Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
kryptonit: Jag och sambon jagar hus och vi har nu hittat ett intressant objekt. Det som saknas är ett ordentligt garage, men det finns en stor lada på 300 kvm. Om det blir ett köp så vill jag isolera och bygga om mittendelen av den (ca 100kvm) till garage. Lite mer info: Ytan är ca 10x10 m. Höjden till takstolarna och den takhöjd jag vill ha är ca 3,5 m. Det är betonggolv. El finns framdragen till
sarpat: [quote author=Anna74 link=board=Huspris;num=1068195317;start=0#0 date=11/07/03 at 09:55:17]Vi har nu ett tag kikat i diverse huskataloger, men har ingen aning om vad husen vi gillar skulle kosta. quote] Visst är det märklig att det inte finns prisuppgifter på husen fårn husleverantörerna...Älvsbyhus har en prislista uppdelad i regioner(fraktillägg antar jag)även om entrepenaden kostar
djpa: Vi har inte riktigt bestämt oss än utan "velar" mellan ett 1-plans eller ett 1½-plans. Följande har vi diskuterat: Ektrappa istället för "furustandard": +14000 Klinkers i kök iställer för parkett: + 200/kvm Takkupa med 3 fönster : + 30.000 Nersänkt V-rum (30kvm) : + 30.000 Centraldammsugare: + 10.000 Spotlights i kök: 810/spot Garderob, standard vit: +2000 Dubbla handfat med komod,
Spyder2: thank you:-) Har bara hittat om flytt korta sträckor än så länge men..ska leta vidare då :-) Min tanke var att köpa ett tex Boro-hus eller Sidensjö hus tex som är uppbyggda i block, köpa ett sådant montera ner och sedan frakta till "min" tomt och där bygga upp det igen. Borde inte vara så svårt men vill kolla upp allt lite mer.
Lilla_vargen: Att ena väggen blir högre, är väl idén bakom pulpettaket? Man sätter fönster högt och får in massor av underbart ljus, eller en våning till (halvplan). Orsaken till att man skall ha minst 17 graders lutning på tegel/betongtaket (och det kvittar om det är pulpet- eller sadeltak) är att vatten inte garanterat rinner nedåt om lutningen är lägre. Vattnet kan istället sugas in under
BoByggarn: Detta är det svåra. Hur jämföra olika produkter med varandra? Det finns lite olika sätt att gå tillväga här, men du kan göra följande: Rita upp ert hus så detaljerat ni kan. Specificera så gott det går vilken utrustningsnivå ni önskar, typ av uppvärmning, golvmaterial osv. Sänd detta underlag till alla husleverantörer ni kan och be att få en offert. Ni kommer få många olika
joen1: Demot är gjort så att du inte kan ladda och spara. Men om du vill kan du söka på DC ++ eller Kaza så skall du i allafall få tag i 8.0. Jag har 9.0 men jag är inte hemma i Sverige! För att ställa i metric inställningen så kan du kolla i manualen när du söker på metric. Annars får du vänta till imorgon så skall jag tala om hur man gör för att ställa in metric M.V.H Jörgen
AndersG: Tack. Det funkar annorlunda här. Dock gäller att huset kan vara säkerhet bara till 75% av värdet. Räntan är sedan förhandlingsbar, men ju bättre kund man är och ju bättre säkerheter man har, desto lägre ränta. Vi har exvis bundit delar av lånet på 7 resp 10 år och då blir räntan litet högre.
andersbyggahus: Avlopp har jag på två ställen (garage och i en liten skrubb med egen ytterdörr). Vatten "får jag på köpet" eftersom jag kommer att ha fjärrvärmecentral, inkommande el, vatten, tele och data i skrubben. Centraldammsugare och lite datamaskineri kommer också att hamna i garaget/förrådet.
johannathomas: Hej! Vi skall bygga ett Harmoni i Värnamo. Total pris inklusive garage/carport/förråd/groventre i sidobyggnad samt huvudbyggnad ca 2 MSEK. Då är det klinker och kakel i alla våtutrymmen, klinker på golv i tvätt och groventre, trägolv i alla andra rum, klinker innaför entre, lockläkt, trätak i allrum och trappa, Vedums bad inredningar (med dubbelhandfat på öv), HTH kök Soft björk
markis: Annat kan vara att du får bättre lånevillkor, som större andel bottenlån och lägre ränta, eller som att huset värderas högre än byggkostnaderna vilket känns som en trygg buffert. Jämför med om man köper ett begagnat hus då man trissar upp priset i budgivning där köparen, dvs du/ni, har betalat dyrast i området. Då kan det kännas gott att i ett nybyggt hus betalat mindre än
BAS: Om du prutar en procent på hela summan så kanske det motsvarar 20 procent av säljarens del. Nä, jag håller med föregående. Försök få med mer utrustning, där har säljaren bra rabatter och är så pass intresserad av en affär att han inte bryr sig om att ta någon provision på extra utrustningen.
