Dels är allt dyrare än man själv och säljaren tror. MARKABETEN tomtplanering pålning/sprängning Sen lägger man till en massa fina grejor.

Sen ändrar man en massa och kommer på saker efterhand under själva bygget som gör det lite dyrare än det var tänkt från början.

Sen tillkommer en massa kostnader som man "inte visste/räknade med" Typ kostnad att fälla och transportera bort träd, tippa stubbar, hyra byggställning/dass/container, utsättning av bygget, kavlitetsansvarig, byggel, försäkringar, pantbrevskostnader, geoteknisk undersökning osv

Sen tillkommer en massa saker som man "borde" förutsett..... garage, inredning, antenninstallation/Parabol, altan, gräsmatta, buskar, utebelysning, larm, plattor/gångar/murar, att en kamin behöver en skorsten

Så helt plötsligt är husbygget som verkade kosta 1,7 milj + tomt uppe i över 2,5 miljoner+tomt.....

Ett tips är att räkna med alla dessa kostnader från början så är chansen att du kommer närmare sanningen och att banken dessutom lägger in alla dessa kostander i själva husbygget så att du får bättre lån och att pengarna räker hela vägen i mål.

Ja fallgropar vill man gärna undvika. Jag håller med TinaM om att det skulle vara intressant att läsa mer om detta.

De flesta poster som skogstomten skriver om har man ju med i kalkylen, men frågan är om det är till realistiska nivåer... :-/

Det skulle vara matnyttigt att höra vad ni notan slutligen blivit för de olika delarna i förhållande till kalkylen.

Poster jag fått mycket olika uppskattning av från olika husföretag är exempelvis: KA, byggel, bygglovskostnader. Det är svårt att veta vad som egentligen gäller. Jag väljer de högsta beloppen på alla poster för att få en "worst case" kalkyl, men det kanske inte räcker det heller...?

Dessutom tillkommer som skogsomten skriver kostnader som utomhusbelysning, teleinstallation, finplanering av tomt osv. Kunde vara kul att höra lite mer om nivåerna för dessa kostnader!

Jag är också nyfiken på hur mycket fyllnadsmaterial som ingår hos olika husleverantörer - det är ju lixom avgörande för att kunna ställa utfallet i relation till kalkylen.

Många variabler är det att hålla rätt på :-/

De flesta av de poster du anser är svåra att beräkna kan du ta reda på med någorlunda exakthet.

Bygglov, ring kommunen bygg- planeringskontoret
Kvalitetsansvarig, ring och fråga på ett ca pris eller ett fast pris
Byggel, kan vara lite klurigt då man inte vet exakt hur lång tid det behövs, ring elbolaget och gör en uppskattning
Teleinstallation, bör ingå i elentreprenaden och sedan ringer du telia om anslutning
Finplanering och utomhusbelysning mm kan ju kosta precis hur lite eller hur mycket som helst, det kan bara du vet avad du tänkt dig. Skogstomt eller lyxig Japansk trädgård med dammar, exotiska växter och karpar?

Det som kan fallera stort är ju grunden och eventuella fyllnadsmassor och där kan du alltid kolla om det finns en grundundersökning gjord av kommunen eller så får man göra en själv. Sedan tar du dit en sakkunnig som får göra en bedömning.

Lycka till och oroa dig inte för mycket. Med bra grundresearch så gör du iallafall så mycket du kan och du minimerar risken för tråkiga överraskningar.

Bra talat!

Jag ska i alla fall sätta mig och ringa runt snart och stilla mitt kontrollbehov. ;)

Det kan vara med bra med ett visst kontrollbehov inför ett husbygge ;)

Vårat hus är precis färdigt och vi gick över med 200k. MEN bara på sådant som vi själva valde till som extra lull lull. Dock så kalkylerade säljare med kommunala avgifter för 40k men det slutar på 56. Är det inte så att kalkylen får stiga med maximalt 10%??

Skulle vara kul/skönt/bra att sätta tumskruvarna på säljaren.

M

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.