1 365 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Skyhög ränta på byggkreditivet!!
Sitter här och retar upp mig på vår bankman (kvinna) då vi har ett byggkreditiv som inte räcker och vi vill höja det men de går de inte med på.
Dessutom så betalar vi en ränta (4.6%) som man blir mörkrädd för.
Funderar skarp på att ringa runt och prata med andra banker i samma kommun för att höra mig för och ev om vi kan byta bank mitt i denna byggprocess som nästan är klar. Vi ska flytta in i slutet av Februari.
Är det någon som har råkat ut för samma situation.
Denna bankkvinna är inte trevlig dessutom, svarar inte på email så fort tar minst 3-4 dagar och de frågor vi skickar till henne besvarar hon inte.
De säger att det inte finns någon säkerhet på lånen och då kan man undra om inte huset i sig är en säkerhet då det står det på tidigare lånehandlingar.
Vi har inte fått svar på om de har värderat huset eftersom de inte vill höja byggkreditivet, men det får vi inte svar på
Grannhusen bredvid är värderade och vi räknar med att vi får tillbaka våra pengar som vi satsar själva och lånar utan problem då vi bygger vid havet i Karlskrona kommun.
Hälsningar
Veronica
Dessutom så betalar vi en ränta (4.6%) som man blir mörkrädd för.
Funderar skarp på att ringa runt och prata med andra banker i samma kommun för att höra mig för och ev om vi kan byta bank mitt i denna byggprocess som nästan är klar. Vi ska flytta in i slutet av Februari.
Är det någon som har råkat ut för samma situation.
Denna bankkvinna är inte trevlig dessutom, svarar inte på email så fort tar minst 3-4 dagar och de frågor vi skickar till henne besvarar hon inte.
De säger att det inte finns någon säkerhet på lånen och då kan man undra om inte huset i sig är en säkerhet då det står det på tidigare lånehandlingar.
Vi har inte fått svar på om de har värderat huset eftersom de inte vill höja byggkreditivet, men det får vi inte svar på
Grannhusen bredvid är värderade och vi räknar med att vi får tillbaka våra pengar som vi satsar själva och lånar utan problem då vi bygger vid havet i Karlskrona kommun.
Hälsningar
Veronica
Byt bank! Mycket möjligt att det går smärtfritt; ev får ni "lova" att lägga de slutgiltiga lånen i den nya banken. Boka in möte med ett par olika banker så att ni har något att jämföra med. Det är inte heller fel att väga in serviceinriktning heller.
Byt bank eller i alla fall bankkvinna! Man ska inte behöva vänta flera dagar på svar.
Räntan låter alltför hög i mina öron, vår ligger på 2,7 % och jag vet vissa som har ännu lägre.
Dock vet jag en hur det fungerar att byta bank mitt i byggprocessen. Kanske är det förenat med kostnader att flytta kreditivet? I så fall kanske det är bäst att stanna kvar tills huset är byggt med snabbt som ögat byta bank när lånet ska skrivas om...
Lycka till!
/Lena
Räntan låter alltför hög i mina öron, vår ligger på 2,7 % och jag vet vissa som har ännu lägre.
Dock vet jag en hur det fungerar att byta bank mitt i byggprocessen. Kanske är det förenat med kostnader att flytta kreditivet? I så fall kanske det är bäst att stanna kvar tills huset är byggt med snabbt som ögat byta bank när lånet ska skrivas om...
Lycka till!
/Lena
4,6% är väl inte något att vara mörkrädd för, eller? Vi var på FSB igår och fick veta att deras ränta på byggkreditivet var 6,25%. Är det vanligt att man kan få räntor i nivå med 4,6% idag? (Vi har inte kollat runt med andra banker ännu).Verran skrev:
/Pär
[/quote]
4,6% är väl inte något att vara mörkrädd för, eller? Vi var på FSB igår och fick veta att deras ränta på byggkreditivet var 6,25%. Är det vanligt att man kan få räntor i nivå med 4,6% idag? (Vi har inte kollat runt med andra banker ännu).
/Pär[/quote]
Jag tycker en ränta på över sex procent låter helt orimlig, måste jag säga. Räntan är endast marginellt högre idag än när vi skrev på vårt kreditiv i höstas. Kolla med en annan bank!!
/Lena
4,6% är väl inte något att vara mörkrädd för, eller? Vi var på FSB igår och fick veta att deras ränta på byggkreditivet var 6,25%. Är det vanligt att man kan få räntor i nivå med 4,6% idag? (Vi har inte kollat runt med andra banker ännu).
/Pär[/quote]
Jag tycker en ränta på över sex procent låter helt orimlig, måste jag säga. Räntan är endast marginellt högre idag än när vi skrev på vårt kreditiv i höstas. Kolla med en annan bank!!
/Lena
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 inlägg
4,6% är väl inte något att vara mörkrädd för, eller? Vi var på FSB igår och fick veta att deras ränta på byggkreditivet var 6,25%. Är det vanligt att man kan få räntor i nivå med 4,6% idag? (Vi har inte kollat runt med andra banker ännu).psydatraxx skrev:
/Pär[/quote]
Hmmm? Vi har precis lagt om vårt byggkreditiv på 2,55% hos FSB till rörligt på 2,4%. 6,25% låter helt orimligt.
Klicka här för att svara