Eternit: Pengar är inte allt.

Personligen tycker jag att 5 procent av min och min frus inkomst före skatt är otroligt mycket pengar, speciellt eftersom vi redan betalt skatt på den inkomsten en gång plus att vi betalt skatt på allt vi har köpt plus lagfarter och stämpelavgifter.
Det kan ju utan problem vara skillnaden mellan att stanna och försvinna.

Att fastighetsskatten skulle funka som som någon slags rättvisefördelare stämmer inte , Eternit. Tvärtom. Den fungerar som en effektiv barriär så att inte kreti blandas med pleti. Har man inte gott om pengar så kan man inte bo på fina gatan - så brukar det vara, men här handlar det om att du inte ens kan bo kvar.

Det är, minst sagt, en tragedi för många att tvingas flytta. Det är kanske så att du är lite rotlös och nomad till själen, men det är många som inte är såna - tvärtom.
Att få sina rötter uppslitna kan vara ett fruktansvärt trauma.

Ett mycket extremt och smaklöst, men ändå liknande exempel:
Vad skulle du själv tycka om du blev av med din fru i en olycka men vissa tyckte det var ju ganska OK eftersom du fick ut så mycket på livförsäkringen?

Nä, det måste finnas smartare skattekonstruktioner än fastighetsskatten. Det finns inget finurligt med den.
Det bästa måste vara att se till att vi inte behöver den. Vilket för oss till frågan:
Var tar alla pengar vägen?

Eternit: Ja jag vet hur den fungerar. Kanske lite dålig koll på hur begränsningsregeln fungerar

Men som sades tidigare 5% av mina redan skattade pengar tycker jag är en hög skatt.

Men jag tycker då synd om de som bott länge på i ett område som sedan får allt högre skatt bara för att andra tycker att deras område är intressant och sedan kanske inte har råd att bo kvar i närheten av de vänner och bekanta som man har skaffat sig på stället. Då hjälper inte pengar, som sagt pengar är inte allt.

Till fastighetsskatten kommer ju också förmögenhetsskatten, om du har bott länge i ett hus och betalat av alla lån som en duktig medborgare och plötsligt blir skyhögt upptaxerad så är det inte så skoj.

För oss nybyggare lär väl inte det där med skuldfri vara något större problem ett tag framöver, men många äldre ligger risigt till.

En kompis farsa hade en kombinerad fastighets och förmögenhetsskatt på över 10 000 i månaden, då sålde han. Visst, det går ingen ekonomisk nöd på honom numera, men det var trots allt hans farfar som hade byggt stället så kändes inte kul att tvingas sälja av det.

Problemet är inte fastighetsskattens konstruktion, utan marknaden. Det är inte fastighetsskatten som drabbar hårt, utan det faktum att man med tiden har kommit att sitta på en ansenlig förmögenhet. För som fastighetsskatten är konstruerad så måste taxeringsvärdet hamna på mångmiljonbelopp innan ens en pensionär ska få problem att betala den.

Så det som egentligen ska diskuteras är huruvida en fastighet ska få betraktas som en förmögenhet eller ej, och om man anser att det är OK eller inte att beskatta förmögenheter. Själv anser jag att stora förmögenheter ska beskattas.

Höj reavinstbeskattningen och ta bort fastighetsskatten. Då betalar man inte förrän man säljer och det hindrar att fastighetsmarknaden blir en ren spekulationsmarknad.

De flesta länder, till och med USA, verkar ha någon form av reavinstbeskattning. Fastighetsskatt verkar däremot inte så vanligt.

Berit

Go Berit Go!

(Har inte jag skrivit precis så tidigare en gång...hmmm ....Deja vú)

Karl: Hmm, har också ett svagt minne av detta. ???

Tycker inte att förmögenhetsskatten heller är särskilt rättvis. Åtminstone borde inte ens huvudsakliga bostad räknas som förmögenhet. Förmögenhetsskatt betalas väl dessutom bara av "ganska förmögna" personer. Om man är ultra-förmögen och är kompis med Persson så kan man visst bli undantagen, eller är jag ute och cyklar?

B

Det är ju så här: Huset är ju faktiskt inte värt ett skit förrän man säljer det. Snarare kostar det ju tillräckligt som det är...Därför bör skatten komma vid försäljning!.

Visst finns det fördelar med ett högt värde, det är lättare att ta ett lån t.ex.

