1 474 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Banklernas förmåga att luras så mycket som möjligt
För en månad sedan betalade vi vår tomt och började då lyfta pengar från vårt byggnadskreditiv. I samband med detta drog banken pengar från krediten till lagfart och pantbrev.
Nu en månad senare är lagfarten ännu inte överförd på oss och jag ringde då banken och kollade vad som hänt.
Då visar det sig att banken tar ut pengarna från vår kredit i samband med 1:a lyftet och sätter in dem på separat konto. Detta medför att vi förlorar pengar i form av ränteutgifter och banken tjänar dubbelt, dels i form av vår utgift och dels i form av den ränteintäkt som våra pengar genererar.
Detta medför att ju längre banken väntar med att betala vår lagfart ju mer pengar tjänar de och desto mer förlorar vi >
Vår bank är förresten Föreningssparbanken.
Nu en månad senare är lagfarten ännu inte överförd på oss och jag ringde då banken och kollade vad som hänt.
Då visar det sig att banken tar ut pengarna från vår kredit i samband med 1:a lyftet och sätter in dem på separat konto. Detta medför att vi förlorar pengar i form av ränteutgifter och banken tjänar dubbelt, dels i form av vår utgift och dels i form av den ränteintäkt som våra pengar genererar.
Detta medför att ju längre banken väntar med att betala vår lagfart ju mer pengar tjänar de och desto mer förlorar vi >
Vår bank är förresten Föreningssparbanken.
Hmm, det är nog skillnad på hästhandlarna. Vårt bankval är jag (än så länge) oerhört nöjd med, vår kontakt har fattat att det är ett serviceyrke han har. Det gjorde inte alla på vår förra bank (gissa vilken, King...)
Medlem
· Västra Götaland
· 780 inlägg
Jag tror inte vi behöver gissa...
Vi kollade runt med nästan alla banker när vi skulle bestämma var vi skulle ha vårt kreditiv, hos alla utom en fick vi positivt besked.
Det var döm om min förvåning min egen bank som alla år tyckt att jag var en perfekt kund som sa nej... med motiveringen att vi inte sparat tillräckligt många miljoner så vi kunde bygga vårt hus utan att behöva låna typ... ???
Vi har en Nettolön på ca; 35000:-,
i 2år till har vi en kostnad på 3000 i lån sedan har vi bara vanliga fasta utgifter som bensin o sånt.
Det jag sparat ca; 50000:- + att jag betalt av lån på ca; 40000:- på 4mån hade ingen som helst betydelse det heller...
Ni behöver inte gissa vilken bank detta var heller :
Vi kollade runt med nästan alla banker när vi skulle bestämma var vi skulle ha vårt kreditiv, hos alla utom en fick vi positivt besked.
Det var döm om min förvåning min egen bank som alla år tyckt att jag var en perfekt kund som sa nej... med motiveringen att vi inte sparat tillräckligt många miljoner så vi kunde bygga vårt hus utan att behöva låna typ... ???
Vi har en Nettolön på ca; 35000:-,
i 2år till har vi en kostnad på 3000 i lån sedan har vi bara vanliga fasta utgifter som bensin o sånt.
Det jag sparat ca; 50000:- + att jag betalt av lån på ca; 40000:- på 4mån hade ingen som helst betydelse det heller...
Ni behöver inte gissa vilken bank detta var heller :
Känner igen det helt! Vi har precis bytt bank från "jättebanken" när vi märkte att vår kontaktperson verkligen försökte suga ut pengar av oss. Vi gick till henne och bad att få ett bra räntelöfte. Hon säger att det kan hon inte ge, men säger vad hennes "bästa" räntor är idag... Vi gick till en annan bank, och frågade dem och de kunde ge rabatter samt mycket! lägre räntor. Vi gick tillbaka till vår kontakt och sa att vi hade fått tex 4,15 på rörligt (fast vi hade fått 3,65) och då kunde ju hon givetvis lägga sig på samma! IDIOT! Så behandlar man verkligen inte sina kunder. Vi bytte bank samma dag och är supernöjda idag!!
