T
TN-Funkis: I Nov-05 tog jag upp problematiken med strandnära vid taxeringen, och nu börjar de bruna kuveren komma med minst sagt korkade underlag. Till er som nu överklagar detta "fenomen", undrar jag vilka punkter/detaljer som ni angriper vid skatteverkets beräkningar. Bifogar det gamla inlägget som låg på tråden ekonomi&juridik som inte finns längre, så det blev lite vanskligt vid sökningen
0 svar · 3,6k läst
F
fredand44: Hej! Tänket höra om någon vet vart man kan se förklaringar till skatteverkets siffer-värden på blanketten för det nya taxeringsvärdet? T ex vad betyder: "Värden för marken" > Värderingsenhetsnr > 1 ...mm. Mvh Fredrik
0 svar · 2,6k läst
A
aleli: Vi gjorde en trappa, 2% på vårt egna "grundpris" + 5% på överstigande. Fungerade hur bra som helst och mäklaren var vi riktigt nöjda med.
4 svar · 5,4k läst
E
e0peter: Huset är av lösvirke och kommer att byggas med delad entrepenad så någon direkt husleverantör har vi inte. VVS-installatören har visserligen räknat grovt på huset men har uppskattat behovet till 33.000kWh/år, värme+vatten, vilket jag tror är alldeles för högt. En konstruktör har vi dock så honom kan jag kolla med. Tack för tipset!
3 svar · 3,9k läst
O
ordain: [citat] Fast jag menade dåligt i förhållande till dagens räntor. Ett vanligt e-sparkonto hos föreningssparbanken ger just nu 1.6% ränta, och då är det inget konstigt med ett sådant konto. På inlåning hos SveaDirekt får man 2.75%, med statlig insättningsgaranti. På riksgäldsspar får man 2% just nu om man väljer rörlig ränta, eller 1.9% för månadssparande. Vid bunden ränta
10 svar · 1,4k läst
Mattias_K
Mattias_K: Modig: Du har egentligen helt rätt, men egentligen var jag från början lite tveksam till tomten just pga stugan. Det känns som att en stuga är lite svår att få grepp om. Vilka har en stuga mitt ute på landet? Kommer de bosätta sig där permanent? Dessutom har jag lite svårt när man har enda riktiga grannen tomt i tomt. På något sätt blir man lite beroende av att det funkar...
10 svar · 1,8k läst
volvo
volvo: [citat] 70-talshus kan vara behäftade med alla möjliga fel (tryckimpregnerade syllar, möglande flytspacken etc) Oftast brukar detta vara tillfixat. Dessutom kan fönstren vara slut och måsta bytas. Om jag hade varit er så hade jag frågat mig om jag trivdes i området och med läget på huset. Om svaret var ja så hade jag undersökt hur mycket en rejäl ombyggnad hade kostat. Oftast hamnar
1 svar · 2,9k läst
A
ante100: Jag vet att ämnet har varit uppe tidigare men nu sitter man själv där och funderar... Har betalat en kontantinsats på 35% på nybygget och vet att jag klarar en ränta på mer än dubbla dagsnivåer utan problem. Hur ser historien ut på lååååång sikt, nu inte de senaste 5-10 åren? Skall man lägga pengarna på amortering eller aktiefonder? Hur resonerar ni?
0 svar · 1,8k läst
L
Liftaren: [citat] Förhandla om pris efter jobbet är utfört? Nej, nej, nej... Då är ju jobbet redan gjort och du står med en faktura som entreprenören säkerligen kan redovisa skäligheten i om du bestrider den. Det enda din entreprenör behöver göra då är att säga "vi syns i tinget. hej!". Så något sämre förhandlingsläge har han definitivt inte. Det finns ingen entreprenör som driver
10 svar · 2,8k läst
E
Emanon: Hej. Vårt hus som vi byggde 1991 ska eventuellt säljas och vårt problem är att originalpärmen med alla stora kvitto troligtvis är försvunnen. Vi byggde delvis själva men de stora bitarna (El, VVS, Murning etc.) sköttes av olika firmor mot kvitto. Frågan är hur skattemyndigheterna värderar vårt hus vid en försäljning. Är allt vinst eller? Vi får ca 3000tkr för huset och vad jag
0 svar · 2,0k läst
A
andersmc: För ett litet hus av fritidshus-karaktär väljer man ofta plintgrund. Detta är säkerligen den billigaste grund ni kan bygga. Men är det inte så att er stuga är konstruerad för plintgrund? På tillverkarens hemsida står det i alla fall (http://www.skidstahus.se/cldoc/121.htm): [citat] I så fall är det inte mycket att fundera på...
