Robotgräsklippare
OklartDP: [citat] Ahaa jag har utgått från de 30cm som de har vi busken där, tack :) Om vi då utgår från att det ligger en runt förrådet så är det som du säger 0.35 - 0.35 - 30cm(minimum begräns. > Guide). Då har jag 65 cm kvar till korridoren. Bör väl räcka :) [citat] Ja precis! Okej, får hoppas denna modell(AM315x) har det då, gissar på det.
Nötegårdsgubben: Så kan det säkert vara. Själv har jag dock alltid haft kabelbrott när det varit signalfel. Någon gång till och med utan att plasthöljet var av. Så slingmätarna är säkert inte 100 procentiga, men normalt löser de slika problem.
Onden: Update: Har fått tag på kugghjulet som var slitet. Fick via en användare på forumet (GordonE) ett skickat till mig och nu fungerar växellådan som den ska igen. Bifogar länk till honom om någon vill komma i kontakt! https://www.byggahus.se/forum/members/gordone.124158/
mutumutunga: Har en Automower 450X som är inne på sitt andra år. Förra året funkade allt kanon men i år har jag problem med att roboten vägrar följa guide ut. Inför i år har jag gjort lite ändringar i form av ett robothus (i trä och jordankare), lagt om begränsningsslingorna lite grann (utökat på ett område och minskat ett annat) samt förlängt guiderna ca 3 m för att få rätt placering på
tensiden: Du skriver att det är mycket rabatter, uteplatser och studsmattor etc. Fundera på hur det kommer att fungera med en klippare som kommer och "stör" när de boende är ute i trädgården. Barnen är ute och leker, en familj spelar kubb, nån annan ställer några säckar jord för att fixa lite. Och så kommer klipparen åkandes. En annan fundering är kring att laga begränsningskabeln om/när
Jampe33: Plötsligt hände det att klipparen stannade, öppnade luckan ingen knapp ger ngt resultat ! Stängde av med brytaren lyser ändå !? Ska montera bort batteriet imorgon få se vad som händer när det kopplas in igen.
trendol: Hej! Total nybörjare på robotgräsklippare, så håll i hatten :-) Vi är tre hushåll som funderar på att investera i en robotgräsklippare. Vi är tre kedjehus som delvis sitter ihop och där baksidorna (plus sidorna av husen) sitter ihop. Jag bifogar en snabb skiss på hur det ser ut idag. Gröna ytor är gräsmattor, blåa här häckar. Min tanke är att vi spänner upp avgränsningskablar
t0to04: Samma som inlägget jag skrev 31 Maj. Alltså att appen är ur funktion, jag har inte orkat lämna in den en 3e gång, så jag behåller den ett tag innan de får kika. Den klipper bra nu efter bytet av kort och det är huvudsaken.
galento: [citat] Våras robotar har en massa grejer de krockar mot och det är de väl byggda för.
etompau: [citat] En film som visar hur klipparen öppnas. [MEDIA=youtube]5y_g71_IqJo[/MEDIA] Sensorerna i klipparen "lyssnar" hela tiden på signalen i slingan, om den inte uppfattar signalen så påbörjas aldrig klippningen.
Naturnicklas: NÅGRA TILLÄGG: Jag har nu noterat att klipparen faktiskt har en riktnings- och lutningsgivare ombord. Då borde den kunna agera mycket intelligentare när den vrider sig. Och i tid upptäcka att även om bägge hjulen roterar åt olika håll, så är det inte säkert att den lyckas vrida sig. Nu verkar det inte som om den kontrollerar kompassvinkelns eventuella ändring i dessa lägen. Den har
Kapten Bölja: Igår eftermiddag efter att jag uppdaterat till senaste versionen gjorde jag dessutom en fabriksåterställning eftersom jag tyckte den klippte oregelbundet och jag ständigt fick upp "Dagens klippning fullgjord". Om SenseControl var påslagen innan jag gjorde fakriksåterställningen vet jag givetvis inte. Men efter fakriksåterställningen igår låg meddelandet "Dagens klippning fullgjord"
Bigbear68: [citat] Inte löst sig, men den funkar bra ändå. Bara irriterande att få felmeddelanden
Trevee: Kolla kablarna från kopplingarna och in i maskinen. Troligtvis är det avbrott i någon av dom.
