1 365 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Hur skulle ni göra (renovering + ekonomi)?
Hej
När vi tog lånet på vårat hus som kostade 125000kr, tog vi ytterligare 200000 sombyggkredit.
Dessa 200kkr börjar man ju inte amortera på förrän man har utnyttjat allt. DOCK, du börjar betala ränta på dessa pengar från först kronan du utnytjar.
Alltså... Plockar du 10000 från kreditn betalar du endast ränta på dessa pengar, ingen amortering än.
När vi tog lånet på vårat hus som kostade 125000kr, tog vi ytterligare 200000 sombyggkredit.
Dessa 200kkr börjar man ju inte amortera på förrän man har utnyttjat allt. DOCK, du börjar betala ränta på dessa pengar från först kronan du utnytjar.
Alltså... Plockar du 10000 från kreditn betalar du endast ränta på dessa pengar, ingen amortering än.
Måste tillägga att vi inte hade jobb när vi tog lånet, och att taxeringsvärdet var 192000. Med de 200000 i kredit ska vi renovera så mycket som möjligt (Nytt kök, toa och 2 rum) Låter kanske lite med 200kkr, men vi ska snarast värdera om huset så att vi kan ta ett större lån, samt lägga om dessa.
Okej, så ränta på 200´började ni betala från första kronan ni lånade. Då har man ju inte mycket för att ta byggkreditiv? Eller finns någon annan fördel? Ska vara att man slipper amortera då, men det kan du ju göra normalt sett också.
Jag menar, lånar jag upp 200´extra och börjar med renovering på en gång så spelar det ju ingen roll byggkreditiv vs. "normalt" lån.
Mvh
Jag menar, lånar jag upp 200´extra och börjar med renovering på en gång så spelar det ju ingen roll byggkreditiv vs. "normalt" lån.
Mvh
Nej. man betlar endast ränta på den del du utnytjat. T.ex byggkreditiv 200000 är ju bara en kredit. Tar jag 10000 från den krediten betalar jag ränta för de 10000.
När hela beloppet på 200000 är utnytjat börjar man amortera. Ett byggkreditiv har en lägre ränta och längre amortering. Se det som ett huslån. Men om du tar ett byggkreditiv på en viss summa är det väldigt bra om värderingsmannen sätter ett värde på husetet som överstiger köpeskillingen + byggkreditiven.
Mvh//
När hela beloppet på 200000 är utnytjat börjar man amortera. Ett byggkreditiv har en lägre ränta och längre amortering. Se det som ett huslån. Men om du tar ett byggkreditiv på en viss summa är det väldigt bra om värderingsmannen sätter ett värde på husetet som överstiger köpeskillingen + byggkreditiven.
Mvh//
Det tas också ut avgifter i samband med byggkreditiv (iaf vår bank). En sk kontraktsränta som är på hela beloppet oavsett om du nyttjar eller ej. Dessutom får man väl betala pantbrevsavgift ?? (Har inte alla papper framför mig på jobbet, men har för mig att vi fick en fin räkning på detta i samband med att vi ordnade vårt byggkreditiv på 2,2 milj..)
Klicka här för att svara