B
BUMBI: Vi har oxå varit inne på att flytta hus, men det skulle inte löna sig för oss. Bara själva flytten och renoveringen skulle bli alldeles för dyr. Då ska man ha en massa "kontakter" så att det går att få ner transportkostnaden rejält.
1 svar · 1,4k läst
G
General_Failure: Betydelsen av stomrest kan nog variera en del. Det bästa är om du kommer överens med snickaren om exakt vad som ska ingå i entreprenadarbetet.
1 svar · 3,4k läst
J
jalm: Hej, jag ska bygga ett "uterum" eller vad man korrekt säger om en av inglasad veranda, för året runt boende (norrbotten) och golvärme. Min fråga är vad som är bäst och billigast, att anlita snickare och då andvända vanliga(men stora) fönster, eller om det bästa är något inglasningssystem. Taket vill jag ska vara samma betongplattor som på det övriga huset(så inga plast
0 svar · 4,4k läst
N
Nacka: [citat] Intressant! SEB i Stockholm är med på att låna oss 2Mkr utan egen insats, men inte FSB och Nordea.. Bankerna är verkligen inkonsekventa. Bedömningen varierar från kontor till kontor.
6 svar · 2,1k läst
MathiasS
MathiasS: Läs här: http://www.rsv.se/blanketter/2252/index.html
1 svar · 3,3k läst
G
General_Failure: Jodå. Jag tycker också vi lyckats ganska bra med priset. Mycket på grund av att tomten inte kostade mer än 275 kkr (inkl VA). Både jag och tanten pendlar mot Stockholm. Man tar sig till Solna med bil på ca 35 min om man åker vid rätt tid (typ 06:30). Till centrala Stockholm tar det 10+30 min med bil+tåg. Med Stockholmsmått är de här pendlingstiderna helt acceptabla.
12 svar · 2,3k läst
N
Netaria: Om det är i Mellansjö ni ska bygga, så tror jag nog att tomten blir säkerhet nog. Värdet lär öka markant på marken där, och det borde banken känna till. (Sedan kan man ju undra om tomterna verkligen är värda sitt pris... även om det är "nära" till vattnet i de flesta fall - jättetrevligt område dock, det måste jag erkänna.) Men att komma undan lånekostnad och "dubbel
11 svar · 3,7k läst
B
Beatrize_74: Hej! När man beräknar för ombyggnad till vattenburet och fjärrvärme räknar man med en kostnad av 100000. I detta kostar värmeväxlaren ca 20-25000. Detta kan ge en viss fingervisning. Ett förslag är en vanlig värmepump typ luft/luft med dubbla konvektionsytor på ytter delen och 2-4 fläktelement på insidan. Till detta kan man sätta in en kamin och på så sätt få net kostnaderna.
5 svar · 6,3k läst
J
Jani: skall bygga lösvirke, 1-plan 144 kvm hög standard för 10 000 kr/kvm. Men då gör jag en hel del jobb själv. Skall anlita en snickare för utvändigt helt klart utförande + grund.
5 svar · 3,0k läst
H
Hammerhead: Fast kalkylen hade säkert hållt! ;D
4 svar · 9,3k läst
P
Pillan: Vatten- och avloppsanslutningar, om de inte är med i tomtpriset. Runt 100.000 borde den summan vara beroende på kommun. Elanslutningen varierar kraftigt verkar det som, här är den ca 20.000.
2 svar · 1,4k läst
V
velig_nybyggare: 55 lock för byggsats (myresjöhus) plus grund ca 15 lock.
1 svar · 2,2k läst
E
Evka: På tisdag i nästa vecka är det dags för värdering av huset. Är det något speciellt vi ska tänka på? Tacksam för alla råd!
0 svar · 2,9k läst
E
Evka: Det är viktigt att ni gör en fullständig kalkyl på alla utgifter ni kommer att ha varje månad förutom amortering, räntor och drift för att se vad ni kommer att få över. Banken använder ju schabloner när de räknar övriga utgifter.
13 svar · 1,3k läst
Jesca_j
Jesca_j: Du slipper ju skatta om du lägger nettot från lägenheten i det nya boendet. 450.000 - 180.000 = 270.000 Netto från lägenheten. Lägger ni det i det nya huset så behöver ni ju inte skatta någonting för lägenheten. Resten, 80.000:- tar ni ju i bottenlån, tillsammans med dom pengar ni ev. ska låna och renovera för, då slipper ni ju topplånen också.
