4 781 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Värdera eget arbete?
Vad ska du använda värderingen till?
Jobbar man åt sig själv så är väl värderingen ganska ointressant. Visst kan man ta pengar från vänster ficka och stoppa dem i höger och på så sätt betala sig själv men vad är meningen med det.
Är det fråga om ett försäkringsärende, bankärende, hyresrätt eller eget intresse/nyfikenhet? Det är användningsområdet av värderingen som avgör vad som är rimligt.
Jobbar man åt sig själv så är väl värderingen ganska ointressant. Visst kan man ta pengar från vänster ficka och stoppa dem i höger och på så sätt betala sig själv men vad är meningen med det.
Är det fråga om ett försäkringsärende, bankärende, hyresrätt eller eget intresse/nyfikenhet? Det är användningsområdet av värderingen som avgör vad som är rimligt.
OK
kanske var lite otydlig nu när jag läste igen ..
Är så att vi byggt nytt och målat invändigt själva,
och självklart vill vi ha ned topplånet så mkt som möjligt.
så därför undrar jag hur man skall värdera sin egen arbetsinsats för banken ?
kanske var lite otydlig nu när jag läste igen ..
Är så att vi byggt nytt och målat invändigt själva,
och självklart vill vi ha ned topplånet så mkt som möjligt.
så därför undrar jag hur man skall värdera sin egen arbetsinsats för banken ?
Banken bryr sig inte om eget arbete förrutom att de kanske tycker det är positivt att säkerheten blir bättre i och med att lånebehovet blir mindre.
Banken tittar på vad hela fastigheten är värd när lånet ska läggas. Sen är det skillnaden mellan värderingen och lånets storlek som avgör hur stor andel topp- och bottenlån det blir.
Ska man ändå prata om värde på eget arbete så är det i det här fallet de pengar som man sparat på att inte anlita hantverkare som är värdet på det egna arbetet.
Banken tittar på vad hela fastigheten är värd när lånet ska läggas. Sen är det skillnaden mellan värderingen och lånets storlek som avgör hur stor andel topp- och bottenlån det blir.
Ska man ändå prata om värde på eget arbete så är det i det här fallet de pengar som man sparat på att inte anlita hantverkare som är värdet på det egna arbetet.
Jag pratade med banken i veckan och tog upp frågan inför ett ev lån.Saken e den att vårt eget arbete blir värt runt 5-600 000 eftersom vi gör allt invändigt inkl installation av maskiner,el,vvs med mera. De såg väldigt positivt på detta då det innebar att vi ej behöver låna något topplån utan hela värdet på huset överstiger vida det vi kommer att hamna på i byggkostnad. På det sättet kan ju eget arbete vara värt en hel del men det är ju inte alla som kan utnyttja familj/kunskap/vänner på det sättet.
Frågan är väl mer vad man klarar av själv och vad man tycker det är värt.
Frågan är väl mer vad man klarar av själv och vad man tycker det är värt.
Som en fortsättning på GFs resonemang:
Det här blir ju otroligt individuellt... I slutändan blir det tre-fyra saker som blir intressanta om man vill slippa topplån:
1. Fastighetens värdering
2. Hur mycket huset kostat att uppföra
3. Hur stort lånebehov man har (kostnad minus kontantinsats)
(4. Hur stor del av värdet banken medger i bottenlån (vanligen 75-85 procent).)
Om man studerar de här fyra variablerna så kan man ganska snabbt konstatera att det inte GÅR att värdera eget arbete förrän fastigheten är slutvärderad och lånen är placerade. Dock kan man ju göra ett överslag om man har en uppfattning om den kommande värderingen kontra nedlagda pengar.
Det här blir ju otroligt individuellt... I slutändan blir det tre-fyra saker som blir intressanta om man vill slippa topplån:
1. Fastighetens värdering
2. Hur mycket huset kostat att uppföra
3. Hur stort lånebehov man har (kostnad minus kontantinsats)
(4. Hur stor del av värdet banken medger i bottenlån (vanligen 75-85 procent).)
Om man studerar de här fyra variablerna så kan man ganska snabbt konstatera att det inte GÅR att värdera eget arbete förrän fastigheten är slutvärderad och lånen är placerade. Dock kan man ju göra ett överslag om man har en uppfattning om den kommande värderingen kontra nedlagda pengar.
Bob.
Det var väl lite så banken resonerade med för oss. Vi spånade snabbt på det och kom fram till att vi kommer att ha huset uppe för strx under 2M kr. Värdet i dagsläget på ett sådant hus på den platsen ligger nog närmare 3Mkr och det såg de väldigt positivt på då det innebär som sagt att vi kan låna hela beloppet som ett bottenlån och ändå ha värde över gentemot vad huset är värt.Då menar jag vårt lånebehov kontra värdet på huset.
Det var väl lite så banken resonerade med för oss. Vi spånade snabbt på det och kom fram till att vi kommer att ha huset uppe för strx under 2M kr. Värdet i dagsläget på ett sådant hus på den platsen ligger nog närmare 3Mkr och det såg de väldigt positivt på då det innebär som sagt att vi kan låna hela beloppet som ett bottenlån och ändå ha värde över gentemot vad huset är värt.Då menar jag vårt lånebehov kontra värdet på huset.
Klicka här för att svara