Långåker
Långåker: Jag stod inför samma val som du mellan 305 och 405X. Jag landade på att ta en 405X då den går att uppdatera hemma utan att åka till återförsäljare. Det finns också en inbyteskampanj på 405X där man får 3000 rabatt om man lämnar sin gamla klippare. Så 5000kr för Connect, GPS , stöldskydd samt FOTA kändes som bra funktioner.
7 svar · 9,3k läst
·
E
ebonita: Kompletterande information. Provade igår att ge instruktioner till 600:an via mobilen, men det blev ingen kontakt. Så jag provade att starta om min Xiaomi Redmi 9. Och vips, då blev det plötsligt god förbindelse på hyfsat stort avstånd dvs så långt men kan förvänta sig. Så det leder mig till att tro att problemet sannolikt ligger i telefonen.
6 svar · 4,0k läst
E
etompau: Så länge slingresistansen ligger under ca 20 ohm funkar det med vilken kabel som helst. Har sett inlägg från personer som var med i starten av utvecklingen av HQ´s klippare som fortfarande kör med vanlig elkabel efter +20 år. Om man lägger kabeln på en "normal" gräsmatta försvinner kabeln ner i gräset efter 1-2 år.
9 svar · 3,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag skulle försöka med TS tomt ändå. Medveten om att något kanske inte kommer funka. Halvmånen till höger är väl det som har sämst odds att funka, men jag skulle prova. Lägga guiden så långt åt höger jag kunnat i riktning mot laddaren sett och chansat. Jag har skrivit någon annanstans att jag tänkt prova vad som sker om man lägger guide och begränsningskabel ihop snarare än
13 svar · 3,3k läst
·
E
etompau: Det går att ange vilken korridorbredd som klipparen ska använda. Minsta bredd betyder att den håller ett fast avstånd över guidekabeln, och varierar då inte avståndet. Klipparen har även en automatisk passagehanteringsfunktion som gör att den begränsar sitt avstånd till guide vid trånga passager. Ett område på ca 60 cm ska då funka. Tänk på att klipparen kan komma in i detta
3 svar · 2,5k läst
·
prototypen
prototypen: Det finns liksom bara en sorts koppar så det går utmärkt att använda gamla tråden. Om tråden konsekvent ligger för nära fasta hinder så går det troligen att ändra hur långt klipparen ska köra förbi tråden. Det går påHusqvarnas. Protte
2 svar · 4,3k läst
Rauulz
Rauulz: Har exakt samma problem. Köpte ett nytt torn och samma fel. Alltså att lampan lyser grönt även om slingan är bruten. Det enda som då är gemensamt är ju trafon. fick du någon klarhet i felet?
3 svar · 4,1k läst
C
cpalm: [citat] Lite intressant att ett av huvudnummerna i patentet handlar om hur man utnyttja ett "kryphål" i regelverket kring radiosändare genom att skicka enstaka pulser med hög effekt. Kanske inte riktigt andemeningen med regelverken...
13 svar · 3,2k läst
·
C
cpalm: [citat] Om stenläggningen ligger i marknivå som på bilden är det inga problem alls. Men om det sticker upp en kant någonstans kan man behöva justera in stenarna, det är något man märker och får fixa varteftersom första säsongen. [citat] Klipparen går mer eller mindre till vänster om guidekabeln sett i riktning mot laddstationen. Så guiden placeras utifrån det, dock inte närmare
2 svar · 1,8k läst
·
P
plan-g: Hur gick det? Jag har en 120cm bred och 30m lång korridor av gräs utanför min häck som jag vill ha klippt. Undrar om det överhuvudtaget är möjligt. Har en HQ automover 420.
24 svar · 4,2k läst
·
H
Hanska: Är möjligtvis ingen som har ett laddtorn eller laddstation övers till en indego Connect
0 svar · 950 läst
es.suhaggyB
es.suhaggyB: Som jag ser det har jag fem olika gränser, måste bli så här då? Orange- Rabatt/häck. Avstånd? (35 cm) Rosa- Stor plattläggning i nivå med gräs. Avstånd? (direkt i kant gräs/plattor) Rosa- Plattrad 30 cm runt hus i nivå med gräs. Avstånd? (5 cm ut från plattor, tot 35 cm från vägg) Gul- Gräs går ända in mot trädäck som är ca 10 cm högre än gräs. Avstånd? (35 cm från
4 svar · 1,4k läst
·
TT4F
TT4F: [citat] ”en” sambo. Har du flera???
22 svar · 12,5k läst
karra
karra: [citat] Blev en Gardena smart Sileno Life 750 med placering enligt B. Har dragit begränsningskabeln och ska dra guiden idag, tack både till dig Nötegårdsgubben och alla andra som svarat :D
5 svar · 4,5k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Äldre 420 hade bara en guidekabel. Skulle tro att det kanske ändrades för tre år sen eller så.
