Är det nån som vill gå i borgen för oss ;)

Vi har jobb båda två med hyfsade inkomster, inga andra lån och ska "bara" låna 1,8 mille. Varför vill de ha borgenärer under byggtiden på 300 000? Mina föräldrar går i borgen om det behövs men man vill ju helst klara det själv. Har ni andra oxå borgenärer eller e det en förhandlingssak?

Jag instämmer. Prata med andra banker. Det finns ingen anledning att behöva gå med på borgenärer för detta

Vi blev också tvungen att ha borgenärer för byggkreditivet. Underligt att behöva borgenärer endast för kreditivet. Alla kostnader inklusive räntan kan läggas i kreditivet. När kreditivet görs om till vanligt lån behövs ej borgenären. Vad är då banken rädd för? byggkostnaderna känner jag ju inte av förrän när lånet görs om.

Jonas_O skrev:
Vi blev också tvungen att ha borgenärer för byggkreditivet. Underligt att behöva borgenärer endast för kreditivet. Alla kostnader inklusive räntan kan läggas i kreditivet. När kreditivet görs om till vanligt lån behövs ej borgenären. Vad är då banken rädd för? byggkostnaderna känner jag ju inte av förrän när lånet görs om.
När kreditivet görs om till ett huslån, står ju ett hus klart. Innan dess (under bygget), finns det ju ingen säkerhet.
Men visst, kolla upp med en annan bank. Äger man tomt, kan det räcka som säkerhet också.

Pratade med en annan bank (föreningssparbanken) de behövde inga borgenärer. Så jag ringde tillbaka till min gamla bank (gripen) och sa det. Då skulle hon prata med chefen för de ville ju absolut inte att vi skulle byta bank. Så allt går tydligen att ordna, bara försäljaren vill tillräckligt mycket. ;D

Tänkte bara klargöra skillnaden mellan borgenär och borgensman. Det du menar i ditt inlägg är borgensman, d v s någon som går i borgen för annan. Borgenär är synonymt med fordringsägare och alltså något helt annat...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.