J
jmunkham: En Alfa-Laval växlare kostar 25000 inkl installation i Enköping.
5 svar · 2,7k läst
M
Mimto: Vi har bara pratat med en bank, för vi är väldigt nöjda med vår "bankkvinna", tror att det är värt en hel del. Tror att vi fick skaplig ränta på vårt byggnadskreditiv, 4,9%. Vad boräntan blir när lånet läggs om till bolån, vet man ju inte, det beror ju på ränteläget vid det tillfället, som du skrev. Däremot kan man ju förhandla om hur mycket av lånet som blir bottenlån, och
1 svar · 2,3k läst
D
David: Lösvirke tar dock lite tid, så stommarna hinner antagligen torka innan du börjar med isoleringen. Jag anser att man kan spara en hel del pengar på lösvirke. Du måste dock vara beredd på att vara tillgänglig under hela den tid som hantverkarna är på bygget: Många frågor och undvikande av "face time". Är du beredd på att inte ha någon fritid under 6-8 månader är lösvirke
1 svar · 3,0k läst
W
Wilmer: Jag tackar så mycket för er hjälp.
5 svar · 5,3k läst
L
Lina: Ursäkta att mitt svar är så sent... semestertider, får man skylla på det? 8) Hur som helst, vi har inte hört ett ord från karln nåt mer. Kontaktat konsumentverket har vi gjort och de ansåg som vi misstänkte att han inte hade ett "case". Vi har lusläst paragrafer i konsumenttjänstlagen och har koll på läget nu. Med tanke på hur lång tid som förflutit så har jag svårt att tro att
6 svar · 1,5k läst
L
Lilla_vargen: Byggnadskreditivet är en löpande kredit med en övre gräns. Banken har satt den övre gränsen med tanke på vad de tror byggherren är kapabel att betala tillbaka. Man betalar ränta bara på den del av kreditivet som man utnyttjat. Märker man att pengarna inte räcker kan man fråga banken om de är berädda att höja kreditivgränsen. När huset sedan är färdigt och kreditivet skall
7 svar · 2,1k läst
P
Pillan: Jag menade nog mest att man kanske kunde få en kort beskrivning av huset ex enplans i vinkel, platta med golvvärme, ett burspråk, sadeltak, si och så stort, Trivselhus, kostnad .....
3 svar · 3,1k läst
J
Jonas_O: Kostnaden för pantbrevet beror på hur hur stort belopp du tänker ta pantbrev på. Tänker du Köpa du ett hus för 2 miljoner och det finns pantbrev för 1.5 miljoner, då behöver du bara skaffa ett pantbrev för 0.5 miljoner. Finns inget pantbrev sedan tidigare då åker du på en kostnad för pantbrevet på hela beloppet. Kostnaden för att ta ut ett pantbrev kan vara 375 kr/pantbrev och 2%
2 svar · 4,2k läst
M
Miakia: Konsumentverket har ett dokument "Riktlinjer för kalkyl" med en mall för produktionskostnadskalkyl m m, du hittar den här: http://www.bygganytt.com/filer/KO1998_6.PDF
5 svar · 3,0k läst
F
freddeandersson: Ibland ingår byggstömmen i köpet. Så gjorde det för oss. Alltså förbrukningskostnaden. Myresjöhus som byggde vårat hus gjorde ett avdrag på sista "lyftet". Priserna blev följande: Byggperiod:13 feb-5 juni. Elleverantör: Öresunskraft. Byggskåp inkl inkoppling: 1500:- Förbrukning: c:a 10000:- Inkoppling av fasadmätarskåp: 15000:- /Fredde
22 svar · 11,0k läst
C
cattis: :-* :-* :-* puss på dej craxen... nu har jag ringt, ahhh ahhh ;D ;D ;D. livet känns genast lite rikare...
7 svar · 1,5k läst
L
Lilla_vargen: Det är väl roligare att betala skatt för TOMTEN något år extra och få de skattefria åren när huset är klart och värderat och taxeringsvärdet är mycket högre än när det bara är en obebyggd eller ens halvbebyggd tomt. Fem skattefria år är fortfarande fem år, oavsett när de infaller. Hellre slippa fem år med högt taxeringsvärde än att slippa fem år med lågt taxeringsvärde.
10 svar · 2,6k läst
Jesca_j
Jesca_j: Det ÄR en extra skatt...
9 svar · 1,6k läst
E
ershagen: Tja... Min åsikt är att det är ganska lågt nu och man bör därför binda och sen inte titta på räntemarknaden utan bara se ;D ut. Bind en del på 5 år (30%) och något på 8 år (30%) och kanske resten på rörligt ändå om man har råd att spekulera.
0 svar · 2,9k läst
E
ershagen: Badkar och kakel kan vi ta på kreditivet men kan man ta badrumsmöbler som t.ex spegelskåp(det är ju fastskruvat i väggen åtminstone) och underskåp till vasken?
