1 852 läst ·
2 svar
2k läst
2 svar
HQ 330X/430X - Laddsystemproblem
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Här kommer ännu en tråd om laddsystemproblem.
Har en HQ 330X av årsmodell 2015 uppdaterad till 430X-mjukvara för några år sedan (330X blev 430X när de döpte om maskinerna).
Nu har jag under året fått allt mer "laddsystemproblem" när maskinen står i laddstationen och den vägrar hitta ut.
Vad jag kan hitta så kan det vara följande fel:
1. Batterierna, de bytte jag igår och felet kvarstår.
2. Laddblecken är korroderade, snyggade till dem för en vecka sedan, ingen skillnad.
3. Nätadaptern, denna byttes förra året till en motsvarande Meanwell och borde inte heller vara ett bekymmer.
Några fler förslag på vad det skulle kunna vara? 🤔
Har en HQ 330X av årsmodell 2015 uppdaterad till 430X-mjukvara för några år sedan (330X blev 430X när de döpte om maskinerna).
Nu har jag under året fått allt mer "laddsystemproblem" när maskinen står i laddstationen och den vägrar hitta ut.
Vad jag kan hitta så kan det vara följande fel:
1. Batterierna, de bytte jag igår och felet kvarstår.
2. Laddblecken är korroderade, snyggade till dem för en vecka sedan, ingen skillnad.
3. Nätadaptern, denna byttes förra året till en motsvarande Meanwell och borde inte heller vara ett bekymmer.
Några fler förslag på vad det skulle kunna vara? 🤔
Jag har samma problem med samma typ av maskin. 330x från 2015 som uppdaterats till 430x. Laddar fullt men istället för att lämna laddstationen sätter den felmeddelandet ”laddsystemproblem”. Har läst att man kan koppla bort GPS-funktionen för att på så sätt dra mindre ström. Någon fler som provat det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 585 inlägg
Som jag förstått det så håller maskinen koll på spänningen som kommer in vid laddning.
Laddsystemproblem innebär att den tycker spänningen har varit för låg under laddningen, och då är det troligtvis någonstans mellan nätadapter och internt kretskort som det är dålig kontakt.
Jag hittade att kabeln mellan nätdel och laddstation hade en skada och att jag får felet mer sällan efter det.
Tror jag sett att andra haft dålig kontakt mellan laddbleck och kablage.
Laddsystemproblem innebär att den tycker spänningen har varit för låg under laddningen, och då är det troligtvis någonstans mellan nätadapter och internt kretskort som det är dålig kontakt.
Jag hittade att kabeln mellan nätdel och laddstation hade en skada och att jag får felet mer sällan efter det.
Tror jag sett att andra haft dålig kontakt mellan laddbleck och kablage.
Klicka här för att svara