Man betalar väl ränta för det belopp och den tid man har haft kreditivet 'igång'?

Alltså låg summa = mindre ränteutgift i början, mot slutet av bygget ökar lånebeloppet och således räntekostnaden. :)

Det är ju entreprenören som bygger som skickar på dig fakturor som du i din tur skickar till banken för betalning och då belastar de ditt byggkreditiv.
Kan du förmå/förhandla med entreprenören att denne väntar med att skicka fakturor så har du löst problemet.
Problemet är väl bara att det är en "kutym" i denna otroligt utvecklade bransch ;) att byggaren vill ha en del "lyft" när denne anser sig klar med olika moment, och samtidigt får man väl också förstå att byggaren ligger ute med pengar för både material och löner under byggtiden så det blir att förhandla hårt det....

linnis skrev:
... finns det någon möjligt het komma ifrån de sista ränte månaderna och lägga dessa till totalen? någon som gjort så?
Du menar dra räntekostnaderna från kreditivet och baka in dem i skulden? Jodå, det brukar gå bra.

Du menar dra räntekostnaderna från kreditivet och baka in dem i skulden? Jodå, det brukar gå bra.
Trodde detta var mer regel än undantag..? När vi frågade banken om vi kunde betala byggkreditiv räntan varje månad för att INTE behöva lägga det på totallånet, så sa de "jovisst... Det är inte så många som brukar vilja göra så"... :-/

Jag trodde också att räntan lades på lånen, men vår bank fakturerar oss varje månad för räntan och det utan att vi har sagt till.
Nu har det i och för sig ingen betydelse för oss, men för vissa kanske det påverkar...

Varierar nog mycket från bank till bank vilka rutiner de har.

Bara du vet vad du vill ha kan du ju efterfråga det.

Nu håller de på med att gjuta plattan, om 5 månader flyttar vi in...

Vi får också hem fakturor på räntan. Läggs alltså inte på kreditivet per automatik. Men vi kan dra beloppet från kreditivet om vi vill.

Vår ränta dras från kreditivet, fast jag tror att vi får skicka in fakturan till banken först.

Detta är inget problem. Du får göra som du vill.

SEB hade som "standard" att räntan debiteras kreditivet, FSB får jag räkning ifrån varje kvartal eller månad, som jag vill, men kan lyfta av pengar från kreditivet om det behövs även till räntan. Du kan välja vilken metod du vill använda.

Det är ju egentligen ingen skillnad, du ska betala det förr eller senare.

Dra på kreditivet = betala senare
Betala själv direkt = direkt betalning

En smaksak, och avgörs från fall till fall beroende på hur du vill ha det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.