Lagfartsavgiften borde i ert fall vara strax under 10000 kr och pantbreven borde kosta 34000 kr. Sen tillkommer bankens administrativa avgifter. Summa ca 44000 kr.

Susanne skrev:
Vad menar du?

Banken sa att summan 44.575 var kostnaden som staten tar...
Då sa nog banken fel. När man köper en fastighet (en tomt) så får man betala 1.5% av köpeskillingen (plus någon administrationsavgift har jag för mig). Det blir alltså ca 8500 kr. Denna avgift tar inskrivningsmyndigheten (har jag för mig det kallas, det är väl närmsta tingsrätt som utfärdar lagfarten) men man brukar betala den avgiften via banken.

Den andra kostnaden är för pantbreven som ni tar ut på byggkreditivet. 2% är den på (34000 kr i ert fall) och det är banken som vill ha de pengarna.

Bob_the_builder
Nix, staten (Tingsrätten) tar alla stålars i sk stämpelskatt.

Uträkningen borde bli den nedanstående:
1,5% på fastighetspriset (562 500 kr) + 825 kr= 9 262:50 kr
2% på kreditivbeloppet (1 700 000 kr) + 375 kr= 34 375 kr

SUMMA: 43 367:50 kr

Varför deras uträkning stannar 1200 högre vet jag inte...

1,5% på fastighetspriset (562 500 kr) + 825 kr= 9 262:50 kr
2% på kreditivbeloppet (1 700 000 kr) + 375 kr= 34 375 kr

SUMMA: 43 367:50 kr

Oj...detta är inte jag med på...vadå stämpelskatt. 1,5% är ju lagfart....vad är de 2 % du nämner ovan??....pantbrev eller??
Lena

Bob_the_builder
Jajjemen. Det är avgiften man får betala för att pantsätta sin fastighet till ett visst belopp.

"När man köper en fastighet (en tomt) så får man betala 1.5% av köpeskillingen (plus någon administrationsavgift har jag för mig)"

Ingår anslutningsavgifter i köpeskillingen eller enbart tomtpriset ?

Det beror på om du betalat anslutningsavgifterna separat eller om de var inbakade i köpet. Då man köper ett begagnat hus är de ju garanterat inbakade i priset. För obebygda tomter varierar det.

Ett tillägg i diskussionen.

Pantbrevet är bankens säkerhet i bostaden. Att utfärda denna kostar 2% av pantbrevsbeloppet +375 kr/pantbrev. Dvs vill man ha ett pantbrevsbelopp på totalt 1500kkr och man vill ha de i 3 x 500 kkr ja då kostar det 3 x 375 kr + 0,02 X 1500 kkr. Till detta kommre även något som kallas värdebevis (495 kr), något man behöver för att få lagfarten. Sen har vi lagfartskostnaden.

Bob_the_builder
Egentligen förstår jag inte varför avgifterna är köpeskillingsrelaterade. Är det dyrare för tingsrätten att skriva ut papper och knappa lite i ett register om köpeskillingen skiljer en miljon för två olika fastigheter? Vad betalar man för? Är det helt enkelt en extra skatt?

Det ÄR en extra skatt...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.