Lapplisa:

Med 2 vuxna och 2 barn med en total inkomst på 20400:- i månaden så lär det bli svårt att få lån, även utan barnen tvivlar jag på att nån bank skulle bevilja ett lån.

Om jag får smita in här...
-2 vuxna med fast anställning-lön efter skatt på ca 28 000 :- - skuldfria i övrigt
-3 barn-13tjej-11kille-6tjej
-Kostnad för bygget ca 2mkr totalt.
-Värdet på hus klart närmare 3mkr= bara bottenlån.

Låter det troligt att kunna få lös ett byggkreditivt/lån på de premisserna. Ingen av oss sysslar med dyra hobbies, reser otroligt sällan, har inga dyra bilar med mera.Har räknat snabbt på KV kalkyler och enligt de så klarar vi oss med ränta på 6%på ett lån på 2 mkr. Då är det taget deras kalkyl på budget för leverne.

Som sagt... inget är säkert i bankvärden, för det är en helt egen värld.

Vi har inkomst netto 33 000 i månaden.
Utgifter för bil ca; 2 000 i månaden
Sparade medel ca; 55 000.
På ett halvår har vi oxå betalat av ca 35 000 på ett lån, på tomten som vi köpte har vi betalat av ca; 20 000, med ränta blir det ca; 40 000 + lagfart o pantbrev 23 000, samtidigt som vi betalar för vår nuvarande boende då förstås :P

Kommentaren från min bank (fsb) var att vi inte hade sparat ? tillräckligt mycket o därmed fick nej... ::)

Detta gällde ett lån på ca; 2,1 mille, allt är förhandsvärderat till 2,5 mille.

Hade ni eget arbete då som kontantinsats  eller något annat?
Vi räknar med att vårt arbete blir värt ca 5-600 000:- (jämfört med entreprenadkostnad) vilket inte påverkar värdet på huset i slutändan. Vi har en stor= dyr tomt i stockholmsområdet så den drar upp priset lite men totalkostnad blir ändå runt 2mkr för vi gör så mycket jobb själva. Har ännu inte sett ett hus av denna typ i området i närheten som gått under tre mille så det bör inte vara något problem med värderingen. Hon jag pratade med på HB sa till mig att om värdet blir så högt så kan vi enbart ha bottenlån på hela summan vilket underlättar en hel del med. Vi borde ju rimligtvis kunna låna upp till 80-85% av värdet och om värdet blir nu ca 3 milj så bör vi ju kunna låna 2,1? Skall prata mer med henne i veckan och börja bygga upp lite förtroende :-)

PS: Enligt HBs egen kalkylsida så landar vi ca 3500-4000:- plus i månaden. Boende 10.900:- ca...totalt.Hur mycket marginal kräver de för att det skall "räcka"?

Ja det egna arbetet räknas på ca 300 000.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.