Evka: Vårt Ä-hus är precis klart (modell Tor) och vi har till och med hamnat lite under kalkylen. Du bör lägga till kostnad för kran, som ska lyfta modulerna på plats. Men det kanske du har inbakat någonstans? I vår kalkyl låg den kostnaden på 10', men vi hamnde på 7'. Våra räntekostnader under byggtiden hamnade runt 10'.
Inger: 57000:- för en kakelkamin Silvia. Då ingick allting i priset. Skorsten, montering, stegjärn på taket osv. Vi tog in två offerter, en landade på 57000:- och en på 58000:-. Vi bor i Stockholmsområdet och huset är ett 1 1/2-plans. På torsdag kommer sotaren och sedan kan vi börja elda. :D
Bob_the_builder: Som antyds i ett inlägg ovan så är det Lantmäteriet som tar betalt för att utföra en avstyckning (bilda en ny fastighet). En kommun som ska sälja tomter får ju betala Lantmäteriet för fastighetsbildningarna och tar sedan ut motsvarande summa som en avgift av tomtköparna.
mammamys: Tack för det snabba svaret!! nu vet jag lite mer så att ingen kan lura mig :o :o Maria
Aja: Hej! Vi har räknat och räknat och vi tror att vi inte kommer att ha några problem ekonomiskt. Men för att vänja oss med den "nya månadskostnaden" har vi höjt upp vår amortering på lgh så vi får samma pengar kvar idag som när huset är klart. /Aja
Nacka: Har de totalentrepenad? Hur lång tid har de sagt att de ska ta? Vad är det för grund? Vad är det för företag? Många frågor, kanske blir det några svar ;) [citat]
KarlXII: Man måste naturligtvis värdera efter hur läget är när det är klart. Annars får man/bör man ju lägga om lånen flera gånger....
gusper: Nja, artikeln är nog beroende på var i kommunen man bygger. I mitt fall enl. tabell ett värde på 0,44. Det verkliga värdet 1,22. Ganska stor skillnad eller?
Glasbetong: Hej igen! Vi håller på att bygga i Helenelund. Inte billigt men värdet på huset ser ju ut att överträffa byggkostnaden i alla fall. Taxeringsvärdet hamnar ju ganska enkelt över 3 Mkr i området så det känns ju bra att man slipper betala skatt i 5 år! Du får nog räkna med 1-1,5 Mkr för en tomt + byggkostnad på 1,5-2,5 Mkr.
Willan: Hej, Vi har blivit erbjudna 85% bottenlån och ränta på 4,75% på topplånet (FSB). Vid nuvarande ränteläge är räntan på topplånet i många fall lägre än på bottenlånen, som du låser på ex 1, 2,3,4 år exempelvis.
andersbyggahus: Fastighetsskatten betalar du från den dagen du blir ägare. Dvs nästa år skall du betala skatt för exempelvis 223/365*taxeringsvärdet på huset för 2003.
BoD: [citat] Våran kreditivbank tog 500 för värderingen, men vi skulle bara få tillgång till värderingen om vi också la bolånen i den banken. Så vi fick vackert bekosta en egen värdering för vi tog SBAB i stället. 1800 spänn la vi ut. Dvs gjorde misstaget att ringa första bästa värderare... :P
BoByggarn: [quote author=Lilla_vargen link=board=Huspris;num=1064506165;start=0#14 date=10/01/03 at 13:27:33Det är inte svårt att spackla och slipa, och du sparar mycket pengar på att göra det själv.[/quote] Aldrig i livet att jag skulle göra det arbetet själv. Vill inte din målare enbart göra detta, så byt ut honom/henne! Det finns flera andra målare som är intresserade att ta sig an detta.
mickey: Efter en runda till: Nordea: 4,70 % i kreditiv 90 % bottenlån (75% på 50-år + 15% på 30-år) 0,25 % uppläggningsavg. (-0,25%) Bolån -0,25% från officiella listan på samtliga bindn.tider LF: 4,80 % i kreditiv 75 % bottenlån 0,25 % uppläggningsavg. bottenl+topplån enligt officiellalistan, ingen prutmån SEB: 4,95% kreditiv 75% bottenlån + topplån till 90% 0,5% avg+3000:- Bolån enl.