Är det någon som haft problem/hört att det varit problem med att man bygger t.ex ett hus för två miljoner på en mindre ort och sen när det skall värderas-lånen placeras så är det bara vär ex1,8 ???

Detta fenomen är kanske rent av vanligt?? Eller mkt ovanligt?

Nån? :)

Kanske skall säga (om det har någon betydelse sammanhanget) att vi bygger med "totalentreprenad"
Kanske inte betyder ett smack, men ändå ;)

Hej! Har inte råkat ut för det, men när vi sökte banklån så sa banktjänstemannen att det var noga vart man byggde sitt hus för att det skulle vara mer värt än produktionskostnaden. Ju attraktivare område, desto säkrare att bygga hus ur värderingssynpunkt. De var villigare att låna ut mer om tomten/huset var placerat i ett "bra" område.

Bygg ett hus nytt i Norrlands jnland för två miljoner och du kan sälja det för 500 000:- Bygg samma hus i Stockholm och du får tre miljoner för det.
Läget och områdets attraktion är A och O samt efterfrågan på marknaden.

Lilla G :)

Puuh! Det var precis vad jag behövde höra, har varit lite deppig ett tag :-[

Som sagt Tack för uppmuntran :)

Lilla_G skrev:
Du får alltid huset värderat till det värdet du har byggt det för.
Var har du fått det ifrån? Värderingen ska spegla marknadsvärdet och det kan mycket väl vara så att värdet blir lägre än produktionskostnaden.

Lilla_G skrev:
Jag ska förtydliga lite vad jag menar. :) För det jag pratar om är vad banken tänker när de lånar ut pengar.

Om du bygger nytt för 2 miljoner och lånar 2 miljoner av banken "anser" banken att ditt hus är värt 2 miljoner = 1 700' i bottenlån & 300' i topplån.
Banken tänker i första hand på att få att få en säkerhet för lånet.

Det kan tänkas att det finns någon bank som resonerar så men jag tror inte det är många. De måste ha säkerhet för lånet och är huset värt mindre mindre än vad lånet ligger på så tar de en risk som jag tror att inte många banker vill ta.
Om banken av erfarenhet vet att husen brukar bli värderade till produktionskostnaden kan det tänkas att de resonerar på det sättet.

Härligt med diskussioner :)
Det enda jag bryr mig om är att produktionskostnaden täcks, inte att värdet ökar (skulle ju iofs vara kul men)

Konkret: vi hamar totalt på inklusive allt (tomt, hus anslutningar etc) på 2.150.000:-
Nu är det så att vi "puttar in 350` i kontantinsats.

Det jag menar är att den dag (om några månader) när vi byggt för ovanstående summa, om det föreligger någon risk att banken säger att pga läget (ca 2mil från Lund i skåne förresten)  ex. så värderar vi ditt hus för 1,5 miljoner.
Hur fanken löser man detta?? Och hur stor kan risken vara?? ???

I teorin kan man stå med "mer lån" ju än vad fastigheten är värd och vad händer då?, men borde inte banken som gett ett lånelöfte på detta veta det?

Många frågor blir det.... ;)

Vår bank var ute på tomten och tittade innan allt blev klart, dom gjorde en förhandsvärdering på huset så som det kommer att se ut.
Efter detta vet banken bättre om dom kommer att få tillbaka sina pengar vid försäljning o du får ett lån eller inte.
Produktionskostnaden på vårat hus är beräknad till 2,1 o dom förhandsvärderade det till 2,5 så vi fick ett positivt svar från banken att vi fick låna.

Ska kolla lite mer med banken i veckan ::)

återkommer, skall träffa dom på Tisdag :)

Lilla_G skrev:
Där vi funderar på att bygga, sa bankmannen klart ut att vi på det kontoret fick lån till att bygga i orten, eftersom de känner till området - inte lån till hus någon annan stans..

Vår bank ligger 55mil från vårt bygge 8)

DragonLady skrev:
Vår bank ligger 55mil från vårt bygge  8)
Då bor du i en mkt stor stad alltså ;)

Japp... ;D

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.