En sak som ofta slår mig när jag läser dessa "har vi råd med drömhuset??"-frågor är: räknar ni verkligen med att ni både ska jobba 100% efter att barnen har kommit.

För mig låter det otänkbart och jag undrar ofta om det blir en fälla - bygger man för dyrt hus MÅSTE man kanske göra det. Och då finns det ju ingen tid kvar att njuta av det fina huset, när jobb, hämtning/lämning, handling etc är avklarad.

Hur räknar ni andra (från en som hade barnen redan innan husbygget)??? ??? ???

Hur mycket...

Tja, jag har två jobb á 150% och 25%. Och håller på att starta upp en egen näringsverksamhet. Min sambo jobbar heltid. Och har lite extra jobb ibland.

Vi jobbar alltid i stort sett, men det är det vi NJUTER av. ;) Var det inte Freud som sa att det var en av de två meningarna med livet?? Arbete alltså.. ;D

Trots att vi jobbar så mycket så finns det fortfarande mycket tid att njuta av huset på. 8)

Men då har ni inga barn ännu??

Vi har 4 barn innan byggnationen drog igång och vi räknar med att arbete lika mycket innan som efter bygget står klart.
Jag arbetar 100% och min fru 75%. Vi klarar av ett visst inkomstbortfall om så krävs men inte så att ex. jag eller min fru slutar jobba helt.
Visst är det stressigt och man kanske inte kan "njuta" lika mycket som du säger men det gäller istället att få kvalité på den tiden man får över. Utan att veta så tror jag att pressen och känslan av att tiden kanske inte alltid räcker till upplevs av de flesta barnfamiljer oavsett nybygge eller ej.

milla skrev:
Men då har ni inga barn ännu??
Är det självklart att alla planerar barn...?

Du vill väl inte att människosläktet ska dö ut?

Hjälp till då.

MC skrev:
Du vill väl inte att människosläktet ska dö ut?

Hjälp till då.
Det verkar inte vara nån risk... De flesta på detta forum har ju en tre-fyra stycken var... Fler än snittet, då täcker de ju även oss övriga...

Pillan skrev:
Det verkar inte vara nån risk... De flesta på detta forum har ju en tre-fyra stycken var... Fler än snittet, då täcker de ju även oss övriga...

Ja det e nog ingen risk att människoarten dör ut, då finns det nog andra arter som har det värre pga. att människoarten breder ut sig... 8)

Vi har redan barn och sambon jobbar 100%, vilket innebär 29 timmar/vecka för hans del. Jag jobbar 34 timmar/vecka, vilket motsvarar 85% på mitt jobb. Det är dock inga svårigheter att jobba mer när jag själv vill (händer sällan förvisso, men ändå!).

Vi har väl tänkt att skaffa barn,men efter ha läst den här tråden så vete tusan om vi har råd ;)

jureit skrev:
Jobbar i den utsträckning jag behöver för att ha råd med det jag anser mig vilja ha.
Tror många gör tvärt om?

De senaste åren har det inneburit ca 70%.

Sambon pluggar så vi lever i princip på min lön.
Denna inställningen gillar jag,har precis samma syn på livet..(jobbar för tillfället 60tim/vecka) ;)

Hur får man ihop 29 timmar till 100%?

Erik_D skrev:
Hur får man ihop 29 timmar till 100%?
Natt/skift/helgjobb förmodligen.

Själva så jobbar vi 100% bägge två, ungefär 40timmar vardera i veckan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.