Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Kicksan: [citat] Meningen är att du nästa gång ser till att pengarna kommer direkt in på kontot (om det går) och använder automaten för uttaget. Man försöker styra kundernas beteende med hjälp av avgifter. Jobbet med insättning på kontot kostar lika mycket men jag tror inte man kan ta betalt när man sätter in på konto i egen bank, man skulle nog gärna ta avgift för det med ! :) Mvh Kicki
Ploppan: Letar också efter någon kalkyl med lite mer kött på benen. Några enklare kalkyler är inte så svårt att hitta. Smålandsvillan har t.ex. en kalkyl som du kan skriva ut och sedan kan du plocka in 'dina' värden.
Inger: Vi anlitade snickare som isolerade, byggde innerväggar och drog elen på övervåningen. De kom inte från Älvsbyhus men Älvsbyhus-säljaren rekommenderade dem. Det kostade ungefär 200.000:-. Resten gör vi själva och jag vet inte vad det kostar, men det är inga jättestorao pengar om man inte räknar med badrummet som kan kosta hur mycket som helst.
bebben: Jo, om kontraktet säger att husköpet skall vara färdigt och besiktigat 1/1-2005 men inte är det > huset är på plats 1/1-2005 men ej besiktigat. Då måste det väl vara prutläge!? Har svårt att tänka mig att man häver köpet då. Näväl, vi har ännu inte sett de nya formuleringarna i kontraktet. Skall bli intressant att se hävningsklausulen.... /bebben
Mia_D: Nu är detta visserligen 10 år sedan, men vi köpte ett hus som krävde total renovering samt indragning av el och V/A. Vi gav 435 000 för det (mitt i en söderförort till Sthlm:-) ), precis det belopp som det var taxerat till då. Vi lånade ca 180 000 till för att rusta huset och för att täcka en förlust av en lägenhetsförsäljning. När huset var färdigrenoverat ca ett år senare
rofr: Hej, Vilka kostnader kan man räkna in i anskaffningsvärdet vid försäljning? Finns det tydliga regler? Gränsen mellan underhåll, reparation och ombyggnad verkar vara rätt luddig.
BoD: Jag glömde gratulera dig till din seger! Radiotjänst måste vara i klass med försäkringskassan och CSN
:D Jag ville bara förtydliga din punkt 3 att det inte är för att din receiver är digital som du slipper avgift. Ledsen om jag klampade dig på tårna, det var inte meningen. För rent formellt är även analoga satellitreceivers undantagna från avgift, inte bara de digitala. För det
Inger: [citat] Det stämmer att du inte betalar förrän huset är levererat. Det är bara det att huset anses vara levererat den dag de första delarna monterats på grunden och då kommer första fakturan från Älvsbyhus. Då dröjer det ytterligare en månad innan du kan flytta in. Dessutom måste du betala den firma som gjort markarbetena innan grundläggningen om du inte gjort dem själv. Jag tror
draags: Det är ett gammalt kalkstenshus från cirka 1900 tal med boningshus, flygel samt gigantisk lada.
Bohman: Kan man inte bara ta med sig dedt slutliga skattebesked där står ju förrårets inkomster ::)
Stegau: Tack för jälpen ! Allt kommer till sin ordning men det återstå mycket att kolla (gotta look under every stone!).
Totte_S: Vi fick en värdering på 900000 före vi gjort ett duschrum på 4 m2 och panelat och målat väggarna i köket, och efter det steg värdet till 1500000 kr :o :o Går inte att gissa, bara att ta dit värderingssnubben... Ska man ändå gissa så borde värdet överstiga insatsen om huset ligger i ett någotsånär attraktivt område, och att köket verkligen behövde en uppfräschning...
John77: Kolla vad en försäkring kostar på annat håll för att kunna jämföra, de är inte speciellt dyra
Tesa: Kommer du under det, beror på vad tomten kostar och vilket hus du väljer. Vill du kika på Smålandsvillans priser för tillval etc, finns det på deras hemsida.