1 svar · 3,4k läst
L
Lilla_vargen: Att skriva sig i huset gör inte att skattemyndigheten anser att huset är färdigt. Vad de anbelangar kanske du bor permanent i en husvagn som står på tomten. I fastighetsdeklarationen som jag fyllde i i höstas fick jag kryssa i rutan att huset är under byggnation. Om du istället kryssar i att huset är färdigt, kanske skattemyndigheten går med på det. Aderton dagar före slutbesiktning
7 svar · 3,4k läst
L
Lilla_vargen: Jag har fått intryck att bankerna lägger upp kalkylen så att man skall få tillräckligt mycket kvar för en dräglig levnadsstandard. Konsumentverket har riktlinjer för hur mycket olika människor kostar (ålder, antal barn). Har man stora inkomster och liten familj har man ju råd att amortera mycket. Är förhållandet det motsatta, finns det helt amorteringsfria lån. Banken tjänar på
0 svar · 2,3k läst
D
djpa: Tackar, Skall stämma av dessa mot de offerter vi skall hämta in.
5 svar · 3,6k läst
S
Sabina: Hej på Er! Vi har slutbesiktning på torsdag 11/9. Men lägenheten vi bor idag och som är såld, har tillträdesdatum 30/9. Vi får alltså inte resterande pengar som ska in till banken som kontantinsats före det... Lagom till en par veckor efter valet.... Det är bara att hålla tummarna. Magen lever ett eget liv fram till dess... /Sabina
9 svar · 4,3k läst
F
fredddd: Tackar, Nu med lite mer kött på benen ska jag läsa vidare på denna eminenta sida.
2 svar · 5,7k läst
S
Skargardsbon: Nej. Vi har inte haft någon mejl-kontakt. Nya infallsvinklar mottages tacksamt.
1 svar · 3,7k läst
P
pelle01: Hejsan, Är det någon som har erfarenhet av att prefabricerade fritidshus och någon uppfattning av vilka tillverkare som erbjuder bäst priser, dels för enbart byggsats, och dels för totalentreprenad? Har tittat en del på Skidstahus och tycker att de verkar bra. Är det dessutom någon som har erfarenhet av hur prisbilden varierar på olika ställen i landet får ni gärna tipsa om det oxå
0 svar · 2,2k läst
T
terese: Hej Vi bygger ett lösvirkeshus på 215 kvm Vi har fått ett pris på totalt inkl allt 60 000 mvh terese
5 svar · 1,5k läst
M
Matz: Hej, Ett av. skadestånd kan i.o.f.s bli mindre om man tar diskussionen tidigt, i stället för att ta det "i sista minuten"
2 svar · 1,6k läst
A
andersbyggahus: Jag har sett beräkningar som grundar sig på att man i snitt utnyttjar halva kreditivet fördelat över tiden. Om man t ex har ett kreditiv på 2000000, en byggtid på 5 månader och en ränta på 5% blir det alltså (20000000/2)*0,05*(5/12)=20833 bagis. Stämmer ganska bra på de kalkyler vi fått. Hoppas att det kan vara till hjälp, annars är det väl bara att slå en signal till banken.
1 svar · 4,7k läst
G
Goran65: TACK! ;D
2 svar · 2,2k läst
G
2 svar · 2,2k läst
A
andersbyggahus: På en vanlig kontokredit på ex 10000 med en kontraktsränta på 0.2% så innebär det att man betalar 200 kr per år för att få ha krediten tillgänglig. Hur det fungerar på ett byggnadskreditiv vet jag inte, men kanske är det så att man delar årets dagar antalet utnyttjade dagar och sedan betalar en avgift för det. 1000000 ger 20000 per år. Nyttjar man krediten i låt säga 4 månader
1 svar · 2,2k läst
C
CaJa: Gör en sök, här på forumet, på Edsviken. Det är några som byggt och håller på bygga. Även andra A-hus.
1 svar · 3,9k läst
N
Ninni: Vi har byggt med älvsbyhus och kalkylen har stämt ganska bra, vi fick lägga på lite på färg kostnaden som de uppskattade till 8000:- och vart lite mer, 8000:- till. Men annars har allt stämt i prisväg. Får nog lite pengar över också ;) /ninni
5 svar · 3,7k läst
J
Jontemyra: 1 750 000kr var totalkostnaden med carport. mark e.t.c enligt säkra uppgifter. Det är ju ändå alltid intressant att jämföra skillnaden mellan nytt och begagnat. Kan man bygga ett nytt hus billigare än att köpa ett begagnat inom umeå tätort så är det ju självklart intressant. Visst tittar man ju på speciella områden man är intresserad av, men värdeökningen ger ju ändå en
7 svar · 6,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.