Gustav E: Lägg runt allt (tar några timmar extra) så slipper stackars klipparen krocka i 10 år kanske 10000 timmar kanske 30 krockar i timmen = 300 000 st krockar mindre för att du lade några extra timmar från början.
Klodsmajor: [citat] Löste det sig för dig? Jag har samma problem. Jag kan inte ens se i appen vilken programvara klipparen har! Dessutom har min klippare börja pipa när den klipper, vilket gör att den stannar någon minut senare. Brukar göra rent runt knivarna men verkar otroligt att den skulle vara så känslig för lite gräs?! Någon som haft samma problem och hittat en lösning?
samax901: Hej, Mitt tidigare inlägg drunknade i den stora Gardena-tråden så jag provar en egen tråd. Jag tänkte höra om någon som har en Husqvarna Automower 310, 315 eller Gardena R100Li, R130Li, R160Li skulle kunna hjälpa mig med referensvärden. Min klippare hittar inte in till laddstationen (sista halvmetern). För att kunna göra det använder klipparen F-signalen och N-signalen som
nallepu: Kan vara så att mördarsniglar klättrar upp i toppen av grässtrån och på så vis blir halshuggna.
GigAnte: [citat] Nej, det har jag inte koll på. Däremot är det fler som har konstaterat att dåligt batteri gör att klippmotorn inte orkar igång. Exempel det som Batterikungen säljer av kina-märke "Cameron Sino". Gissningsvis dyker spänningen vid last, och klipparen meddelar fel på klippmotorn, eller åker in till laddaren för att direkt åka ut igen och loopar så.
Videonisse: Har en ny robotgräsklippare och undrar om det kan vara en smart idé att låta den köra över med ytterhjulet över en ca 2 cm hög rabattkant av 3 mm corten? Detta för att slippa kantklippa med trimmer. Det är bark eller 8-12 mm makadam på sidan som bakhjulet kommer köra på. Den har bara ett mittcentrerat framhjul och den skall inte köra över kanten. På bilden nedan är höjden ca 5 cm
Plantjohan: Hej på er allihopa med robomow.ligger och kollar lite på problem som dyker upp på robomow i bland. Ser att det är lite äldre inlägg men tänkte att jag kan dela med mej och tipsa om åtgärder för att lösa problemet med att den missar laddstationen. 2 vanliga fel är att dels kan frontkortet som sitter i nosen på rs kan vara trasigt samt att laddhuvudet kan också vara uf.laddstationens
Jockose: Har en Landxcape LX812i som är i grunden en Worx. någon som kan förklara hur man får loss hjulen? sedan vill jag gärna göra nya hjul med mer grepp. Kompisen har en 3d skrivare och kan fixa det men han behöver en fil för hjulen. Någon som har koll på vart man hittar sånt?
Zachtionman: [citat] I grusig mark rekommenderar jag kantskärare. Stampa ned och vrid/vicka på en lång sträcka så du får en liten ränna att lägga ned kabeln i. Så det är nog bara att sätta igång! Ett alternativ är ju att lägga på backen och sedan täcka över med jord och så. Betydligt enklare men kostar mer. Med just förläggning av robotkabel kan det dock komma många kloka förslag om du
etompau: En "biyta" är i HQ-världen ett område dit klipparen manuellt får flyttas och hämtas hem. När klipparen startar från laddstationen kan utfartsvinkel ställas in (se manual), det kan räcka för att få den till att gå ut till höger och sedan leta sig ner i högra delen.
Nötegårdsgubben: Jag tror också på något sådant. Och ja, man får då höja gången eller sänka gräsmattan där klipparen ska över. Svårt att se en annan lösning så länge man inte vill flytta över klipparen manuellt och behandla den lilla delen som en biyta.