3 112 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
vad säger verkligheten?
Undrar om ni som byggt "färdigt" kan dela med er av vad den faktiska kostnaden för totalen blev för era olika typer av hus? Tomtkostnaden borträknad, för den varierar ju kraftigt.
När man är i startgroparna räknar man tusen gånger, men vet ändå inte vad verkligheten säger, därför skulle det hjälpa många av oss.
/Pillan
När man är i startgroparna räknar man tusen gånger, men vet ändå inte vad verkligheten säger, därför skulle det hjälpa många av oss.
/Pillan
Men det där säger ju inte så mycket heller iofs. 
Ett hus från en tillverkare kan ju, beroende på utrustning och tillval, bli dyrare än ett större hus från samma tillverkare. Och även bli dyrare än ett liknande hus från en annan tillverkare med generellt dyrare hus.
Eller du kanske menar om det stämt mot kalkyl?
Ett hus från en tillverkare kan ju, beroende på utrustning och tillval, bli dyrare än ett större hus från samma tillverkare. Och även bli dyrare än ett liknande hus från en annan tillverkare med generellt dyrare hus.
Eller du kanske menar om det stämt mot kalkyl?
Jag bygger inte nytt hus, men jag fet-renoverar ett gammalt - det är inte speciellt svårt att med noggranhet uppskatta kostnaden för olika moment. Det som är svårt är att beräkna hur lång TID det tar att utföra.
Satte jag mig ner och räknade på allt jag skulle göra gissar jag att felmarginalen ligger på ca 10%. Utöver detta kan man ju tänka sig att man när det kommer till kritan vill ha helt andra grejjor än man tänkt sig från början, men det kan ju inte ses som en felräkning.
Satte jag mig ner och räknade på allt jag skulle göra gissar jag att felmarginalen ligger på ca 10%. Utöver detta kan man ju tänka sig att man när det kommer till kritan vill ha helt andra grejjor än man tänkt sig från början, men det kan ju inte ses som en felräkning.
Klicka här för att svara