Vi har kontaktat ett antal banker i Umeå nu i veckan och fått som lägst 4,25% ränta på bygkreditivet......låter högt tycker jag, men det kanske det inte är?
Vad har ni andra som ska bygga i Umeå-trakten fått för räntor?

Spelar det roll var man bygger i landet? ??? Vi har 3,1% och bor i södra Sverige.

I Karlstad har de lagt sig på runt 3.65, men då har vi inte förhandlat ännu.

2.8... mellansverige

Du det låter högt, vi får ca 3 % eller strax under i Norrbotten :)

Pratar ni verkligen om byggkreditiv på under 3%?...jisses...det är skillnad kan jag säga....

Jag har idag lyckats förhandla till mig 3,95%, men de flesta bankerna ligger runt 4,75%.....:(
(Inga uppläggningsavgifter eller andra avgifter tillkommer på de 3,95% jag fått, bara lagstadgade avgifter).

3,05% i Borås

Hur har ni burit er åt för att få byggkreditiv med lägre ränta än den lägsta rörliga? ???

Det vill jag också ha......skriv gärna vilken bank det gäller.

Lägsta rörliga ligger kring 3 nu, med rabatter (normalt ca 1,5%) för att vi har lönekonton osv i banken så kommer man ned till ca 3% på byggkreditiven.
Har din bank räknat så högt tycker jagdu ska fråga en annan bank :)

Saken är den att jag redan har frågat alla bankerna i stan..... :-/

Men att komma under 3,95% verkar tyvärr omöjligt.....

Helt otroligt, ring en bank i en annan stad, exvis SEB i Luleå

Det ska jag ta och göra på måndag, innan vi åker till banken och skriver papperen!
(klockan 15.30 har vi tid på banken)

Vette fasen varför de är så svårflirtade......vi bygger ju i stan och har rätt stor handpenning så det är ju inget stort risktagande för dem.... ???

Nej det låter otroligt, vilken bank?
Jag har bra erfarenheter med SEB... :)

Hmmm, då kanske erbjudandet från min bank inte är sådär jättebra ändå.

Jag var där i torsdags och blev erbjuden rörligt + 1%, vilket blir 4,65%. Visserligen utan några tillkommande avgifter. Då fick jag iofs ganska schyssta räntor till lånet sedan, och det var inga problem att få låna.

Om jag räknar lite snabbt på det med olika räntesatser och kostnadsutvecklingen under uppskattad byggtid, så blir skillnaden mot 3% (som jag inte misstänker är så lätt att få) ungefär 17 000 i ränkekostnad. Det är klart att det är en liten slant, men å andra sidan så trivs jag väldigt bra med banken och det känns minst lika viktigt.

Det är nog inte omöjligt att få prutat någon tiondel till, men som jag läst i någon annan tråd - det känns bättre att få bra ränta på lånen sedan, för de har man under en såpass lång tid.

3 % låter lite osannolikt.. Rabatt brukar ligga på cirka 0,5 % inte 1,5 % om man inte är anställd i banken förstås.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.