J
Jonas_O: De banker vi pratat med godkänner tomten som kontantinsats. Dock är det marknadsvärdet och inte vad man betalat för marken som är av intresse, så har jag uppfattat det.
4 svar · 1,4k läst
G
General_Failure: Kreditavgiften är antagligen en administrativ engångskostnad. Dvs ni får betala 0.4% på hela kreditbeloppet när krediten startas. Men det är bara min gissning - fråga banken så får du ett svar utan gissningar.
15 svar · 5,0k läst
G
gusper: Sjöängen är väl ett av de dyraste husen eksjöhus har, så det är nog svårt att få ett riktigt billigt pris på det. Jag tror att du får ändra på lyckan, men det kostar...
5 svar · 774 läst
B
BoD: Jag hittade lite om planavgifter: Planmonopolet: Kommunens exklusiva rätt att bestämma hur och var bebyggelse får ske. Planavgift tas ut vid bygglov inom områden där gällande detaljplan antagits enligt PBL. Byggnadsnämnden har enligt PBL 11:5 rätt att ta ut avgifter för sin verksamhet. Kostnadsuttaget grundar sig på den s k självkostnadsprincipen som innebär att avgift får tas ut med
4 svar · 1,5k läst
A
andersbyggahus: Under "Hustillverkare" tråden "Anebyhus - referenser" finns en jämförelse mellan Vimmerbys 138 och ett Anebyhus 913. Det är de enda priserna som jag sett på Vimmerbyhus...
0 svar · 1,4k läst
A
andersbyggahus: Ok. Såg förrexten i tidningen att det gula en-plans huset med valmat tak är till salu.
3 svar · 3,5k läst
MathiasS
MathiasS: Tack för det... ::) Vi får väl se hur det ser ut i Q3..... ingen budget är perfekt och jag oroar mig en smula för att många bäckar små blir till en stooor å. Det finns många småutgifter som jag inte räknat in och det finns en uppenbar risk att dessa tillsammans blir mycket mer än man tror. Problemet med entrepenörer slipper jag eftersom jag gör allt själv. Det kostar mig istället
3 svar · 1,9k läst
D
DoJz: Vår erfarenhet är att ska man bygga för så pass mycket så bör det vara i ett attraktivt område. Men det var vad bankerna sa till oss här (Halland). Det blir dessutom ofast högre värderat om det ligger attraktivt. Banken tänker ju på hur mycket de skulle kunna få ut en dag..... Tipset är väl att försöka förhandla fram en rabatt på räntan. Denna lilla detalj kan skilja sig åt
1 svar · 3,5k läst
D
David: Känner mig fortfarande lite vilsen. :-[ Räknar man in biytan i huset? Det fristående garaget? mvh David
7 svar · 6,7k läst
C
Carl: Jag är jättebillig! VVS-konsulten är ju på "din sida" och dimensionerar systemen rätt osv. Visst kan man gå direkt en entreprenör och säga vad man vill ha, som de sen utför. Det blir säkert jättebra. De flesta firmor kan även projektera hela anläggningen och är jätteduktiga på detta. Problemen är när något blir fel och entreprenören anser sig ha gjort rätt. Har man då
8 svar · 2,2k läst
H
Hoffsan: Japp, vi fick ett pris på 1.8 nånting från kontoret i Höllviken i Skåne.
1 svar · 1,8k läst
J
jesper: hej, funderar på att köpa ett litet trähus och sedan bygga till det på bredden. vad ska man räkna med att det kostar kvadraten, det ska inte vara något kök eller badrum utan endast boyta? kan man använda någon av de befintliga pre-fab leverantörerna eller ska man bygga med snickare från grunden? tacksam för svar.
0 svar · 2,8k läst
S
Sabina: Hej Är det någon som bara har förberett för centraldammsugare, alltså satt in rörsystemet? Isåfall undrar jag vad ni har fått betala för det? Vi bygger ett modulhus och funderar på att bara förbereda.... Väntar på pris från husföretaget, men det vore intressant att höra andras priser... / Sabina
0 svar · 877 läst
A
andersbyggahus: [citat] Mycket beror på hur mycket man amorterar och vad man tar med som driftkostnad. Mitt inlägg syftade nog mest till att ge ett pris som iaf inte är för lågt...
5 svar · 798 läst
C
cattis: Jo det är bygga som gäller, men inte jag, jag har byggt färdigt tycker jag ;)
4 svar · 1,3k läst
E
emyran: [citat] När det gäller just den biten är det ju en en fördel med totalentreprenad. Vet inte hur man bör göra när man anlitar egna killar, är det något som krånglar?
