D
djpa: Vår höll faktiskt väldigt bra. Givetvis tillkom det saker under resans gång men det var medvetna inköp och inget överraskande. Mest för att vi ändrade smak och tycke lite grann under året som gick samt att räntan gick ner så fasligt ::)
5 svar · 2,1k läst
D
djpa: Hetaste tipset är att faktiskt ta kontakt med husförsäljaren och be att få en produktionskalkyl med totalentreprenad samt materialspec till kalkylen. Har aldrig förstått varför folk i allmänhet är rädda för att ta det steget....Kostnadsfritt och effektivt! Du får då med alla poster som rör uppförandet av huset. Kontakta sedan bank för att få en mer rätvis kalkyl på lån,
3 svar · 9,7k läst
B
billy_baver: Smickrare där! Jag lägger ner mindre tid än det kan verka. Jag varvar ner med att läsa och replikera. Är sedan barnsben helt trollbunden av byggeri och arkitektur. Har alltid varit omgiven av sådant. Får du inte fram andra länken har du innehållet här direkt. Det gäller en rapport som inte ligger utlagd digitalt. Du får beställa den på biblioteket om du vill kolla mer. Publication
14 svar · 4,8k läst
volvo
volvo: Taxeringsvärdet är det verktyg skattemyndigheterna använder för att räkna ut fastighetsskatten. Grundidén är att det skall vara ca 80% av marknadsvärdet. Dock har skattemyndigheterna lite andra aspekter på husvärden än vad marknaden har. När det gäller lån på huset så bryr sig bankerna som regel inte alls om vad taxeringsvärdet på huset är. De är mer intresserade av det
3 svar · 17,9k läst
P
passat: Låter mer rimligt, kan ju tillägga att priset jag nämnde var exkl. moms. Ingen som kan rekommendera en firma i Helsingsborgstrakten ;)
7 svar · 10,0k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Åh, den alltid hjälpsamma Immobil hann före mig. På sidan han länkade till kan du ladda ner en blankett, SKV 4302, att fylla i. Den går även att fylla i via internet om man har en e-legitimation. (En e-legitimation har väldigt många som använder sig av internet för att betala sina räkningar från sitt bankkonto.) Blanketten ser krångligare att fylla i än vad den är. Syftet är ju
5 svar · 3,2k läst
yonna
yonna: [citat] Om inga avundsjuka släktingar är i faggorna kan man lösa det: betala även fastighetsskatten. Finns lån på huset bör ni göra en avvägning dvs minska räntekostnaderna med den del som räntesubventioneras. Till detta står ni själva för materialkostnader för viss lämplig summa/mån jämte eget arbete för förbättringat/reparationer så att ni håller huset i samma goda skick
3 svar · 4,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Först och främst bör det finnas ett skriftligt servitut om att ni samäger vatten- och avloppsanläggning. I servitutet eller i separat avtal bör fördelningen av kostnader för drift och underhåll specificeras. Den enda rimliga fördelningen är att ni bekostar 50% vardera. Ett hushålls personer/familjesammansättning varierar under tiden och ett avtal bör skrivas så att det gäller för
1 svar · 2,1k läst
V
verktygsrookie: Håller med tidigare skribenter om att ni ska byta bank. Tänk så här: ni har tittat på låt säga 15 olika hustillverkare, varför skulle ni nöja er med att bara fråga EN bank? En gång för alla: en bank är ett företag som, precis som alla andra företag, vill tjäna pengar. Sedan skiljer det sig åt hur man vill förverkliga detta. Antingen genom höga/låga priser eller genom
14 svar · 3,0k läst
K
koko: Vi har ca 2.5m i lån och amorterar ingenting. Mest pga ett missförstånd mellan mig och min bankman när vi la om det sista topplånet till ett bottenlån i höstas, men nu är jag nöjd med det. Vi sparar ca 5500 i månaden på annat sätt i stället och har bra marginaler. Eftersom vi är långt ifrån färdiga med våra renoveringar känns det lite fånigt att amortera för att sedan kanske
9 svar · 2,4k läst
Carisma
Carisma: "Litet lån". Beror väl helt på förutsättningarna... Det kanske inte är litet för alla. På lång sikt tjänar man ofta på rörlig ränta. Men jag tycker man ska se över hela situationen, se hur mycket ni har i marginal. Om ni väljer rörligt, klarar ni av x % höjning av räntan t.ex...? Att räntorna kommer att höjas är väl de flesta överens om. Frågan är bara när och hur
3 svar · 2,5k läst
B
billy_baver: Fattar jag verkligen saken rätt?  Har kommunen rätt att helt enkelt överta din ledning, utan någon som helst ersättning?  Och kommer kommunen – i så fall – att fakturera de tre grannarna vardera 150 Kkr för deras nyttjande av samma ledning,  PLUS ordinarie påkopplingsavgift om 50 Kkr per granne?! Då skulle VA-anslutningen kosta vardera granne 200 Kkr utöver var sin pump och servis
10 svar · 3,0k läst
T
TummenMittIHanden: Det är väl ingen här som ifrågasätter att de måste ha en bil och att den kostar. Men det blir lätt en känsla av att på det pris man fått tillkommer det sedan en lång rad extra avgifter som det inte sades något om från början. Antagligen ännu en orsak till att många vill ha fast pris. Nu var det inte körsträckan, utan det låter som man får betala 300+moms för att de
9 svar · 2,5k läst
Angelven
Angelven: Renoveringar... Jag vet att det är ett nytt hus. Men vinden tar ett par takpannor. Grannens unge pangar en ruta med en boll (och talar inte om att det var han) Du tappar stekpannan rakt ner i glashällen. Yngsta dottern målar en jättefin nallebjörn - på vardagsrumstapeten. Så lägg in en 500 hundring i månaden i budgeten (och lägg den på ett konto, så har du till renoveringar när de
3 svar · 2,5k läst
A
Andreas73: Tack för alla svar. Jag får nog tänka om lite :-/.
