och jag har verkligen tryckt på, men det hjälper inte, kanske har jag inte klämt ihop den med tången tillräckligt...Men i valet mellan att åka till svärföräldrarna varje kväll och lite eltejp fick det bli det senare...E etompau skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden