19 624 läst ·
20 svar
20k läst
20 svar
Påverkar jobbyte bankerbjudandet?
Så jobbade jag när jag bodde i Sthlm... Hade 2 säsongsbetoande jobb... Körde taxi sep - Mars då taxi har mycket att gör ( Ivarjefall var de så då ) April - Augusti jobbade jag i båtbranchen.. Hade 2 anställningar o var tjänsteledig från resp företag de olika säsongerna..Patte skrev:Möjligheten att söka tjänstledigt för att prova annan anställning finns också... Jag har i alla fall arbetat på två olika företag (läs myndigheter) där denna möjligheten har funnits... I båda fallen har ledighet kunnat beviljas med 6 månader för att prova annan anställning.... Men som i allt annat det gäller att "sälja" tanken till chefen....![]()
RilleRock skrev:
Av samtliga anställda var i slutet av förra året 83.2% fast anställda (tillsvidareanställning) enligt SCB. I den privata sektorn var 87.3% detsamma.
Det är alltså mer än 4/5 som är fast anställda och nästan 9/10 i privata sektorn som är det, så det känns något överdrivet att säga att det inte finns fasta jobb längre.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Även om det är ett fast jobb så har det ofta den konstiga benämningen "tillsvidare anställning".
Jag skulle säga tvärt om. Det är tillsvidareanställningar som iblande ges den konstiga benämningen "fast jobb", ungefär som att det är för evigt.Robert_Maria skrev:
Tillsvidareanställning är den officiella benämningen och är den anställningsform som LAS baseras på.
Medlem
· Västmanland
· 2 229 inlägg
Har väl varit löneslav för länge för att ha tillräckligt bra koll.
Klicka här för att svara