Nej du får ingen rabatt på själva höjningen men du behåller ju hela tiden din rabatt på 0,37 procentenheter.
Har nu även fått ett bud bundet 12 år till 4,55 %
Synpunkter?
Synpunkter?
Det just detta som det är viktigt att det står någonstans. Det är inte ovanligt att denna rabatt på 0.37 % på den rörliga delen råkar försvinna om ett år eller två.. [/quote]Sylvester skrev:
Verkar inte som att min bank (FsB) vill lyssna på det örat. Jag har bett om en garanti på 5 år men de kan inte (vill inte) lämna någon garanti alls. Vad säger man till dem då? Tyvärr inte direkt läge heller att byta bank pga. diverse skäl .....
Vad menar dom händer nästa gång räntan höjs då (för det är väl uppåt den kommer justeras nästa gång) ? Att de fritt bara kan ta bort din rabatt om de känner för det? Isåfall är det ju kasst.. det enda som finns då är väl att binda räntan till din rabatterade procentsats.
Detta är vad dem skriver:Vortex skrev:
Vi kan inte ge er något löfte att ni alltid ligger 0,xx% under den annonserade räntan.
Ni har inte fått någon rabatt i förhållande till den annonserade räntan utan ni har fått en ränta som ligger just nu ligger betydligt under vår officiella ränta. Banken kan ju senare av tex konkurrensskäl sänka den annonserade räntan. Att er ränta då inte sänks beror på att ni redan förhandlat er till ett bra pris. Om vi eventuellt i framtiden säker vår ränta av något skäl betyder det ju inte att ni får en sämre ränta.
Men märker ni att ni ligger helt fel, så får vi ju naturligtvis ta det då. I och med att det är ett rörligt lån kan man inte tala om en fast rabatt, gäller bara bundna lån till nästa villkorsperiod.
Hur skall man tolka det?
Detta är vad dem skriver:GreenTurtle skrev:[quote author=Vortex link=1142236195/60#65 date=1146566485]Vad menar dom händer nästa gång räntan höjs då (för det är väl uppåt den kommer justeras nästa gång) ? Att de fritt bara kan ta bort din rabatt om de känner för det? Isåfall är det ju kasst.. det enda som finns då är väl att binda räntan till din rabatterade procentsats.
Vi kan inte ge er något löfte att ni alltid ligger 0,xx% under den annonserade räntan.
Ni har inte fått någon rabatt i förhållande till den annonserade räntan utan ni har fått en ränta som ligger just nu ligger betydligt under vår officiella ränta. Banken kan ju senare av tex konkurrensskäl sänka den annonserade räntan. Att er ränta då inte sänks beror på att ni redan förhandlat er till ett bra pris. Om vi eventuellt i framtiden säker vår ränta av något skäl betyder det ju inte att ni får en sämre ränta.
Men märker ni att ni ligger helt fel, så får vi ju naturligtvis ta det då. I och med att det är ett rörligt lån kan man inte tala om en fast rabatt, gäller bara bundna lån till nästa villkorsperiod.
Hur skall man tolka det?
[/quote]
Precis som det står.
Nästa räntehöjning så kan ni få den ordinarie räntan. Dvs utan er rabatt.
När räntan binds om (fast) eller ändras (rörlig) brukar rabatten försvinna, åtminstone på Handelsbanken. Som tur är, är det bara att ringa upp vår trevliga bankman så lägger hon in rabatten igen. Ett sätt att få kontinuerlig kontakt med kunderna?
Hejsan!
jag byggde ett älvsbyhus för ca 2 år sedan.
älvsbyhus har ett avtal med fsb att man ska få 0,5% rabbat på alla bundna lån första gången.
det är nu dags att lägga om mitt 2-åriga lån. tror ni att man kan förhandla sig till den rabatten igen?
hur går man lättast tillväga för att pressa ner räntan? har ej haft huslån innan så jag är ny på den fronten
jag byggde ett älvsbyhus för ca 2 år sedan.
älvsbyhus har ett avtal med fsb att man ska få 0,5% rabbat på alla bundna lån första gången.
det är nu dags att lägga om mitt 2-åriga lån. tror ni att man kan förhandla sig till den rabatten igen?
hur går man lättast tillväga för att pressa ner räntan? har ej haft huslån innan så jag är ny på den fronten
Klicka här för att svara