Hej!

Här är en förenklad bild över trädgården
Trädgård.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vilka klippare klarar denna långa smala passage automatiskt? Och Hur löser de det isåfall?
Eftersom det är stenplattor så ska det inte klippas utan det är bara en transportsträcka från ena sidan till den andra. Passagen är ca 12m lång

Bosch Indego 10 fixar passagen utan problem men finns det några bra alternativ?

Tacksam för svar

/ Per

Worx, HQ, Gardena säkert fler. Eftersom det inte ska klippas så är det nog en ganska smidig uppgifter för många klippare. Kanske behövs göras lite inställningar hur långt maskinen ska gå över slingan osv.

Antingen följer klipparen begr.slingan ut till området eller/och för de som har guideslingan så kan den följa den.

peternicklas
Worx klarar det med hjälp av klippzoner som björn62 skrev. DEn klarar inte att klippa i området men det behövdes ju inte. Worx kommer mest troligt att befinna sig i området tills det att den ska hem till laddning och då följer den slingan hem.

Jag tvivlar på att det finns någon klippare som garanterat inte kommer att klippa i passagen. Men spelar det någon roll? Sticker stenarna upp mycket?

Här är en video på hur en Husqvarna enkelt hanterar en liknande passage.

• Gilla
Rydhem
  • Laddar…
Ah, så om jag lägger guideslinga längs hela passagen så kan jag programmera in den att ibland börja klippa direkt vid laddstationen och ibland börja klippa i slutet av guideslingan?

Snurrar knivarna så gör det inget, vill bara undvika att den börjar "studsa" mellan slingan. Den ska helt enkelt bara köra rakt igenom :)

Du fick inte med någon video vad det verkar.

Honda fixar passagen också. Går via begränsningsslingan ut till klippzon 2 (eller någon annan i ordningen beroende på antal zoner du har).

Precis, du kan välja att klippa från laddstationen eller från utvalda punkter längs linan. Andra klippare kan följa begränsningslinan men det är mer effektivt med guidelina, som Husqvarna och Gardena har.

Den kommer inte att klippa medan den följer guiden, däremot finns ju risken att den hittar in i passagen när den klipper slumpvis ute på ytorna. Men den kommer ju inte att fastna där inne eller så.

Försöker en gång till med videolänken...

https://youtu.be/tyrF_i_mojo

peternicklas
Worx kan om man vill klippa ut med slingan 1 gång per vecka, i övrigt är knivarna still. Med zoner kan du tala om att ditt lilla område ska klippas x% och det stora resterande del av %. Man delar in området i 2 eller fler zoner.

• Gilla
Bygget501
  • Laddar…
Ok, det låter ju lovande.

Man kan alltså ha flera guideslingor och sedan delar man in zonerna utifrån hur långt den ska följa guideslingan? Alternativt hur långt den ska följa begränsningskabeln med t.ex. Honda?

Hur många % det lilla området ska klippas, det är antalet gånger den lämnar laddstationen då antar jag?

peternicklas
Perli skrev:

Hur många % det lilla området ska klippas, det är antalet gånger den lämnar laddstationen då antar jag?
Ja skulle tro att det är så.

Stiga fixar det utan problem med. Ingen ovanlig situation. Jag själv har det liknande och har som smalast ca 7-8cm mellan slingorna..

Användare yodi har löst en liknande transportsträcka såhär med en Worx och klippzoner som peternicklas är inne på ovan.

Går troligen att lösa med andra märken än Worx sålänge de har klippzoner. Vet inte vilka som har det dock.

Redigerat:
Perli skrev:

Man kan alltså ha flera guideslingor och sedan delar man in zonerna utifrån hur långt den ska följa guideslingan? Alternativt hur långt den ska följa begränsningskabeln med t.ex. Honda?

Flera guideslingor är det bara de dyrare HQ-modellerna som stödjer. Men för dig räcker det ju med en guidelina, som du då drar igenom den smala passagen. Så kan du t.ex välja att släppa klipparen 85% av gångerna från laddaren och 15% från en släpp-punkt andra sidan passagen.

Baserat på enbart de kriterier du presenterat i tråden borde nästan vilken klippare som helst funka. Men det finns ju en mängd andra parametrar som kan vara intressanta. Lutning? Svåra hinder? Hur stor är gräsmattan? Är det viktigt att den är tyst? Är det OK om den klipper i princip 24/7 eller vill du ha viloperioder/vilodagar? Föredrar du kraftiga knivar eller tunna utbytbara blad? Hur ser budgeten ut? Har någon granne en slinga nära kanten på din gräsmatta?

Stort tack för alla svar! Nu har jag bilden mycket klarare för mig :)
Och som du skriver Martin, de flesta klippare verkar ju klara detta fint, perfekt! Då är det ju bara att börja kolla på alla andra kriterier :)

Som någon redan nämt, största "problemet" är om klipparen kör in i korridoren av en slump. Det händer väl iofs inget särskilt annat än att det kan bli en massa velande i området.

Wiper hade i en tidigare version av mjukvaran en finess som var guld värd (vilken de senare tog bort av okänd anledning). Om klipparen kände sig instängd mellan begränsningtrådar och/eller hinder och bara studsade fram och tillbaka utan att hitta ut så efter en stund så gav den upp och följde helt enkelt tråden ett antal meter för att ta sig därifrån.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.