Säger du inte emot dig själv nu? Du skriver ju att den låga räntan är ett resultat av den låga/obefintliga inflationen? Borde då inte en inflationsbekämpande penningpolitik borga för fortsatt låga räntor?blofeldt skrev:
Det beror ju inte på en slump att inflationen varit så låg som den varit.
Säger du inte emot dig själv nu? Du skriver ju att den låga räntan är ett resultat av den låga/obefintliga inflationen? Borde då inte en inflationsbekämpande penningpolitik borga för fortsatt låga räntor?Konsulten skrev:
Det beror ju inte på en slump att inflationen varit så låg som den varit.[/quote]
Riksbankens uppgift är mycket riktigt som du påstår att bekämpa inflation. När inflationen är låg kan räntan sättas lågt. I framtiden kommer de förr eller senare behöva höja räntan för att behålla en låg inflation. Det är nämligen med räntan inflationen bekämpas. Jag ser inte riktigt var jag sagt emot mig själv.
Ökad inflation höjer inte bara räntan - den hjälper också till att "äta upp" lånets värde. Inget ont som inte har ngt gott med sig ... 
Visst kommer den att höjas. Frågan var ju om man kan förvänta sig höjningar till de nivåer vi sett historiskt sett. Penningpolitiken har ett helt annat mål idag än tidigare, så jag förstår inte hur du kan säga att inte förutsättningarna ändrats. De extrema nivåer vi sett har ju bl.a. berott på en skenande inflation (med efterföljande devalveringar) och fast växelkurs. Dessa förutsättningar finns ju inte längre.blofeldt skrev:Riksbankens uppgift är mycket riktigt som du påstår att bekämpa inflation. När inflationen är låg kan räntan sättas lågt. I framtiden kommer de förr eller senare behöva höja räntan för att behålla en låg inflation. Det är nämligen med räntan inflationen bekämpas. Jag ser inte riktigt var jag sagt emot mig själv.
Det händer att ekonomier går så till den grad i baklås, att pengar plötsligt ÖKAR i värde. Om sedan räntan också ökar blir ju lyckan för den skuldsatte närmast total.
Detta med penningmängder, tillväxt, penningvärde och ränta är ett kapitel för sig. Det går fortfarande att skaffa sig nobelpris på att upptäcka nya samband.
:
Detta med penningmängder, tillväxt, penningvärde och ränta är ett kapitel för sig. Det går fortfarande att skaffa sig nobelpris på att upptäcka nya samband.
:
Klicka här för att svara