2 svar · 2,0k läst
R
Rauken: Tänkte bara klargöra skillnaden mellan borgenär och borgensman. Det du menar i ditt inlägg är borgensman, d v s någon som går i borgen för annan. Borgenär är synonymt med fordringsägare och alltså något helt annat...
5 svar · 1,5k läst
J
joco2: Det var inkl moms
4 svar · 1,8k läst
L
Lilla_vargen: ... och glöm inte att till försäljarens kalkyl lägga ytterligare hundratusen eller två, för målning av huset, snyggare tapeter, mark- och mursten eller häck till trädgården, mer matjord, rullgräsmatta, mer grus, altan, kraftfullare tvättmaskin, stämpelskatt, pantbrev, byggel, larm på det nya fina huset, eldstad, nya gardiner ... Våran "kudde" har gått åt till ovannämnda
9 svar · 1,6k läst
G
General_Failure: Huspriset och entreprenaden (typ generalentreprenad) stämde helt och hållet. De enda vi inte hade fastpris på var schaktningen och den blev ca 50000 kr i stället för 25000 kr som vi hade gissat men då fick vi en massa extra bärlager för garage som vi inte tänkt på att beställa från början. Extra tillval som vi gjorde efter kontraktskrivandet var fyra dörrar till övervåningen
1 svar · 1,6k läst
G
General_Failure: [citat] Det beror på vad ni kommit överens om. Det borde framgå i avtalet hur lång VA-anslutning som ingår i priset och gör det inte det så borde ni inte betala något extra för detta (under förutsättning att det var känt hur långt det var när kontraktet skrevs). Står det inget om rivning av jordkällaren i kontraktet så kan de nog ta extra betalt för det. Den praxis som
1 svar · 1,5k läst
H
hasse_f: Kul att det börjat hända lite i den här tråden till slut. Tomten är köpt och arkitekten är utsedd så vi får hoppas att det går vägen. Nu har vi visserligen gott om tid på oss att planera pga en överklagad detaljplan, planerad framdragning av kommunalt VA i området osv byggstart ligger antagligen åtminstone 18 månader fram i tiden.
11 svar · 3,4k läst
M
Midas: Du kan vara lycklig du som har en kommun som fortfarande säljer mark ! Här säljs inte någ om inte till marknadspris vilket för närvarande tycks vara kring 1500kr per kvm Tomtkö? Glöm det!
8 svar · 3,1k läst
K
kubicon: Craxen ! kan du maila till min hem mail istället  :-/ JAG HAR ÄNTLIGEN SEMESTER ;D ;D ;D ;D ;D Har du fått den föresten ??? Om inte kolla din instant messages.
4 svar · 3,9k läst
W
windy22: Den lägre "byggmomsen" är sedan några år tillbaka avskaffad :-(
2 svar · 1,7k läst
A
AAA: Eternit, citat från sidan du hänvisar till: [citat] "Wealth tax" betyder förmögenhetsskatt och den slår i England som sagt inte in förrän runt £300,000. Vad dom räknat in i "certain other taxes" står inte. Tro mig, någon fastighetsskatt enligt svensk modell finns inte. Allt går att vinkla som man vill. Lögn och förbannad statistik som en kunglig medlem här på forumet tidigare
28 svar · 2,2k läst
W
Willan: Hej, Jag har just varit inne och gjort en kalkyl på Spintab (Föreningssparbanken) med olika räntesatser och amorteringstider. Där står att det på bottenlånet är vanligast med en serieplan på 40 år samt på topplånet en rakplan på 15 år. Vad menas med serieplan och rak plan? (Det skiljer rätt mycket i månadskostnad, beroende vad man väljer) Vad för räntor har ni fått (blivit
0 svar · 2,5k läst
B
BoByggarn: [citat] Jo, 10-15% påslag för totalentreprenad brukar vara påslaget om du väljer att köpa av en husleverantör. Väljer du fristående entreprenörer som ska ta ett helhetsgrepp så tror ja det är "fri prissättning" som råder. Dessvärre är det nog så att de som väljer att bygga "arkitektritat" och väljer att inte köpa hussats ses som "rika" av entreprenören som då saltar offertern.
7 svar · 2,8k läst
M
mammamys: I fredags var vi på banken och fick vårat kreditiv det blev 4,75% ränta och 1000:- i kreditiv avgift vi har Bohusbanken som tillhör Öeb
14 svar · 1,7k läst
O
odenallfader: Hej! Står i kontraktsskrivartagen och har en liten fundering kring den utbyggnad vi tänker göra på det hus vi nu ska köpa. Hörde av bekanta att man generellt kan säga att all form at utbyggnad kostar i runda slängar 10.000 Skr /m2. Känns detta igen? Vi kommer f ö att bygga till "vanliga rum" (ej våt o dyl) ca 30-40 kvadrat ståendes på torpargruns för att matcha ursprungshuset. Markus
0 svar · 2,4k läst
T
thomasbyggare: När vi fick bygglov så kontaktade ett flertal banker oss och erbjöd oss en ränta på mellan 1-1,2% under gällande marknadsräntor (verkar vara ränte krig)
45 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.