Och det FINNS ju faktiskt en reaskatt också, vilket snarast förstärker det sjuka i fastighetsslatten.
Man betalar skatt för en värdeökning som man iallafall får betala skatt för. Om man inte har den dåliga smaken att dö innan man säljer. Men då fångas ju stålarna upp av arvskatten eller allmänna arvsfonden iofs.

Jag tycker det känns fruktansvärt att kunna hamna i en situation där jag riskerar att bli tvungen att flytta bara för att välbeställda människor fått upp ögonen för området jag bor och kan pumpa in stålar där. Jag har svårt att känna ansvar för det.

Förmögenhetsskatten känns inte lika hotfull. Köper man ett hus idag utan att gå in med pengarna från ett annat hus eller en fet bostadsrätt kan man ju aldrig bli skuldfri.. :'(

Se även lite andra (samma?) åsikter i en gammal tråd..
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Huspris;action=display;num=1034023546;start=11#11

Nog är fastighetsskatten ett problem. Problemet är att den är så orättvis beroende på var i landet du råkar bo. Ta samma villa och flytta runt i landet så kommer skatten att variera stort. Detta på exakt samma typ av boende där nyttan för den som bor där är densamma. Varför ska skatten vara så hög på vissa ställen och så mycket lägre på andra?
Visst sedan finns förmögenhetsskatten som ett extra pålägg om man har oturen att komma över den gränsen. Det jag främst vänder mig mot är den stora variationen i skatten.
Nu tänker jag nog inte tillföra denna debatten mer här.

Det mesta har nog redan sagts, men jag skulle vilja slänga ut en fråga. Hur fungerar fastighetsskatt i andra länder? Gjorde en snabb sökning på nätet och fann att man i tex England och Luxenburg har system som liknar vårt. Hörde också en debatt på radio där PO Edin hävdade att vår fastighetsskatt upptar en lägre del av det totala skattetrycket än i de flesta andra länder.

England har varken fastighetsskatt eller reavinstbeskattning. Inte nödvändigtvis bra. Avsaknaden av reavinstbeskattning i kombination med värdeökningar på 20% per år har gjort "tak över huvudet" till en ren finansiell spekulationsmarknad istället för en mänsklig rättighet. Istället för att spara på banken edyl så köper man flera hus och hyr ut.

Förmögenhetsskatt finns men den ligger någonstans på £300,000 per person, dvs runt £600,000 (i dagsläget nära 8 miljoner SEK) för ett gift par.

USA har vad jag vet ingen fastighetsskatt, men däremot en mycket snarlik reavistbeskattning "gains tax" som är runt 30% om man inte köper en ny fastighet inom en viss tidsgräns.

Jag tycker att den svenska fastighetsskatten hade inte varit något problem om det inte varit för att den ändras så våldsamt, ofta och med kort varsel. Tryggheten i att kunna planera sina finanser försvinner för fastighetägare.

Tjobido
Berit

Berit: Har letat lite mer på nätet och det jag finner visar att England har fastighetsskatt, ja de flesta länder verkar ha det. Tex nämns "UK, United States, Canada, Japan and Korea" i det dokument jag länkar till nedan.

Här är ett citat:

"Property tax has been in existence for at least three millennia. It is common throughout the world and has often been the subject of political debate. The strengths and weaknesses of this type of tax are well known and possibly more widely understood than any other tax."

http://www.fao.org/DOCREP/005/Y4313E/y4313e04.htm

Detta är ett FN-dokument så jag antar att det inte bara är nonsens.

Edit: Sökte lite till och fann att fastighetsskatten i Danmark ligger på 1%. Om fastigheten är värd mer än 2,8 miljoner (danska kronor alltså) så höjs det till 3%. Kan vara bra att ha det internationella perspektivet klart för sig innan man klagar allt för mycket på Bosse Ringholm.

Eternit, citat från sidan du hänvisar till:

If wealth taxes and certain other taxes are included in the definition, property taxes account for more than 10 percent of the total in the UK...
"Wealth tax" betyder förmögenhetsskatt och den slår i England som sagt inte in förrän runt £300,000.

Vad dom räknat in i "certain other taxes" står inte. Tro mig, någon fastighetsskatt enligt svensk modell finns inte. Allt går att vinkla som man vill. Lögn och förbannad statistik som en kunglig medlem här på forumet tidigare uttryckt det.

Berit

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.