7 svar · 2,6k läst
E
emyran: [citat] Hmmm jag har inte heller tid egentligen. Snart går flyttlasset, mycket att fixa/lösa innan dess...
32 svar · 1,9k läst
D
DoJz: Ett annat tips är att försöka ha någon på bygget hela tiden som kan vara hantlangare och uppassare. Så kan de andra snickarna koncentrera sig på sitt istället för att hålla en bräda eller skicka spik för 350:- i timmen :) Vidare är det även bra om någon kan köra iväg o hämta grejer o så, för det tar de också betalt för. Lägga kakel o klinkers skulle jag avråda från, men
7 svar · 3,9k läst
M
Mimto: Det lönar sig att kolla runt. :) Har fått ett billigare pris av en annan grävare 485 kr plus moms per timme. han har ännu inte uppskattat tidsåtgången, då han ännu inte sett tomten. Det gör ju inte så stor skillnad i slutpriset, men: "Många bäckar små..."
7 svar · 8,8k läst
C
Charisma: För inte så länge så såg jag ett kort inslag om just detta på nyheterna på tv. Ett par hade råkat ut för samma sak, dvs nekats lån pga att de hade för många kreditupplysningar på sig. Så visst händer det. Men enligt repotaget så verkade det som om det vara lite av ett undantag, man kunde lika gärna få lånet hos någon annan bank. Men det är trist när det inte är extrema fall
3 svar · 2,4k läst
C
Craxen: hmmm då låter det som att vi har en del emot oss, eftersom vi har fått förtur till tomterna, skulle det vissa sig att vi vill betala ett lägre pris så kommer den tomten bara gå ut på den "öppna" marknade sen ju... *suck*
2 svar · 873 läst
J
Joa: På SEB i Gävle sade man att dom vill att vi skall amortera av topplånet på 10 år (även 15 kunde vara ok). Då får vi 15% topplån och 85% botten trots att huset ligger på landet och lite off-side. //Jocke
14 svar · 3,3k läst
B
BoByggarn: [citat] Och sedan är inflationen igång igen. Skämt åsido, det höga kostnadsläget beror, som vi tidigare redan hade anat oss till, på dålig konkurrens. För övrigt tror jag inte på slutsatsen att byggkostnaderna skulle bli mer "överkomliga" ifall lönerna ökade, resultatet blir ju bara att byggnadsarbetarna och entreprenörernas löner också ökar, och då är spiralen igång igen.
3 svar · 3,3k läst
K
kubicon: Har nu haft mitt möte med Eksjöhus. Informationen jag fick var detta. Ingen extra kostnad för ändringar före vissa papper var påskrivna, om ändringar vill göras efter det " kan det bli tal om extra kostnader " Men jag tackar än en gång för eran information. Jag dyker med all säkerhet upp på sidorna igen med nya frågor ;D
9 svar · 1,5k läst
M
Mimto: Vi ringde på Arkitektens skiss 542, och fick per telefon pris på 2 miljoner i nyckelfärdigt utförande. Vet inte vad som ingick, men standarden ska vara hög. Och det borde den väl vara till det priset...
3 svar · 3,0k läst
D
DoJz: Nej, de var inte alls intresserade. De tittar visst på något de kallar för produktionspris per kvadratmeter. Skiljer sig mycket åt beroende på hustillverkare, lösvirke, material mm. Vidare tittade de på läget, och hur attraktivt det skulle vara för någon annan att köpa huset. Vår bankman förklarade värderingen med följade fråga: "Hur mycket skulle en lämplig köpare ge för det
7 svar · 1,4k läst
J
Jessika: Uj då, tror inte att tiden räcker för en hemsida. Har en liten tjej på 15 månader som tar all tid som blir över. :) Men men, man ska aldrig säga aldrig. Har ju fått lite inspiration på denna sajt...
14 svar · 2,4k läst
B
BoD: Ev. nybyggnadskarta Försäkringar Bygglov Utstakning Höjdkontroll Besiktning av imkanal El: inkoppling byggström, inkoppling av elmätare Värdering av hus
5 svar · 2,5k läst
E
emyran: Det var pecis så jag trodde att vi gjorde. :-/ Tydligen har banken iallafall valt ett lite högre belopp på pantbrevet ??? Lite skumt. Ska ta upp det med banken.
25 svar · 13,8k läst
L
Lill: [citat] Efter vad jag hört är Folksam inte ett av dom bolag som ligger sämst till...alltid nåt... :-/
5 svar · 2,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.