3 071 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Uppgifter om driftskostnad?
Jag har förgäves sökt efter uppgifter om driftskostnad för olika nybyggda hus.
Har bara hört någon tumregel om att man kan komma ner 1/3 i driftskostnad för nytt hus kontra ett äldra.
Tycker att hustillverkarna borde redovisa detta men jag hittar alltså inget.
Kan någon tipsa?
Har bara hört någon tumregel om att man kan komma ner 1/3 i driftskostnad för nytt hus kontra ett äldra.
Tycker att hustillverkarna borde redovisa detta men jag hittar alltså inget.
Kan någon tipsa?
Det e nog bara att ringa å fråga säljaren.
Vårt LBhus Jordugglan är beräknat på 1700kr inkl sophantering.
Vårt LBhus Jordugglan är beräknat på 1700kr inkl sophantering.
Jag tror inte att det finns någon "norm" för hur man räknar driftskostnad.
I driftkostnaden ingår bl.a. sophämtning, uppvärming, vatten, försäkring. Och dessa kostnader varierar; sophämtning beroende på hur stort kärl som ska hämtas, uppvärmning beroende på om du vill ha 18 grader eller 23 grader inne, vatten - hur många duschar/badar, hur ofta, hur länge osv. Försäkringen varier beroende på om du har en "snikförsäkring" som täcker det viktigaste eller "lyxvarianten" som täcker allt.
Det finns naturligtvis andra faktorer som påverkar också; uppvärmningen av hur välisolerat huset är, sopor/vatten beroende på var du bor osv.
Jag tror bankerna räknar en schablon på 20 - 25 tkr i drift/år.
I driftkostnaden ingår bl.a. sophämtning, uppvärming, vatten, försäkring. Och dessa kostnader varierar; sophämtning beroende på hur stort kärl som ska hämtas, uppvärmning beroende på om du vill ha 18 grader eller 23 grader inne, vatten - hur många duschar/badar, hur ofta, hur länge osv. Försäkringen varier beroende på om du har en "snikförsäkring" som täcker det viktigaste eller "lyxvarianten" som täcker allt.
Det finns naturligtvis andra faktorer som påverkar också; uppvärmningen av hur välisolerat huset är, sopor/vatten beroende på var du bor osv.
Jag tror bankerna räknar en schablon på 20 - 25 tkr i drift/år.
Vi var på banken (Nordea), de hade en detaljerad plan för uträkning av driftkostnad. Bl.a. tog de med värme (såklart) beroende av storlek och typ av hus. resavfallshantering, föräkringar med mycket mera. Här hamnade vårt "nyhus" på en driftkostnad av 2100 kr/mån. Hjältevadshus påstår 1500.
Min fråga: Är det ingen med "nyhus" som vågar medge vad deras drifkostand blev? ta gärna med vilken zon. Tack!
Min fråga: Är det ingen med "nyhus" som vågar medge vad deras drifkostand blev? ta gärna med vilken zon. Tack!
Klicka här för att svara