Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
OLHA: Problematiken är bl a deras byggsätt med hela ytterväggar, vilket stökar till det enormt med rördragningar för el, larm, etc. Skall man ha larm till varje fönster, t ex blir det oerhört struligt. Det innebar att vi var tvungna at lägga på ytterligare 22 mm plyfa, såga ut spår för rören samt lägga en extra gipsplatta på. Visst blev det stabilt men.... Mycket extraarbete och mycket
Iram: Hej! Vi bygger 145 kvm med Trivselhus och avdragen är följande: Måla/tapetsera 70000 kr lägga golv är 50 kr/kvm lister/socklar 13000kr Mvh Mari
goerana: [citat] Din kvalitetsansvarige skriver under alla kontrollplaner och skickar sedan dessa till statsbyggnadskontoret. De kollar sedan att allt har gått rätt till och skickar sedan ut ett slutbevis till dig...plus ett fet faktura för att de har läst innantill och slitit lite på en penna.[/quote] Hej lite sans o balans i tråden tack, enkelt att generalisera, oftast ingår detta i bygglovet.
kalleanka70: Därmed stänger vi tråden för tjafs hör inte hemma på forumet.
hakke77: Jo ja tycker ju att de borde gå att slippa dom där 39.000kr till ingenting eftersom jag ökar lånet med det dubbla i pengar och med typ 30 år frammåt. Annars ska jag hota med att byta bank om jag ändå måste betala och även säga att de vore ju smart av dom att informera lite snabbt att om man vill låna upp eller sälja så måste man betala ränteskillnaden låstiden ut. Ska skriva svar
Alla_namn_upptagna: Hej alla överbeskattade. Om våra boendeskatter, fastighets- och förmögenhetsskatten, talas och skrivs det tidvis en hel del i pressen. Mycket snack men liten verkstad som man säger. Inget händer ju i praktiken. Någon %-sats justeras, begränsningsregler införs och ändras, avdrag höjs. Men resultatet då, inte mycket att yvas över. Fler skattekronor som skall betalas varje år, ty
mats99: Vårat hus är precis färdigt och vi gick över med 200k. MEN bara på sådant som vi själva valde till som extra lull lull. Dock så kalkylerade säljare med kommunala avgifter för 40k men det slutar på 56. Är det inte så att kalkylen får stiga med maximalt 10%?? Skulle vara kul/skönt/bra att sätta tumskruvarna på säljaren. M
saturnus: På Forumets första sida stod att läsa om nya regler, för några veckor sedan. Man kunde där läsa att regeln om max 5% av inkomsten, skulle ligga till grund för beräkning av fastighetsskatten (några år gammal regel), men har det inte blivit förändring till 2006, så det nu är 4% som gäller?
billy_baver: Det händer att ekonomier går så till den grad i baklås, att pengar plötsligt ÖKAR i värde. Om sedan räntan också ökar blir ju lyckan för den skuldsatte närmast total. Detta med penningmängder, tillväxt, penningvärde och ränta är ett kapitel för sig. Det går fortfarande att skaffa sig nobelpris på att upptäcka nya samband. ::)
billy_baver: Jag utgår från att det handlar om en bostadsrättsförening, och att du redan kommit överens med styrelsen om trappbygget. Ditt ingrepp kräver nog dessutom bygglov (eftersom det handlar om bärande byggnadsdel). Isåfall är det DU (och inte föreningen) som begär och betalar bygglovsansökan. Du bör kontakta en konstruktör, som tar juridiskt ansvar för hur jobbet ska utföras. Sedan tar
robban44: Man måste ju vara noga med att lägga allt rörligt när kreditivet omvandlas till bolån i sin bank, binder man något så får man betala ränteskillnadsersättning när någon annan bank tar över lånen. Vet inte om en annan bank tar över ett befintligt kreditiv och omvandlar till lån hos sig, Sbab kräver ju att bolånen är klara för att ta över. Avgifter för att byta annars tror jag
Mercafreak: Vi kommer att låna 2.3 mille Hur vi ska lägga lånen e inte riktigt bestämt. Förmodligen hälften bundet på 5 år och resten rörligt. Vi kommer att armotera direkt ca 1500-2000kr per/mån. Blir ca 8-10´i månaden...inkl drift..(sen beror det ju på pm man skattejämkar åxå)
Hemmakatten: Är ingen skatteexpert utan ekonom men vi sitter i samma situation som du och jag har därför undersökt detta ganska noga. * Tomten eller nya huset måste vara köpt under år 2, vilket du ju gjort. * MEN, senast den 2 maj år 3 MÅSTE du ha bosatt dig i nya huset. För att du överhuvudtaget skall få skjuta upp ens den minsta del av reavinstskatten måste du ha bosatt dig i huset den 2 maj.
