Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
thomasbyggare: Gu vilken jätte bra ide .Sitter precis i detta ögonblick och tänker köpa ny bil.Kan kanske praktisera detta på fler områden tex vitvaror kläder mat etc.... ;D
yonna: Jag hjälpte vänner att sälja sitt gamla hus för något år sedan. En hel del besiktningsmän blev involverade (mäklares besiktningsman, egen besiktningsman, köpares besiktningsman) och det var vansinnigt intressant att följa dessa olika personers tackling av ett 1700-talshus! Kontentan av det hela är att det är viktigt att kolla besiktningsmän - kvaliteten skiljer märkbart!
Jesca_j: Kreditivet är dom pengar du får låna för att BYGGA UPP huset. Efter huset är byggt gör banken en värdering av huset, som ligger till grund för hur stort det "riktiga" lånet får vara. Med det riktiga lånet klart så löser du in kreditivet. (Kontantinsatsen kan du ha använt redan från början till exempelvis tomtköp eller nåt, du behöver alltså ingen ny kontantinsats när du får
Jonas_O: Väldigt ofta kommer värderingsmannen från lokala husmäklar firmor. Dessa blir en motvikt mot banken då de vill hålla huspriserna i området så högt som möjligt. Ju högre husvärde ju mer pengar till mäklarfirmor när det är dags för försäljningar.
General_Failure: Oftast ger man kopior av fakturorna till banken och låter dem sköta betalningen. Banken går då inte med på att ge dig några pengar som det inte finns kvitto på. Bygger man lösvirkeshus och köper byggmaterial efterhand som man behöver det så tror jag att en del banker kan gå med på att betala ut en del av kreditivet och låta dig själv ta hand om betalningarna.
Mimto: Kolla också vilken standard det är i huset. Det kan skilja jättemycket där.
cjon: Hej, Vi har precis byggt om- och till, från 60 m2 till 240. Av det gamla är det endast golvabjälkar, takstolar och väggregal allt annat är nytt. Trots detta har inte skattemyndigheten gjort annat än att jämkat värdåret, vilket inte ger någon skatteminskning. Vi har begärt omprövning och vill ha en tolkning av 8 kap 3§ men inte fått detta. Vi funderar nu på att överklaga till
esox: Handelsbanken gav oss i våras direkt 85% i bottenlån eftersom huset var nybyggt, som de sade. Föreningssparbanken erbjöd efter lite gnölande samma villkor, men först efter att vi nämnt Handelsbankens villkor. Sedan kontrade Fspb med att också ge oss bättre räntevillkor på bottenlånet. Handelsbanken svarade med att ge oss lite bättre villkor på topplånet, så skillnaden mellan
Jonas_O: Själv fick jag en offert på 20 kkr extra om vi ville ha högre höjd på nedervåningen för ett förprafibricerat modulhus. Huset vi nu kommer att bygga har 2.80 i standardhöjd för bottenvåningen... är nästan för mycket, det blir myket volym att ventilera.
joen1: Vad är EU-standard? I Tyskland får du under en 8 år period tillbaka (bidrag)minst 20000 euro(beroende på om du är gift eller inte samt barn eller inte) om du bygger nytt. Köper du begagnat så får du tillbaka 18000euro. De har även möjligheter att göra avdrag för räntan. M.V.H Jörgen
Annie: Vi har tittat på en gård. Jättefin! Bra läge, hyfsade ekonomibyggnader som väl i och för sig är i behov av renovering men det är inte det största bekymret. Huset är vad som bekymrar, det är för litet för oss. Det är i stort sett bara ett torp på 68 kvm, ok badrum och ok storlek på rummen men för litet kök och nästan icke existerande hall. Skulle vi köpa det så skulle vi
Jesca_j: Myresjöhus skulle i alla fall bjuda på ett garage (omonterat, men komplett byggsats) som kompensation för två visningshelger. Anebyhus skulle dra av 50.000:- på byggsatspriset för två helgers visningar. Vi bor i Umeå, det kanske varierar i olika delar av landet.
