M Matjo690 skrev:
Nej inte först men nu är det grönt hela tiden. Samt blått blinkande när jag lossar den lilla testslingan. Kopierar ursprungsinlägget:

Egen lös kort slinga för att felsöka. Inga skarvar. Först fick jag blinkande blått sken efter en stund. Klipparen kunde köra någon meter om jag kopplade bort och till slingkabeln men sedan stanna abrupt efter att ha kört för långt över kabeln. Därefter något dödsryck och varning för ingen slingsignal. Nu efter ett tag grönt sken hela tiden och går aldrig över i blått blinkande. 45 volt om jag mäter obelastat över slingkontakterna. 0 i allt när jag läser slingsignal i servicemeny. Larm om ingen slingsignal och går ej alls. Ja på laddstation när jag har den där. Provat byta slingsignal, går ibland, ibland inte alls. Provat byta pinkod, samma där funkar någon enstaka gång.
Har du ohmmät slingan så du vet att den är OK? (R<20 ohm).

Testa klipparen hos någon annan eller på verkstad. Det verkar inte bättre än att det är på den sidan problemet är tyvärr.

E etompau skrev:
Har du ohmmät slingan så du vet att den är OK? (R<20 ohm).
Yes. Den är bara några meter lång

pacman42 pacman42 skrev:
Testa klipparen hos någon annan eller på verkstad. Det verkar inte bättre än att det är på den sidan problemet är tyvärr.
Ska köpa radion som jag blev föreslagen här ovan och kolla om slingan "låter" först...

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Piratbatteriet kan väl inte orsaka detta fel eller vad tror ni?

M Matjo690 skrev:
Piratbatteriet kan väl inte orsaka detta fel eller vad tror ni?
nej

E etompau skrev:
Det går inte att mäta signalen i slingan och få ett vettigt resultat med en vanlig voltmeter.

Har du en enkel batteridriven radio med mellanvåg så kan du höra slingans signal. Ratta in ca 540 kHz, håll radio över slingan. Med korrekta och hela prylar så ska du höra ett mycket kraftigt rasslande ljud. Du ska i princip kunna hålla radion 1-2 meter över slingan och ändå höra surret.
Med detta så bör kortet i laddaren vara helt.
Nu testat detta. Hör tydligt rassel över slingan upp till någon meter från den. Kollade på grannens slinga (större Husqvarna) och fick liknande ljud och styrka men liten annan ton. Frågan är nu om jag skulle prova beställa sensorkortet...

M Matjo690 skrev:
Nu testat detta. Hör tydligt rassel över slingan upp till någon meter från den. Kollade på grannens slinga (större Husqvarna) och fick liknande ljud och styrka men liten annan ton. Frågan är nu om jag skulle prova beställa sensorkortet...
Hmm, tveksamt om det är sensorkorten (det sitter två stycken i maskinen, ett fram och ett bak).
De rapportera inga värde när du avläser signalerna. Risken är att det är något fel på huvudkortet, som Richard_F hade.

Spontant tycker jag en verkstad borde titta på din maskin.

Här kommer svaret som kanske kan hjälpa någon: Trots att kontroll-lampan på laddstationen betedde sig som den ska samt att jag kunde höra en signal via radion i slingan så var det kortet i basstationen som var trasigt. Bytte först sensorkortet i maskinen utan effekt. Men igår med nytt kort i stationen samt generering av ny slingsignal så funkar allt igen.

• Gilla
Richard_F och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.