Går i husköpartankar och har tillsammans med min sambo hittat ett intressant hus. Detta hus tillhör en större egendom och ska styckas av så att det blir en tomt på 5000m2 och med tillhörande hus. Därför finns det idag inget taxeringsvärde satt på fastigheten + hus. Den typ av hus det rör sig om (liknande ålder, storlek, tomtstorlek, läge, kommun osv) brukar ha ett taxeringsvärde som ligger på mellan 25% och 40% av köpeskillingen, men mäklaren säger att vi ska räkna med 75% (!) av köpeskillingen. Mäklaren verkar ganska grön och har tidigare aldrig varit med om att sälja ett hus som inte har ett taxeringsvärde. Jag gick in på Skatteverkets hemsida där man kan räkna ut taxeringsvärdet och följde deras anvisningar till punkt och pricka (letade upp husets område på deras kartor så att jag hittade "områdes-värdet" och matade in dessa och angav standarden på huset, boytan etc. UTAN att ljuga det minsta och fick fram ett taxeringsvärde som var ca. 30% av det pris som satts på huset. Fråga: Är mäklaren helt ute och cyklar? VAD skulle göra att taxeringsvärdet skulle hamna på 75% av huspriset? Tilläggas bör att detta gäller SKåne (höga huspriser) och att huset är normalt utrustat, ingen lyx.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.