Köpte precis en M500 Plus och ska sätta ut den i veckan. Förstår att detta är "M" dvs Worx medium modell.
Har ett syskon som heter M700 plus också som jag ser att Jula har.
Startade denna tråden så att vi kan dela information och erfarenheter kring denna M (medium modell)
Jag ska pensionera mina Bosch indigo och Worx m2.0 som nu är 8 och 7 år och bara köra min Landxape hemma i stan och den nya M500 plus i mitt fritidshus.
Hoppas vi kan diskutera funktioner och smarta inställningar här.
Hur gick era installationer med den nya displayen/hjulet tex?

• Gilla
joelldd
  • Laddar…
AllramEest
Inhandlade min första robotklippare idag. Fick bli en M700 Plus från Jula. Kompletterade även med ACS eftersom jag har en lagom knepig tomt med massor av buskar, träd och andra hinder. Den var plättlätt att koppla in och montera; pillade loss täcklocket med en mejsel, satte i två kontakter och drog i två skruvar, sen var det klart!
Uppstarten gick inte riktigt så smidigt som det lät på folk i olika recensioner. Appen strulade och kraschade flera gånger. Jag provade att ansluta till wifi säkert fem gånger innan det funkade. Bluetooth har jag inte fattat nyttan med, men har å andra sidan inte hunnit sätta mig in i det heller.
Den medföljande gränstråden räckte till halva tomten. Jag gjorde klart en slinga så jag skulle kunna provköra innan regnet kom. Köpte dock på mig en extra rulle och en påse plastspik så jag får fortsätta med resten i helgen.
På det stora hela gick första klippningen riktigt bra. Hårdplasthjulen hade lite problem med fästet i de lite brantare lutningarna. Dock ganska högt gräs, ca 10cm. Riktigt dåligt grepp på slät marksten. Stod och spann trots att det inte fanns några hinder alls. Jag funderar redan på terrängdäcken som finns att köpa till. Är det mjukare gummihjul? Nån som testat?
Jaja, vidare körde den fast totalt ett par gånger. Första gången berodde det på att det satt en drös hagtornskvistar under maskinen så inte så konstigt. Andra gången brakade den rätt in i en vinbärsbuske och trasslade in sig trots ACS. Det plingade till i appen på en gång när den fastnade, så det fungerade bra.
Men med tanke på min gräsmattas skick så tycker jag att den tog sig fram riktigt bra ändå.
Ska titta lite noggrannare på appens funktioner i helgen. Spontant tycker jag den kunde vara bättre med lite fler funktioner. Men det kan mycket väl vara jag som inte har hittat/fattat allt än.

• Gilla
MeanMike
  • Laddar…
AllramEest
Update: Idag har jag kört slut på två fulladdningar.
Över lag är jag riktigt nöjd, men några störande Iakttagelser så här långt:

- Den envisas med att gång på gång åka till det värsta hörnet av alla. Det med vinbärsbuskarna. Upprepade fastkörningar. Några gånger har det registrerats som "manuellt stopp" och det ger inget pling i telefonen. Jag kommer dra om slingan här men funktionen är inte riktigt ok tycker jag. Ser gärna att man alltid får notis vid olika typer av oväntade stopp under klippningen.

- Min ACS verkar inte vara helt 100. Den reagerar kanske hälften av gångerna. Jag har ställt mig i vägen och gång på gång kör den på mig och står och nöter. Jag ger det några dagar till... sedan reklamerar jag ACS-enheten.

- Jag råkade av misstag trycka på huset i appen för att komma till startsidan, men det var huset för att roboten skulle åka hem. Det går inte att avbryta. Jag hade gärna sett att man fick en varning, typ "vill du verkligen avbryta klippningen" eller ännu bättre en "återuppta klippningen"-knapp.

- Vid ett tillfälle körde den fast och stannade pga backe med tjock mossa. När jag skulle återstarta så sa den att batterinivån var för låg så det gick inte ens att välja "kör hem". Fick kånka den till laddaren trots ca 10% batteri kvar enligt mätaren. Skumt.

- Det började regna mitt på dagen. Klippningen fortsatte trots en halvtimmes småregnande. Jag hällde senare lite vatten på sensorn för att testa den och då avbröts klippningen pga regn. Men först när hela sensorn var dränkt i vatten. Det vattnet som samlas på sensorn har ingenstans att rinna undan.
Är det någon som vet när nedräkningen för regnfördröjningen startar? Fr o m sensorn först registrerar regn eller inte förrän den torkat? I så fall lär den bli stående bra länge...