Vår ränta på byggnadskreditivet är iochförsig låg, 3,00%, men de tog ut expeditionsavgift på 2 000 kr istället.
Funderar allvarligt på att byta bank när vi ska göra om kreditivet till vanligt bostadslån. Ska bli intressant att se vilken ränta de erbjuder oss då.
Funderar allvarligt på att byta bank när vi ska göra om kreditivet till vanligt bostadslån. Ska bli intressant att se vilken ränta de erbjuder oss då.
Det är nog klassiskt att dom försöker skinna sina egna, har hört många liknande situationer med gud vet allt som bortförklaringar när en annan bank lämnar betydligt bättre villkor....Pera skrev:Känner igen det helt! Vi har precis bytt bank från "jättebanken" när vi märkte att vår kontaktperson verkligen försökte suga ut pengar av oss. Vi gick till henne och bad att få ett bra räntelöfte. Hon säger att det kan hon inte ge, men säger vad hennes "bästa" räntor är idag... Vi gick till en annan bank, och frågade dem och de kunde ge rabatter samt mycket! lägre räntor. Vi gick tillbaka till vår kontakt och sa att vi hade fått tex 4,15 på rörligt (fast vi hade fått 3,65) och då kunde ju hon givetvis lägga sig på samma! IDIOT! Så behandlar man verkligen inte sina kunder. Vi bytte bank samma dag och är supernöjda idag!!
Hejsan
Vi behöver lite hjälp ang vad som gäller vid byggnadskreditiv hos banken. Jag har fått några uppgifter från vår bank (som jag tidigare har upplevt vara bra) som jag tycker verkar vara lite underliga.
Avgift: 0,25% av lånesumman
Kontraktsränta: 2% av lånesumman
Dispostionsränta: 6% av lånesumman
Kontraktsräntan betalas ett år i förskott, med återbetalning i efterhand, beroende på hur lång tid projektet tar.
Dispositionsräntan betalas kvartalsvis i efterskott beroende på använd summa. Tillkommer gör ju oxå pantbrev.
Det blir en rejäl summa i bara avgift/ränta. Verkar detta rimligt?
Tack på förhand
Vi behöver lite hjälp ang vad som gäller vid byggnadskreditiv hos banken. Jag har fått några uppgifter från vår bank (som jag tidigare har upplevt vara bra) som jag tycker verkar vara lite underliga.
Kontraktsräntan betalas ett år i förskott, med återbetalning i efterhand, beroende på hur lång tid projektet tar.
Dispositionsräntan betalas kvartalsvis i efterskott beroende på använd summa. Tillkommer gör ju oxå pantbrev.
Tack på förhand
Jag tycker det låter väldigt mycket.Wigren skrev:Hejsan
Tack på förhand
Vi ordnade vårat lån i veckan och vi betalar följande:
Uppläggningsavgift: 2000:- (Dras vid första uttag från kreditivet).
Ränta på uttaget belopp från byggkreditiv: 3,95% (Betalas varje kvartal, ingen aviavgift).
Det är allt.
(En del här på forumet har tydligen lyckats komma så lågt som 2,8% på byggkreditivet.)
Vi har valt att springa med Wallenbergs bank och kan lugnt säga att vi har fått ett väldigt bra bemötande och superservice samt vad jag tror bra räntor. Känner inte igen mig i beskrivningarna om att de är dagens feodalherrar eller hästhandlare. Ganska populistiska åsikter tycker jag. Har svårt att få in feodalismen i dagens banksystem.
Gör som Pera. Är du missnöjd så utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Den är inte obetydlig.
/Fredrik
Gör som Pera. Är du missnöjd så utnyttja den konkurrens som finns på marknaden. Den är inte obetydlig.
/Fredrik
Klicka här för att svara