Tack alla ni som svart i min tråd tidigare om lånelöfte.
Har nu fått ett papper på lånelöftet från SBAB och läst igenom detta.
Men det känns lite som om att vi inte är garanterade att få lånet fast lånelöftet är ok, kan det verkligen vara så? Känns som om hela lånelöftet är en endå stor klausul :(

Vad är en definitiv kreditprövning? Har dom inte redan gjort en sån? Dom har ju tex redan tagit uppgifter från UC + bett mig skicka in papper från försäkringskassan (är föräldraledig) och från a-kassa.

Ett lånelöfte är väl just vad det heter löfte om att få lån.
De kan dock ge ett lånelöfte på mindre pengar än vad du ansökte om ifall de finner det för osäkert att låna ut så mycket.

Så har iallfall jag för mig att det går till!

Mitt råd är att kontakta en lokal bank och få en bra kontaktperson där.

SBAB kan se billiga ut men de är lite opersonliga och de lokala bankerna matchar deras ränta utan problem om man har en fin kontakt.

Det kan kännas tryggare att få ett lånelöfte av en människa man kan tala med som förstår ens situation och även den lokala bostadsmarknaden.

Jag tror iofs att du kan vara lugn att du kan få det lån som anges på lånelöftet. Om du ändå känner dig osäker så prata med en lokal bank enligt ovan.

Lite märkliga resonemang ibland ang. SBAB här på detta forum tycker jag.
Vi byggde nytt i höstas och hade kreditivet i en storbank.
På grund av olika omständigheter så var vi tvungna att använda denna bank annars hade vi inte kunnat bygga, banken visste om detta och villkoren bedrövliga och inte förhandlingsbara för detta kreditiv bl.a .4,5% kreditivränta och avgift 8000:- där värdering visserligen ingick. Dessutom misskötte banken viktiga bitar som t.ex att betala inskickade räkningar i tid vid något tillfälle och ett antal andra saker under tiden. Tidigt togs då kontakt med SBAB om att när lånen placerats så ville vi att dom tog över istället. Dom gjorde en sedvanlig kreditprövning och kom fram till att vi var hjärtligt välkomna när det var dags. Flera gånger ringde denna trevliga handläggare och frågade hur det gick med bygget och att vi skulle höra av oss när allt var klart.

Vår kära bank och deras hantlangare till värderingsman värderade huset till drygt 1.700.000:- vilket också var produktionskostnad (märkligt) vilket innebar dyra topplån då vår kontantinsats var låg. Vi tog in en av SBAB:s godkända värderare som värderade huset till 2.100.000:- utan knussel.
Sen tyckte vår bankman att det var väl inte så bråttom att lägga om till lån utan det kunde väl vänta lite för det var lite semestertider och långhelg men vi blev vansinniga och pressade på att det skulle göras så det blev lite övertid där som inte uppskattades, men skönt att betala tillbaka lite skit.

Då allt var förberett och klart hos SBAB så var det bara att skicka in papprerna och sen tog det 4 bankdagar så var det klart.
Handläggaren ringde själv och talade om att nu kunde vi gå in på vår internetbank och kolla att lånen var lösta, enkelt och ganska smidigt tycker vi.
Vem hade inte gjort samma kan man då undra?

Tycker att SBAB skall ha kredit för sitt jobb ibland, sällan man ser det här faktiskt.

robban44 (eller nån annan som vet), blir det mycket extraavgifter när man byter bank i samband med att byggkreditivet ska skrivas över till "riktiga" lån???

Man måste ju vara noga med att lägga allt rörligt när kreditivet omvandlas till bolån i sin bank, binder man något så får man betala ränteskillnadsersättning när någon annan bank tar över lånen. Vet inte om en annan bank tar över ett befintligt kreditiv och omvandlar till lån hos sig, Sbab kräver ju att bolånen är klara för att ta över.
Avgifter för att byta annars tror jag inte det är men man skall ju vara noga med att inte skriva på något där man förbinder sig att ha lånet liggande en viss tid hos nuvarande bank som någon sorts motprestation för att dom fått ett kreditiv, har hört om sådana fällor också.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.