Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Jag har haft min Automower i några år och är helnöjd med den. Första slinga grävde jag ned mer eller mindre för hand med kantskärare. Tyvär var det så att varje gång någon människa med trädgårdsredskap kom in på gräsmattan blev slingan skadad. Dessutom var HQ-originaltråden av såpass usel kvalitet att den rostade sönder vid strandkanten.
Nu blev gräsmattan nyanlagd och det var dags att återuppliva mowern efter 2 års vila.
Jag funderade såklart att installera en trådlös robot och läste mycket på detta forum. Det finns ju sådana med kamera, GPS, AI och annat. Jag ville dock inte installera något på taket eller andra sändare i trädgården, och är inte säker om AI kan slija mellan min och grannens gräsmatta. Finns ingen synbar gräns där.
Så jag beslöt att återanvända gamla HQ. Efter lite tester bestämde jag att ytförlägga slingan. Där tråden skulle ligga körde jag med trimmern ända ner till botten. Lade ut tråd med riktig kopparkärna och säkrade med märlor. Idag satt jag sista skarven.
Gick in i källaren och starta inifrån (lite klamring fattas):
Jag gick ut igen och då var klipparen redan igång! Den kör nu helt i blindo för guidekabeln fattas fortfarande. Och så ska jag installera några mätpunkter för enklare lokalisering av kommande fel.
Jag klippte och skarvade "lågspänningstråden" för att bli av med överskottet. I skarvdosan sitter en liten lysdiod för att indikera spänning på.
Nu blev gräsmattan nyanlagd och det var dags att återuppliva mowern efter 2 års vila.
Jag funderade såklart att installera en trådlös robot och läste mycket på detta forum. Det finns ju sådana med kamera, GPS, AI och annat. Jag ville dock inte installera något på taket eller andra sändare i trädgården, och är inte säker om AI kan slija mellan min och grannens gräsmatta. Finns ingen synbar gräns där.
Så jag beslöt att återanvända gamla HQ. Efter lite tester bestämde jag att ytförlägga slingan. Där tråden skulle ligga körde jag med trimmern ända ner till botten. Lade ut tråd med riktig kopparkärna och säkrade med märlor. Idag satt jag sista skarven.
Gick in i källaren och starta inifrån (lite klamring fattas):
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gick ut igen och då var klipparen redan igång! Den kör nu helt i blindo för guidekabeln fattas fortfarande. Och så ska jag installera några mätpunkter för enklare lokalisering av kommande fel.
Jag klippte och skarvade "lågspänningstråden" för att bli av med överskottet. I skarvdosan sitter en liten lysdiod för att indikera spänning på.
Redigerat:
Det får man inte enl den manual som följde med min HQ. Av en för mig outgrundlig anledning med tanke på att det är helt ok att skarva begränsningskabeln. 😂T Thomas_Blekinge skrev:
Naturligtvis är det så här man skall göra. Smart med LED.👍
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Klipparen kör på. Och han hittar hem till laddstationen UTAN guidekabel. Vad är det för mening med guidekabel då?
Guidekabeln är väl främst för att kunna få klipparen att hitta ut till ett lite mera avlägset ställe och börja sin klippning där.T Thomas_Blekinge skrev:
För att hitta hem går den rakt fram till den hittar antingen begränsningskabeln eller guidekabeln. Därefter följer den den hittade kabeln hem. Som jag har förstått dokumentationen. Guidekabel behövs alltså inte.
Redigerat:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Vi har en HQ 330X på en 2400kvm stor tomt.
Ingen guideslinga eftersom jag inte fått tummen ur och lagt en på 9år.
Maskinen hittar oftast hem, trots att vi har ett antal öar.
Det maskinen gör när den vill hem utan guide är att den kör tills den hittar slingan, sen kör den en viss tid och hoppas att den hittar laddstationen, efter en viss tid antar den att den har hittat en ö och släpper slingan och provar på nytt.
Risken är att maskinen stannar med batteritorsk eftersom den inte hunnit hem.
Med en guideslinga ökar chansen att den hittar hem direkt.
Ingen guideslinga eftersom jag inte fått tummen ur och lagt en på 9år.
Maskinen hittar oftast hem, trots att vi har ett antal öar.
Det maskinen gör när den vill hem utan guide är att den kör tills den hittar slingan, sen kör den en viss tid och hoppas att den hittar laddstationen, efter en viss tid antar den att den har hittat en ö och släpper slingan och provar på nytt.
Risken är att maskinen stannar med batteritorsk eftersom den inte hunnit hem.
Med en guideslinga ökar chansen att den hittar hem direkt.
Öar är ett annat separat problem oavsett om man har guidekabel eller inte.13th Marine skrev:
Vi har en HQ 330X på en 2400kvm stor tomt.
Ingen guideslinga eftersom jag inte fått tummen ur och lagt en på 9år.
Maskinen hittar oftast hem, trots att vi har ett antal öar.
Det maskinen gör när den vill hem utan guide är att den kör tills den hittar slingan, sen kör den en viss tid och hoppas att den hittar laddstationen, efter en viss tid antar den att den har hittat en ö och släpper slingan och provar på nytt.
Risken är att maskinen stannar med batteritorsk eftersom den inte hunnit hem.
Med en guideslinga ökar chansen att den hittar hem direkt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
Aha. Är guidekabeln då viktigt för att klipparen hittar till avlägsna platser? Då får jag ändra min strategi. Min klippare har bara anslutning för en G-kabel.
Grannen har börjat gräva med maskin bara en halv meter från min kabel. En dag efter att slingan blev klar! Jag är lite nervös!
Grannen har börjat gräva med maskin bara en halv meter från min kabel. En dag efter att slingan blev klar! Jag är lite nervös!
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 229 inlägg
GPS har jag inte och vill jag inte. Få se hur jag tämja min klippare.
Kolla dokumantationen. Jag har för mig att det är så att man kan programmera var klipparen skall börja klippa. Men det kan ju variera mellan modellerna exakt vilka möjligheter man har. Så det blir nog ändå till att bita i det sura äpplet och ta fram världens minst lästa bok.😂T Thomas_Blekinge skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 682 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 218 inlägg
Jag har laddatationen på en ö (runt ett uthus) så skulle ha väldigt liten chans att få roboten att hitta hem utan guide. Men även annars är det nog lättare att följa en guide mitt i gräsmattan än en begränsningskabel som ibland kanske dras bakom en rabatt eller ett trädäck så att den inte går att följa.
Och som sagt, man kan även styra startpunkter för roboten genom att instruera den att följa guiden olika många meter på väg ut.
Och som sagt, man kan även styra startpunkter för roboten genom att instruera den att följa guiden olika många meter på väg ut.
Klicka här för att svara
