Hej,
Jag har försökt få klarhet i vilken klippare jag ska köpa men känner inte att jag hittat rätt, då det verkligen är en djungel där ute. När jag letar hittar jag alternativ från ca 10 k upp till 30 k för min storlek på gräsmatta.
Jag har en ganska liten gräsmatta på max 600-700 kvadratmeter som är väldigt enkel med enbart plana ytor och inga hinder att tala om förutom ett par mindre träd och tre belysningspollare. Avgränsad av hus, häck och parkering. Jag vill helst ha en klippare utan slinga då det kommer att göras om en del arbete på baksidan av husen det närmaste året (garagebygge bland annat). Jag vill heller inte ha en prenumerationsmodell utan betalar hellre när jag köper. Ett plus är såklart om man kan övervaka den via app på telefonen.
Vad borde jag titta närmare på för modeller?
Jag har försökt få klarhet i vilken klippare jag ska köpa men känner inte att jag hittat rätt, då det verkligen är en djungel där ute. När jag letar hittar jag alternativ från ca 10 k upp till 30 k för min storlek på gräsmatta.
Jag har en ganska liten gräsmatta på max 600-700 kvadratmeter som är väldigt enkel med enbart plana ytor och inga hinder att tala om förutom ett par mindre träd och tre belysningspollare. Avgränsad av hus, häck och parkering. Jag vill helst ha en klippare utan slinga då det kommer att göras om en del arbete på baksidan av husen det närmaste året (garagebygge bland annat). Jag vill heller inte ha en prenumerationsmodell utan betalar hellre när jag köper. Ett plus är såklart om man kan övervaka den via app på telefonen.
Vad borde jag titta närmare på för modeller?
Den är trådbunden, så inte vad du bad om, men jag köpte faktiskt en från Jula för ynka 7 papp. Jag är helnöjd. Har den bara på en del av tomten, ca 550 m2 tror jag, och den delen är oregelbunden, bitvis sluttning, massor av hinder och små vikar. På ett ställe har den en 1m bred passage till en del förbi en stenlagd gång (väldigt ojämn natursten vågar inte låta den köra över) och den hittar även dit in. Jag har aldrig haft så fin gräsmatta.
Kabeln gräver man ned och glömmer bort tills det är dags att hitta ett brott. Men då grävde jag bara ned den för att vi springer mycket barfota och jag inte vill att något barn ska snubbla på kabeln eller trampa på ett stift.
Jag tror inte den har någon inbyggd "kartlogik" utan kör på måfå. Ändå täcker den av en minst sagt oregelbunden yta utan problem.
Varför jag nånsin skulle vilja övervaka den i mobilen vet jag inte, känns som onödiga pengar och en funktion till som kan strula. Jag går ut och tittar till den när jag ändå ska ut till bilen några gånger i veckan.
Kabeln gräver man ned och glömmer bort tills det är dags att hitta ett brott. Men då grävde jag bara ned den för att vi springer mycket barfota och jag inte vill att något barn ska snubbla på kabeln eller trampa på ett stift.
Jag tror inte den har någon inbyggd "kartlogik" utan kör på måfå. Ändå täcker den av en minst sagt oregelbunden yta utan problem.
Varför jag nånsin skulle vilja övervaka den i mobilen vet jag inte, känns som onödiga pengar och en funktion till som kan strula. Jag går ut och tittar till den när jag ändå ska ut till bilen några gånger i veckan.
Har en från lidl som köptes för 3000kr på rea. Fick köpa till lite extra kabel och skarvdon. Den gör jobbet, att gräva ner ca 350m kavel gjordes på kanske 5h då vi har en väldigt hård gräsmatta med sten, där det är mjukt går det fort.
Skarvdon och extra kabel gör att det är enkelt att ändra.
Jag förstår att det lockar med kabelfri och app. Har själv en del hemautomation osv men helt ärligt så klarat man sig med något enkelt också.
Den gör jobbet så jag har lite svårt att motivera en upgradering för en liten tomt.
Skarvdon och extra kabel gör att det är enkelt att ändra.
Jag förstår att det lockar med kabelfri och app. Har själv en del hemautomation osv men helt ärligt så klarat man sig med något enkelt också.
Den gör jobbet så jag har lite svårt att motivera en upgradering för en liten tomt.
Mammotion Yuka mini, slinglös och appstyrd.
Tack för input! Anledningen till att jag vill kunna övervaka den i telefonen är att vi har två boenden och det kan gå några veckor innan vi är på plats.torparavgrund skrev:
Den är trådbunden, så inte vad du bad om, men jag köpte faktiskt en från Jula för ynka 7 papp. Jag är helnöjd. Har den bara på en del av tomten, ca 550 m2 tror jag, och den delen är oregelbunden, bitvis sluttning, massor av hinder och små vikar. På ett ställe har den en 1m bred passage till en del förbi en stenlagd gång (väldigt ojämn natursten vågar inte låta den köra över) och den hittar även dit in. Jag har aldrig haft så fin gräsmatta.
Kabeln gräver man ned och glömmer bort tills det är dags att hitta ett brott. Men då grävde jag bara ned den för att vi springer mycket barfota och jag inte vill att något barn ska snubbla på kabeln eller trampa på ett stift.
Jag tror inte den har någon inbyggd "kartlogik" utan kör på måfå. Ändå täcker den av en minst sagt oregelbunden yta utan problem.
Varför jag nånsin skulle vilja övervaka den i mobilen vet jag inte, känns som onödiga pengar och en funktion till som kan strula. Jag går ut och tittar till den när jag ändå ska ut till bilen några gånger i veckan.
Tomture61
Självbyggare
· Född i Luleå
· 6 198 inlägg
Tomture61
Självbyggare
- Född i Luleå
- 6 198 inlägg
Finns ett gäng kommunikationssätt på årets modeller från Mammotion nu .H Henkan- skrev:
Satelliter behöver alla modeller se .
Bluetooth + WiFi när klippare installeras .
4G fås med gratis i 1 år , kostar sedan en liten summa för 3 - 6 - 12 mån abonnemang .
Behövs ej om det enbart ska klippas och det är vid ens bostad .
iNavi är det senaste , RTK som sitter fast monterad behövs ej då .
Kommer vara gratis 2025 + fungerar än så länge på prov i delar av Sverige .
2026 kommer det att vara ngt okänt (pris) abonnemang på detta .
Kräver 4G eller WiFi över tomten / gräsmattan .
Men tål att upprepas , ska det enbart klippas + man använder medföljande RTK antenn
så är det enbart kostnaden för den modell man köper (köpepriset i affären)
Medlem
· Blekinge
· 12 222 inlägg