MathiasS: [citat] "Tadaaa...." ;) Men då vet du ju nu vad värdet är? Säger RSV att man använder något värde från 52 så kan man ju också tala om vad detta är.
talthoff: Om värdet på huset förändras över tiden så kan du förhandla om din situation med banken, dvs fördelning av botten resp topplån. Det är bara att kontakta dom, sen beror det ju lite på hur dom går tillväga. Troligen vill dom ha en oberoende part som värderar huset igen. Om huset ökar i värde så är det trevligt, men om huset sjunker i värde så kan det ju skapa ett problem. Banken
mrx: Man tar en risk när man begär uppskov. Risken är att kapitalskatten är högre när man återför den obeskattade vinsten igen. Men om man ska bo länge i sitt hus tycker jag att man ändå ska begära uppskov.
Mulan: Jag har fått 0,65rabatt på alla bundna lån på FSB samt 0,75 på den rörliga dessutom lägger de topplånet på samma räntenivå som botten. Belåningen delas upp 85% bottenlån mot 15% topp.... SEB ger mig 0,65rabatt på allt. Lånebelopp 2.6mille på västkusten.
AndersG: Och det beror naturligtvis helt på vilken typ av deal man har med banken. Bättre att sätta äggen i flera korgar och dela upp lånet i fast/rörlig del. Sedan beror det rätt mycket på hur stor skillnaden är i ränta mellan fast/rörlig eller hur? Eller är det ingen här som hade lån då sveriges styrränta var uppe i 500%?
DragonLady: Det hör ju inte till vanligheterna att någon vänlig själ som har pengar delar ut dom till mindre bemedlade själar så det e klart att det undras vad haken är ;D Det e svårt att ge bort någonting, men det är beundransvärt för dom som gör det. ;)
Lycke: Jag VET inte, men jag försöker svara. Tror inte det borde bli problem med bygglov pga höjdläget. Kontakta Lantmäteriet för avstyckning, eventuellt Länsstyrelsen för strandskyddsdispens. Kommunens Stadsbyggnadskontor för bygglov. Avstyckning kostar kanske 12.000 och bygglov 4.000 kronor. Jag har varit med om just det du ska göra, men det var några år sedan.
garmin: Hej, Jag är nybörjare på det här med husbygge, och planerar att bygga en gäststuga på 20 m2 i anslutning till en sommarstuga i Blekinge. Jag har några initiala funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Min tanke är att själv vara med och bygga stugan, men anlita en byggare för att säkerställa att allt går rätt till. Är det vanligt att göra på detta sätt? Brukar en
anqust: Ok! Det verkar som man får vänta i ett år då... Men det var ju inga roliga exempel hur det kan gå med ett "förlorat" pantbrev. Tack för alla svar i alla fall.
Hemmakatten: Håller helt med Dream. Det stora problemet idag är att man som privatperson inte kan annonsera på internet på ett effektivt sätt som på hemnet eller bovision. Skulle det ändras (knappast troligt eftersom mäklarförbunden äger hemnet), eller en ny site för privatpersoner lanseras, blir det nog ändring.
FlitigaLisa: Vårt Trivselhus blev 6,9% dyrare än THs kalkyl. Då åkte vi på pålning och köket kostade 45 000:- mer än standard. Så räknar man bort dessa poster stämde kalkylen rätt bra.
AnnaRoger: Höllviken var en husmodell som dom slutade med förra säsongen(-maj 2004) Kanske går det fortfarande att bygga ett höllviken, kolla med deras försäljare. /R
talthoff: Är inte expert på området ....men min tolkning är följande. Slutbeskitigat eller inte spelar ingen roll, det är hurvida huset är klart och "användbart" som avgör om dit hus är klart eller inte. Det finns trådar här på forumet som jag läste tidigare. Om huset är "nästan" klart så kommer SKM ändå anse att du skall betala på reducerat skatt fram till dess att huset är klart, då