1 667 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
spartips
Har kikat runt lite på detta forum ett tag. Det diskuteras lösvirke och prefab. hus i det oändliga.
Handlar ju till stor del om möjligheten till egen arbetsinsats och kunskap om vilket alternativ man föredrar.
Men en saker som jag erfarit efter två husprojekt, ett nybygge och en totalrenovering(med utbygge) är att det finns pengar att spara. Handla in materialet själv och lej in hantverkare/firma på jobbet.
I vårat senaste husprojekt var det 50 % billigare!!! Kan med största säkerhet säga att det gällde för husbygge nr. 1 också.
Så jag tror att betydligt fler borde ta in offerter på vad materialet kostar!! Gå in på en bygghandel och säg att vad ni har för planer. Om ni är osäkra på materialåtgången så lovar jag att de hjälper er!
Ni kommer nog att bli förvånade över prisskillnaden!
Ett annat spartips är att våga titta på byggfirmor utanför storstadsområdet. Bara i en småstad i västergötland vs landsbygsfirmor var det en stor prisskillnad!!!!!
Handlar ju till stor del om möjligheten till egen arbetsinsats och kunskap om vilket alternativ man föredrar.
Men en saker som jag erfarit efter två husprojekt, ett nybygge och en totalrenovering(med utbygge) är att det finns pengar att spara. Handla in materialet själv och lej in hantverkare/firma på jobbet.
I vårat senaste husprojekt var det 50 % billigare!!! Kan med största säkerhet säga att det gällde för husbygge nr. 1 också.
Så jag tror att betydligt fler borde ta in offerter på vad materialet kostar!! Gå in på en bygghandel och säg att vad ni har för planer. Om ni är osäkra på materialåtgången så lovar jag att de hjälper er!
Ni kommer nog att bli förvånade över prisskillnaden!
Ett annat spartips är att våga titta på byggfirmor utanför storstadsområdet. Bara i en småstad i västergötland vs landsbygsfirmor var det en stor prisskillnad!!!!!
det blir ju en rätt bra skatteeffekt av att spara en krona jämfört med att tjäna en krona. Jag läste en artickel i privata affärer att om man tjänade 45.000/månaden och var 1/3 så snabb som en hantverkare så gick det jämt upp med att vara ledig från jobbet eller håra in hantverkare...
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Det går alltid att spara mer pengar när man har mycket pengar.
Det är ju som sagt inte alla förunnat att tjäna t.ex 45000:-
Ligger man på en månadslön på netto 11-12000:- har man ju råd att pula omkring i en hel månad istället för o betala en hantverkare i en vecka eller?
Men vad vet jag... jag är ju bara en vanlig arbetare 8)
Det är ju som sagt inte alla förunnat att tjäna t.ex 45000:-
Ligger man på en månadslön på netto 11-12000:- har man ju råd att pula omkring i en hel månad istället för o betala en hantverkare i en vecka eller?
Men vad vet jag... jag är ju bara en vanlig arbetare 8)
det var det exemplet de hade, har inte räknat på det själv, men om man är hyfsat snabb och duktig så kan man spara en bra slant på att göra så mycket arbete själv som möjligt (om man ska tro privata affärer). Sen är det klart att om man håvar in 100 papp i månaden så kanske det inte lönar sig att byta slips mot snickarbyxor...
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Säkert kommunalt... :
;D
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Nä, kan tänka mej att du fick hemlängtan rätt fort... ;D
Sedan tror jag du blev supernojad o fick mardrömmar om att frugan tog hem hantverkare till HUSET när du var på jobbet ;D ;D
Jag har ofta undrat varför det bara är tjänstemän o sånt folk som blir utbrända men nu slog det mej att det måste ju vara strypsnöret :
;D
Sedan tror jag du blev supernojad o fick mardrömmar om att frugan tog hem hantverkare till HUSET när du var på jobbet ;D ;D
Jag har ofta undrat varför det bara är tjänstemän o sånt folk som blir utbrända men nu slog det mej att det måste ju vara strypsnöret :
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Nä, det är sant 
Så det är bara tjänstemän/kvinnor som brinner för sitt arbete då?
Men jag kan inte riktigt se framför mej en tjänsteman/kvinna som kanske sitter på ett tråkigt pappersjobb brinna.... möjligtvis kanske, ser dom sina papper brinna upp i en önskedröm
O nu e vi way out of line.... ;D
Så det är bara tjänstemän/kvinnor som brinner för sitt arbete då?
Men jag kan inte riktigt se framför mej en tjänsteman/kvinna som kanske sitter på ett tråkigt pappersjobb brinna.... möjligtvis kanske, ser dom sina papper brinna upp i en önskedröm
O nu e vi way out of line.... ;D
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Oj, detta var tydligen känsligt...
Vari låg fördomarna ???
Det är väl ingen som sagt att en kvinna inte kan brinna för det hon tycker är roligt?
Det enda jag tyckte var konstigt var att det är mest tjänstemän/kvinnor som blir utbrända, det är sällan jag hör någon vanlig knegare som blir det, det var allt :-/
Vari låg fördomarna ???
Det är väl ingen som sagt att en kvinna inte kan brinna för det hon tycker är roligt?
Det enda jag tyckte var konstigt var att det är mest tjänstemän/kvinnor som blir utbrända, det är sällan jag hör någon vanlig knegare som blir det, det var allt :-/
Klicka här för att svara