Hej!
Skulle behöva tips om när det är bäst att flytta in med tanke på fastighetsskatt mm. Förutsättningarna är följande:
jan-04: sålde bostadsrätt (med vinst)
apr-04: köpte tomt (kontant)
aug-04: påbörjade markarbete för husbygge
dec-04: huset skall vara inflyttningsklart

Säljaren har bokat slutbesikning i januari. Jag sa då att jag ville ha den i december för jag hade tänkt att vi då bara får betala fastighetsskatt för dec-04 och sen påbörja våra skattefria år -05. Men säljaren menade att det skulle vara bättre med slutbesiktningen efter årsskiftet för då får vi -04 som värdeår och kommer bara att betala skatt för tomten från apr-04 och sen få -05 som första skattefria år. Och hans argument låter ju onekligen vettiga. Men stämmer det han säger?
Mvh/ Chef

jag har också fattat det som han sa efetr att ha frågat bla min mäklare, men säker är jag inte... ???

Vad jag vet bryr sig inte Skattemyndigheten om huruvida slutbesiktningen är gjord eller ej utan man får i fastighetsdeklarationen sedan ange när huset "i huvudsak var färdigbyggt" och med detta menas enligt besked från Skatteverket när man kan bo i huset...
Så var det iaf för oss... Vi flyttade in ett par månader innan slutbesiktningen kom till stånd av olika anledningar.

Jag har för mig att skattemyndigheten går efter mantalsskrivningen. Det är helt riktigt att ni tjänar på att flytta in efter 1 jan. 8)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.