Byggahus.se
Var på banken igår för att räkna på ett eventuellt lån.
Som det ser ut nu hoppas vi bygga för 2.5milj och lägga 300.000 kontant. Lånet skulle alltså ligga på 2.2milj.

Enligt banktjänstemannen skulle vår boendekostnad bli 8.200/månad efter skattereduktion. Då räknade han på ett rörligt bottenlån på 3.1% och ett topplån på 4.85%.
Drift 3000 kr/månad och amortering på 900kr på topplånet. Bottenlånet amorteringsfritt. Han tyckte inte att man skulle amortera på det så länge man hade topplån.

Nu kanske man vill dela upp bottenlånet i flera lån och räntan kan ju komma att stiga. Men tycker ni att det verkar rimligt? Jag tycker det verkar lite...
 
Lägg allt på rörligt, det skall ju till en hel del om man inte reagerar när räntan sticker uppåt, det du förlorar då räntan går upp, vinner du nu innan
lånar du 2.2 milj till 5 % är det en ränte kostnad 9166:-\ månad utan skattered.
jag tycker sedan att driftskostnad på 3000:- är mycket men det är bättre det är på det hållet
 
Bob_the_builder
mmm... det är bara det att när den rörliga räntan börjar stiga så har de bundna redan gjort det. Då binder man på en högre nivå än man annars skulle ha gjort.
 
Att dela upp lånen på olika bindningstider är ju det klassikt säkra. Ta reda på hur många lån ni vill ha, dess bindningstider och gällande ränta så får ni en totalkostnad som passar ert samvete och trygghet. Att välja allt rörligt kanske blir billigast i längden men vem vet...Det är ju ett risktagande.
Amorteringen på topplånet är ju korrekt och oftast ett krav från banken.
 
Jag tyckte också att driftskostnaden lät väldigt hög.
Men det var en schablon de hade. Men som sagt, bättre att det är på det hållet!
 
Hemmakatten
Tycker inte att driftskostnaden var högt beräknad. Drt ingår ju som sagt uppvärmning, el, vatten, sophämtning, försäkring (fastighetsskatt, inte aktuellt för ett nytt hus). Kan bara nämna att för oss, som bor i Stockholm, kostar sophämtning 150:-, vatten 200-250:-, försäkring 500:-. Till detta kommer ju el o uppvärmning. En normalstor villa beräknas göra av med 20-25.000 KW (är det rätt skrivet?). Det torde bli mer än 2.000:- per månad.
Se det som en glad överraskning istället om driftskostnaden blir lägre!
 
20000-25000 kw det låter mycket det oxå
måste jag säga!! max 150000 har jag hört på nytt hus
eller?

//TR
 
TR skrev:
20000-25000 kw det låter mycket det oxå
måste jag säga!!  max 150000 har jag hört på nytt hus
eller?

//TR
Vi har snart bott ett år i vårt nya hus och vi kommer inte upp till 15000 kWh.
 
Vilken temp har ni inomhus? Var i landet? Flera barn som duschar varje dag? Två våningshus?

Såna faktorer spelar stor roll.

Kanske 20.000 kWh är för familj med 2 barn med inomhustemp 20 grader...
 
Vi har ett enplanshus ( i Stockholmsområdet) på 154 kvm och är två vuxna, två tonåringar och en 11 åring. Så här duschas det mycket och länge... Vi har inte kallt inne, jag fryser så lätt och vill inte göra det inne så vi har minst 21 grader på vintern gärna lite mer... enligt mina avläsningar av elmätaren ska vi göra av med max 12 000 kw. Nu har vi bara bott här sen 20 februari men vi har inte någon månad varit över 1000 kw utan ligger mellan 790 och 940 så det borde hålla!
 
Coolman skrev:
Vilken temp har ni inomhus? Var i landet? Flera barn som duschar varje dag? Två våningshus?

Såna faktorer spelar stor roll.

Kanske 20.000 kWh är för familj med 2 barn med inomhustemp 20 grader...
Vi är två vuxna och två barn, 7 och 2 år, 1½-plans hus, värmepump, direktverkande el på övervåningen, ca 20 grader inomhus, bor i Stockholmsområdet, ingen torktumlare, kör aldrig torkskåpet, ingen utebelysning tänd på natten, ingen el i garaget än så länge.
 
FlitigaLisa skrev:
Nu har vi bara bott här sen 20 februari men vi har inte någon månad varit över 1000 kw utan ligger mellan 790 och 940 så det borde hålla!
Elförbrukningen för uppvärmning är som högst under vintermånaderna så vara beredda på att förbrukningen kommer att stiga när kylan kommer. :)
 
Inger skrev:
Elförbrukningen för uppvärmning är som högst under vintermånaderna så vara beredda på att förbrukningen kommer att stiga när kylan kommer.  :)
Eftersom vi har bott i hus i 15 år innan så vet vi det! Men vi har oxå bott i detta hus under två vintermånader så någon större överraskning tror jag inte på! ;)
 
Hemmakatten
Hemmakatten skrev:
En normalstor villa beräknas göra av med 20-25.000 kw
Jag utgick ifrån alla de artiklar man läst om el och elavgifter. Där brukar man nämna 20-25000 kw som "normalt". Men det är ju klart att en ny villa drar mindre.:) Själva gjorde vi av med betydligt mer i vårt 60-talshus med "självdrag" och ett gäng tonåringar.....
 
Inger skrev:
Elförbrukningen för uppvärmning är som högst under vintermånaderna så vara beredda på att förbrukningen kommer att stiga när kylan kommer.  :)
Åhå...inte bara det! Vi bor idag i hyresrätt inkl. värme, d.v.s. all vår el är hushållsel. Varje år när vi passerat december så syns den stora skillnaden i elförbrukning, inte riktigt det dubbla, men inte långt ifrån. Vad sjutton? Såååå mycket julbak och skinka lagar jag inte över jul. *ler*
December är helt klart vår 'dyraste' energimånad och då har vi inga barn, torktumlare eller torkskåp. Förvisso händer det att julgranen (inomhus) är tänd hela natten någon gång då och då.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.