Nu har jag ställt in den på max (700 m2) tomtstorlek och max autoschema. Återkommer med fler iakttagelser varefter.
Ni som haft robotklippare längre tid - är det normalt med en massa driftstörningar, eller funkar det felfritt?

Har bara hunnit packa upp min M700 och koppla upp den via appen. Såg att det finns flera uppdateringar släppta som förbättrar hur den hanterar fastkörningar mm.

@AllramEest Vilken fw-version har du?

AllramEest
Jag uppdaterade direkt innan provkörning. Tror den levererades med 3.0 och nu har den 3.24. Tog kanske 5-10 minuter.

AllramEest
Jag hade visst lite bråttom när jag la in "icke arbetstid". La in 21-00 men inget på morgonen.
Jag testade först med 21-09, men den kunde inte hantera att man passerade midnatt.
Så i morse kl 05.00 plingade det till att den började jobba. Inte så bra med tanke på daggen.
Jaja, orkade inte kolla och tänkte väl att vi får se hur det går.
Kl 6 satt den fast i The Vinbärsbuske From Hell igen! Hade börnat ner sig ordentligt i geggan.
Så där fick jag för att jag inte flyttade slingan redan igår...
Robotgräsklippare fastnad och nedsmutsad i blöt trädgård intill tegelstenar och gräs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
MeanMike
  • Laddar…
Jag kollade nu o hade 3.23 men den sa att 3.24 va aktuell så den får komma in i kväll.
Jag är riktigt nöjd med resultatet an så länge. o tyst är den!

FW 3.24 kom in i går kväll så får se idag hur den går. Om man ser någon förändring eller skillnad.

• Gilla
Matteholma
  • Laddar…
Jag vet faktiskt inte vad uppdateringen gjorde för den funkar lika bra nu som innan. Måste säga att appen är riktigt bra. Skulle dock uppskatta att jag ser schemat nu när jag har den på automatiskt schema. Det kanske finns men jag hittar det inte.

AllramEest
Själv har jag ingen annan FW att jämföra med. Men gräsmattan är riktigt fin. Efter några justeringar av slingan har fastkörningarna upphört och den tuffar på bra.
Jag kommer snart utöka till närmare 300m slinga och är orolig att batteriet hinner dö innan den hinner hem för laddning om den i värsta fall måste åka hela vägen runt. Det lär ta 15-20 minuter...
Någon som vet om man kan välja vid vilken batteri-% den ska gå hem och ladda? Finns inget sånt val att göra i appen vad jag kan se.

MeanMike got a MeanFrog........

• Orange robotgräsklippare på gräsmatta, modell Landroid S Plus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattias_ab och 3 till
  • Laddar…
Hejsan,
Känns som att ni båda blev nöjda med valet till slut. Jag funderar på att köpa Worx, men funderar på om jag ska välja M500 eller M700. Min gräsmatta är ca 375kvm och det kommer att bli två zoner, som var för sig inte är så komplexa (inga buskar, öar eller så, men några träd). Jag har läst mig till att det är bra att köpa en som är dimensionerad för lite större gräsmatta, så att den inte behöver gå hela tiden, men då har jag två frågor:
1. Vilken tror ni M500 eller M700?
2. Fixar Worx smarta schedulering att känna av om den hinner med hela gräsmattan eller inte? Jag menar, köper man en större, kommer den att gå mer sällan?

Enda skillnaden är väl egentligen storleken på batteriet. M500 är på 2 Ah och M700 har dubbelt så stort batteri (plus några fler markklammrar).

Skiljer inte mycket i pris så jag med mina 300 kvm valde M700. Tiden får utvisa om det ger någon fördel.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
AllramEest
Jag kollade lite kör- och laddtider. Min M700 kör lite drygt 3 timmar på en laddning (4Ah batteri) och laddar i 2,5 timmar. Jag har inte koll på hur stor gräsmatta jag har men den är nog nånstans 5-600kvm. Väldigt många vinklar och vrår och några sluttningar. Jag har 275 meter slinga pga alla hinder och hörn.
Jag klurar lite på om det kan vara värt att köpa 6Ah batteriet för att få längre körtid. Det blir ju liksom längre laddtid också med större batteri så det kanske går på ett ut.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
AllramEest
Kan tillägga att min får gå så mycket som möjligt mellan 9-22. Det behövs. Jag vill inte köra den medan daggen ligger. Beror nog på min buckliga gräsmatta - men den gräver gärna fast sig i något av alla hörn när det är blött.

• Gilla
olabil
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.