9 svar · 3,3k läst
Drahcir
Drahcir: Hej. Jag hittar inte klipparen på Wi-Fi längre någon som vet vad det kan bero på ?
0 svar · 1,2k läst
E
etompau: Om klipparen vänder utan att den fysiskt kör på träden så ligger det säkert en begränsningskabel runt träden. Du får koppla bort den delen av kabeln som går ut till träden. Skaffa några fuktsäkra skarvdon typ 3M och gör omkopplingen.
1 svar · 1,3k läst
E
etompau: Tror det blir svårt att använda instrumentets kabelmätfunktioner i en robotinstallation. Instrumentet ska koppla mot ett kabelpar för att få fram diverse mätvärde (avbrott på ett kabelpar) vilket inte används för beg.kabeln. För mätning av slingresistans och spänningar etc lär den funka bra.
1 svar · 1,3k läst
·
prototypen
prototypen: Som begränsningskabel funkar FQ bra. Polyetenplasten är vattentät så kopparn borde hålla väldigt bra. Scotchlok blir vattentät och är enkel att jobba med. Protte
23 svar · 27,7k läst
Peter2400
Peter2400: Satte även en extra regel så att man kommer upp.
6 svar · 5,0k läst
·
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Jag skulle säga Husqvarna Automower 420 eller 430. Dock kan kabellängden eventuellt bli ett problem. Alltså att kabelns längd gör att motståndet blir för högt och signalen inte går fram. Borde stå i manualen vad det är för maxlängd, men rita upp området och mät det. Bara transportbiten ger ju 300 meter, så det kan nog vara upp mot vad de klarar. Har dock svårt att se att det
1 svar · 2,2k läst
G
Gerson: Hej har en Worx 791 från 2015 som funkat bra i alla år tills förra året, då byttes Frontsensorn, lilla batteriet för minnesfunktionen, framhjul och en helt ny slinga är lagd! Problemet i år är att när den kör på gränstråden för hemgång så är ca 70% av chassit över på höger sida och vid innerhörnen som är lagda rundade och har ännu större kurvradie än förut för att inte
0 svar · 1,2k läst
E
etompau: Kan ev. vara huvudkortet. Om du inte kommer åt menyerna så är det svårt att göra några fler kontroller och tester. Utgår från att du kan utesluta batterifel och att den har varit avstängd under vinterförvaringen. Kanske snabbast att ta den till en verkstad så får dom koppla upp sig med serviceprogram mot maskinen.
1 svar · 1,5k läst
H
Harald Blåtumme: Du måste ge fler detaljer om någon ska ha en chans att ge tips. Om detta vore ett bilforum så vore det ungefär som att säga att min äldre bil av märket Madza har slutat funka, vad kan vara fel.
1 svar · 798 läst
K
Krille404: När jag kopplat in robotgräsklipparen för säsongen så går den en stund, sedan löser jordfelsbrytaren ut. Var inga problem med detta innan hösten, jordfelsbrytaren har dock löst ut vid åska, men det har fungerat efter det. Ser inga tecken på fukt eller annat, dock har laddstationen stått utomhus under vintern på sitt vanliga skyddade ställe. Någon som har något förslag på vad som
0 svar · 1,6k läst
HasseTeknik
HasseTeknik: Min började brumma högt efter någon minuts körning och var inne på garantiservice 3 ggr innan den blev tyst. Då hade de bytt tallrik och knivar ( hjälpte ej) kollat lager ( hjälpte ej) och slutligen bytt motor ( då blev den tyst).
1 svar · 1,8k läst
B
berne88: [citat] Så håller på att ställa in klipparen, har ändrat back sträcka till 150cm start vinklar å det har jag inte rört står: Startvinkel 1 90grader Slutvinkel 1 270grader Startvikel 2 90 grader Slutvinkel 2 270grader Proportion första 100% sen står det följande: Följa sling in och ut går jag in här måste jag välja området 1,2,3 vad är det ? Anges i procent, går jag in på den
15 svar · 7,8k läst
·
E
etompau: Klipparen ska i princip bara ta topparna på grässtråna, gräsmattan kommer då att se nyklippt ut hela tiden och du lär slippa ditt problem.
4 svar · 2,7k läst
ppoonnttuuss
ppoonnttuuss: Grannen har en billig från outl1 eller va dom nu heter, den har kommit åkandes hit några få ggr. De bättre märkena verkar dock pålitliga.
9 svar · 2,7k läst
13th Marine
13th Marine: 430x kom 2016, innan dess hette den 330x :D
1 svar · 4,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.