börja med tre banker (ta inte fler då det inte ser bra ut ifall du har 10 kreditförfrågningar registrerade. Om du nu vill till fler, be de avvakta med det formella (kan t.ex visa de kopian från någon av de andras kreditundersökning som du får hemskickad).

Sen gäller det att gå runt och ställa de mot varandra. efter ett par omgångar, när du inte tror du kommer längre, maila till de två som du INTE tänker ta och tacka för deras hjälp och engagemang och säg att du har bestämt dig för bank X, MEN om de kan tänka sig att sänka ytterligare så får de höra av sig snarast.

Efter att tid de har lagt ner brukar de kunna kasta in ytterligare 0,05% rabatt eller andra saker som fri betalkonto och kort mm..

själv har jag i skåne lyckats få en ränta på 0,05% under ALLA SBABs räntor (t.ex rörligt 2, 94) och dessutom bottenlån till nästan 90%. inga uppläggningsavgifter eller andra avgifter tillkommer. bokreditivet ligger på 3,98 (men då det rör sig om 6 månader så spelar det ingen större roll)

Detta gäller givetvis oss normal svenssons. Jobbar man på bank, eller kan lägga över 30% kontant så kan man nog komma en bit till.

vet någon vilka marginaler bankerna har? Hade man kunnat pressa dem på 2.89? (dvs ytterligare 0,05?)

Ditt råd att inte låta alltför många banker registrera förfrågningar hos upplysningscentralerna är väldigt vettigt! Att diskutera utifrån färsk kopia är utmärkt!

Navgha: Får man fråga vilken bank som gav dig så bra villkor? Jag är på väg att köpa hus (Malmö-regionen) så det hade varit intressant med tips om banker. Jag har Handelsbanken och har haft ett möte med dom tillsammans med min sambo och innan "förhandling" prutade min bankman direkt ner räntorna en bit; tror det var från 3,35% till 3,15% på rörligt bottenlån och från 5,65% till 4,75% på rörlig bankränta för topplånet, så jag förutsätter att man kommer en bit lägre vid ett eventuellt köp. Det intressanta är också att kunna få upp andeledn bottenlån från 75% till 85% eller något sådant, och frågan är om/hur det går? Har banken någon anledning (förutom att dom tappar lite i ränta) att snåla med sådant? Dom pratade om att man oftast ger 85% till s.k. attraktiva objekt, men det är ju såklart en definitionssak

cy_berg du har ett PM

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.