Matarese: Vi har Handelsbanken, har byggkreditivet kopplat till villakontot. Bara att betala fakturorna direkt på internet eller flytta över pengar till löne-/uttagskontot för kortköp i butik eller kontant (till köp utan kvitto). Enkelt och smidigt.
Johan Gunverth: [citat] 4,6% är väl inte något att vara mörkrädd för, eller? Vi var på FSB igår och fick veta att deras ränta på byggkreditivet var 6,25%. Är det vanligt att man kan få räntor i nivå med 4,6% idag? (Vi har inte kollat runt med andra banker ännu). /Pär[/quote] Hmmm? Vi har precis lagt om vårt byggkreditiv på 2,55% hos FSB till rörligt på 2,4%. 6,25% låter helt orimligt.
birgi: Den där listan är dessutom från 2002 så värdena är med största sannolikhet högre på många håll i dag. :)
jasu50: Hej , vi har SHB "via" TH och fick 0,6 i rabatt på alla låneposter, eftersom vi hade papper på det. Vi skrev på för byggkred i november 2004 och skulle lägga om i maj 2005 då var det knorr om dessa 0,6 p.g.a de kraftigt sänkta räntorna. Dock kunde de inget göra då det på byggkred avtalet var inskrivet att vi skulle få detta. Kan också meddela att vi får 0,6 i rabatt i 5år på
Sartsa: Jag tycker att man skall avtala ett kvm-pris om ni har hittat en plattsättare med goda referenser, sett / hört att det han/hon gjort ser bra ut och att jobbet var genomfört inom rimlig tid. Detta för att: - En duktig hantverkare fuskar inte om nåt går inte helt som planerat, möjliga oönskade överraskningar har tagits hänsyn till vid prissättningen. I värsta fall tar han smällen
Tippas: Tack så mycket då har vi inte räknat helt fel :) Är här någon annan som har gjort något liknande?
Hemmakatten: Ja, därom tvistar de lärde.... Tidigare sa man att det var bättre att binda under våren/sommaren då tillgången på el var större (dvs. billigare). Men de senaste åren har ju detta inte stämt, om det nu beror på konstigt väder eller annat må vara osagt. En del menar också att det är billigare att ligga på rörligt el-pris hela tiden, men det kräver att man har koll på priserna och
jenfor: 2,95% är en bra ränta, fast den är ju rörlig så den kommer självklart att ändras under byggtiden. Tror dock inte att ni får lägre någon annanstans. Vi har 3,25% på vårt byggkreditiv hos Länsförsäkringar.
Hemmakatten: I en redovisning till banken skall naturligtvis ALLA kostnader med, tomt, pantbrev, bygglov, VA, grund, markarbeten, verktyg, hus osv. Att ni sedan betalt en del kontant är ju bara bra. Det innebär att ni inte behöver låna lika mycket samt att bankens risk blir mindre. Produktionskostnaden är förstås hela TOTALkostnaden för vad ni får betala. Om ni ställer upp alla kostnader på ett
Almen: Tja allt är ju relativt... svärfadern byggde om sommarstugan till åretruntboende och byggde ut till maxytan 75 kvadrat från förutvarande ca 35 kvadrat. Höjningen blev 371 %. Svenskt rekord? (Byta regering? ;))
jenfor: Jo, jag antog att det var syftet med att sluta amortera... Har amorteringsfritt själv av samma anledning ;)
Jesca_j: En sak som KAN spara stora pengar är att göra markarbeten och grunden på sommarhalvåret (tjälfri tid i alla fall), vi fick en kostnadsökning på ungefär 200.000:- på vårt mark/grundarbete på grund av 120cm tjock tjäle som fick spettas bort och sedan fyllas ut (500kubik bra massor som frusit fick grävas bort och ersättas med 500kubik köpt sand..... :( )
Smeagol: Monica9 Det är nästan så att jag tror att det är min fru som skrivit inlägget. Vi har mer eller mindre exakt samma förutsättningar, förutom att hon inte är mammaledig för tillfället. Totmterna vi tittat på än så länge ligger iof lite dyrare än det du nämner. (Ca 600 000 sek) Men jag har "kalkylerat" med att bygget kommer att kosta ca 2,8-2,9Mkr och vi skjuter till ca 500
husmyran: Vi var naiva nog att tro på de besked vi fick via telefon :-[. Men vi har lärt oss av erfarenheten och en annan bank hoppade in och gav oss lån så det löste sig till slut.
Johan Gunverth: [citat] "Hemska"....? Pga taxeringsvärdet eller vadå..? :-?[/quote] Huvudet på spiken!
Robert_Maria: Ett sätt att angripa problemet är att träffa sin bankman eller kanske kontorschefen, ta upp problemet, göra stor sak av det och på detta vis ha möjlighet att få rabatter på räntor, inga avgifter osv, osv. Jag tror att möjligheten att få ett kontant skadestånd är relativt liten.