8 svar · 1,4k läst
Mattias L.
Mattias L.: Enligt vår bank ska vi få ungefär 5000 över per månad och då vet de inte om ca. 3-4000 "extrapengar" varje månad. Behöver jag säga att vi minsann inte får en enda krona över per månad. Så min erfarenhet av bankernas kalkyl är att de är glädjekalkyler då vi inte på någott sätt lyxar till det en massa....
7 svar · 2,6k läst
L
Lus: När vi drog igång hela lånekarusellen och började höra oss för hos bankerna så fick vi beskedet att de flesta ger rabatt på räntan om man bygger nytt. När vi väl besteämde oss för Handelsbanken sa vår bankkvinna att just nu fanns ingen rabatt för räntorna redan var så låga, nu var detta ett drygt halvår sedan och räntorna har stigit, det är dessutom dags för oss att binda
0 svar · 2,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Hej Inger! Självklart blev jag MYCKET nyfiken. Tur att jag inte hittade detta i torsdags, då hade helgen blivit svår! Och det är för väl att man har vant sig vid riksbanksdirektörernas orerande. Annars hade jag nog legat sömnlös. Väl skrivet! Men jag håller med dig i stort. Riksbanksledningen verkar vara 100% köpt av "bundna lån maffian". Det är klart att småfolket, som
20 svar · 2,3k läst
L
linsko: Oj, oj såg att disskusionen redan finns. Ska kolla i den tråden.
1 svar · 1,8k läst
C
chili: [citat] Jo, fast det jag reagerar på är att nätägaren _både_ tar ut fast och rörlig avgift. Men visst, har man monopol så har man (precis som med skatten som du påpekade - där är det ju också monopol ;)). Det känns som om avregleringen av elmarknaden blev mycket snack o lite verkstad. [citat] Det är Jönköpings energi. De tar ut en fast avgift plus en rörlig. Nu hittade jag
3 svar · 2,2k läst
L
larsg: Vi fick fem offerter innan vi var nöjda, det var inte några problem.
1 svar · 1,6k läst
T
Tobias_Skane: Det blev Länsförsäkringar Bank med 3 månaders ränta på 2,38%, till att börja med. Det går ju alltid att byta om man hittar bättre villkor
4 svar · 4,0k läst
W
WeeBe: Lite svårt att ha någon åsikt kring detta. Du nämner inget om huset, storlek, garage, standard mm. Jag har skickat offertförfrågan till 12 olika leverantörer där jag angett vad jag vill ha pris på och inte. Detta för att lättare kunna jämföra priserna. Då jag nu fått 2 anbud så har de ändå inte skrivit en offert på det jag frågat utan på deras specifika husleverans. Då blir
2 svar · 1,2k läst
B
Bricky: Absolut. Hon sade i somras att vi förmodligen skulle bli av med allt topplån och få över allt kreditiv till bottenlån så det är förhoppningen, åtminstone det mesta av det. Jag återkommer när det är klart på banken :)
4 svar · 4,0k läst
J
johan77: Byggsektorn är så het, så jag tvivlar på att det blir ett nytt ROT-avdrag nu. Möjligtvis för valårets skull. Personligen skulle jag vilja se en generell skattesänkning på tjänster mot hushåll men det kan vi ju glömma så länge nuvarande gänget (s)itter i Rosenbad.
2 svar · 1,7k läst
M
mr_pluto: Tack för svaret, då var det som jag trodde :)
2 svar · 4,9k läst
L
Leoni: Tack Inger! Jo, vi är verkligen nöjda. Det var ett litet äventyr att räkna ut hur vi ville ha det och få bankerna att gå med på det, särskilt som jag aldrig har varit intresserad av ekonomi. men det lönade sig verkligen att vara envis. Nu kan vi slappna av, och veta vad vi har för marginaler i framtida föräldraledigheter osv.  ;)
40 svar · 42,9k läst
B
billy_baver: Låter både spännande och farligt. Vad händer om hustillverkaren råkar i knipa?  Då borde byggnaden räknas som en tillgång, som realiseras som "byggnad å ofri grund" på exekutiv auktion.  Eller vad händer? Och hur ser det skattetekniskt?  Om ni fakturerar arrende på tomten två år (säg 300 Kkr) och därefter betalar byggnadens produktionspris ( t.ex. 2.000 Kkr ) betalar ni själva
3 svar · 2,7k läst
B
billy_baver: Banken förväntar sig att du kompletterar värderingen med en budget som visar vad produktionen kostar, hur lång tid bygget tar, och hur du tänker finansiera bygget fram till slutbesiktning.   Banken vill också veta hur mycket du själv kan och vill sätta in kontant.  Du ska också vara beredd på frågan vad du tar dig till om produktionen blir dyrare än beräknat.
1 svar · 1,9k läst
S
Sahlin: Hur fungerar det egentligen när man säljer/köper ett hus för ungefär taxeringsvärdet. Anses det som gåva om priset är lägre än tax-värdet? Ärver köparen då säljarens anskaffningsvärde och säljaren betalar väl i så fall ingen reavinstskatt även om försäljningspriset är högre än anskaffningsvärdet. Har även hört något om slopad lagfartsavgift om man säljer för en viss
0 svar · 1,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.