Lycke: Hej Mixty! Vi sitter i ungefär samma sits: har fått bygglov efter många års väntan för ett sommarhus på landet. Efter ett helt års väntan kommer vår avstyckning nu att bli klar i dagarna. Vi har - TUR NOG! - el inom 500 meter, vilket gör att vi bara behöver betala 20.000 kr. Om det hade varit längre bort så hade det kunnat sluta på 100.000 kr enligt mannen på elbolaget.
Thed: Vi bygger med Eksjöhus och enligt deras betalningsplan så hålls 30% till efter slutbesiktning och ytterligare 10% som skall betalas innan inflyttning
General_Failure: 1) Närhelst du vill. Ekonomiskt sett är det nog bäst att bränna kontantinsatsen i början genom att betala några av fakturorna med den - det blir mindre ränta på byggnadskreditivet på så sätt. Kontantinsatsen behöver du inte betala till banken utan kan gå direkt till husfirman eller entreprenören. 2) Man betalar ränta på kreditivet för den del som man utnyttjat. I vårt fall (FSB)
General_Failure: [citat] När man gör upp ett köp av något som kostar mer pengar än vad man har på fickan/banken så brukar man som säljare lägga upp en del av totalbeloppet som handpenning. Det är väl mest för att visa säljaren att man visar allvar med köpet. När man sedan slutför köpet (ex vid leverans av varan/tjänsten, tillträde till fastigheten) så betalar man resten. En handpenning ligger
yonna: [citat] Vill berätta vad som hände mig; det gäller att vara ihärdig ;). Jag beställde värdering hos min närmaste bank; på den tiden (var ett antal år sedan) kostade denna 900 kr. Valde dock att ta det nya lånet i en konkurrerande bank. Värderingsbanken vägrade lämna ut värderingshandlingarna till mig eftersom de betraktade dessa som underlag för ev lån i den egna banken. Jag
Evka: Är det någon som lyckats få 15% topplån hos Nordea? Det verkar vara svårt. SEB erbjuder ju 85% bottenlån och 15% topplån. Deras räntor på topplånet ligger ju betydligt över Nordeas. Men för vår del som har begränsad kontantinsats och därmed får en hel del topplån så lönar det sig iallafall att ta SEB trots hög ränta på topplånet (7,1%......, förhoppningsvis går det att
ML: Har ni nån kontantinsats? Jag tycker det verkar som om ni skulle ha råd att köpa något annat, för ni betalar ju redan nu över 7000kr. Jag och min sambo har samma inkomst som ni har och vi har köpt en tomt och ska ställa upp ett nyckelfärdigthus. Vårat lån kommer att ligga på ca 1.4miljoner kr och per månad blir de 7500kr inklusive allt. Och vi har ingen kontantinsats. Vi håller på
Lill: Håller helt med Pelle ..aldrig gå i borgen...borgensman är sorgensman... :'(
ML: Vi tänker flytta in till ett par bekanta när huset börja byggas så att man slipper hyra plus ränta på kreditivet. Kanske även föräldrar kan ställa upp. Vi ska då ställa upp ett nyckelfärdigthus från Älvsbyhus och deras byggtid är mellan 4-5 veckor.
cattis: Jag tror att det kan stämma någorlunda... men räkna med nån eller ett par 100.000 till för oförutsett. Bättre standard än älvsbyhus är det helt klart.
KarlXII: [citat] Simulera. Ta den beräknade månadskostnaden (med ränta, amortering, fastighetsskatt, el, kanske justering för annan kommunalskatt osv osv) på det nya huset - det borde bli cirka 11000-12000 - och dra ifrån den nuvarande boendekostnaden. Säg att ni har 5500 i hyra idag plus en femhundring i el....lägg undan 6000 i månaden i ett halvår och torrsimma lite. Funkar det är det bara
Jenny72: [citat] Om det var jag som bestämde ja, då skulle det vara enkelt. Säljer vi båten blir det dock ett eeevigt tjat om att seglaseglasegla, vi har gjort det förut, tills jag gav upp och vi köpte båt igen :(. Älskar också att segla, men husdrömmen är nog ändock starkare för mig :P.
Jenny72: Kolla budgetkalkylen på Konsumentverkets hemsida, där får man bra koll å sin egen ekonomi och kan kanske lättare då avgöra hur mycket man har råd att bygga för. http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/forstasida_lista1.asp?lngArticleID=1786&lngCategoryID=841