2 svar · 1,7k läst
O
ordain: [citat] Det är ju förstås inget vi vet att det gör. Räntorna kommer bara stiga till 6-7% om det finns anledning, dvs om det finns anledning att kyla av ekonomin. Att ekonomin är så het att man behöver höja räntorna till 6-7% så snabbt känns inte riktigt kompatibelt med fallande huspriser. Ingen av oss vet vad som händer ifall räntorna når dit. [citat] Om vi har räntor på 6-7% så
2 svar · 2,1k läst
O
ordain: Eftersom det finns fler än en bank så ser jag inte riktigt att det är ett stort problem ännu. Ett stort problem blir det om alla säger nej, men om så är fallet kanske du ska ta och fundera igenom förutsättningarna en gång till. En annan bank säger säkert ja, så lycka till!
1 svar · 1,8k läst
G
Goran65: 2,6% och ingen kontraktsränta. ;)
8 svar · 4,4k läst
lbg
lbg: Oj, ja, det är svårt att svara på, men jag skulle tro att ett sluttningshus storleken ca 180 kvm går på dryga 2-2½ miljoner i standardutförande (nyckelfärdigt). Sedan kan det ju sluta lååångt över det, en miljon till utan problem... (när man börjar ändra och lägga till).
1 svar · 2,0k läst
W
WeeBe: Det är ytterst osannolikt att bankerna kommer att kräva att skötsamma bolåneinnehavare ska värdera om fastigheten då man lägger om lån. Privatpersoner som lånar till sin bostad gör det inte av spekulation och bankerna vet detta. Därför så löper allt på som vanligt, även om marknaden sjunker något. Det "värsta" som kan hända är möjligtvis att banken vill ha en högre
6 svar · 1,3k läst
L
larsg: Min gissning är att ni landar på ca 2 miljoner för allt. Ska det bli billigare än så blir det nog till att göra en hel del arbete själv.
2 svar · 5,3k läst
volvo
volvo: [citat] Lagen kräver att du har en KA. Ofta ligger ett antal KA på samma prisnivå. Då måste det väl vara bäst att försöka anlita den som gör det bästa jobbet? Antalet platsbesök är beroende av hur kontrollplanen ser ut. 1-2 platsbesök på ett bygge anser jag är alltför få. Den KA som agerar så är inte seriös.
25 svar · 8,8k läst
lakritstrollet
lakritstrollet: Hej. Vi kikar också runt för att eventuellt ersätta sommarstugan och har då ramlat över Faluhus som tillsammans med Lima Timmerhus och Forsgrens Timmerhus (som såvitt jag begriper ingår i samma koncern) verkar helintressanta. Så jag tar mig friheten att slänga in en följdfråga om någon känner till priserna på deras hus, framför allt lofthusen som respektive tillverkare har att
3 svar · 6,4k läst
A
abbe_: Varför har ni massa (dyra) krediter om ni har en bostadsrätt som inte är fullt belånad? Ta ett lån på BR i skandiabanken till 2,98% ränkta, och betala alla krediter, om det ändå är det ni tänker göra när ni sålt bostadsrätten, så slipper ni problem med banken. /Abbe
3 svar · 1,5k läst
W
WeeBe: Man kan krasst konstatera att bankerna vägrar låna ut pengar till nybyggnation då utsikterna att få tillbaka dessa pengar vid försäljning är små. Dom struntar i om man har ekonomi att klara lånen. Är andrahandsmarknaden svag så vill dom inte låna ut pengar till bygget. Jag själv bor på en mindre ort som haft en vikande befolkningstillväxt och ett överskott av begagnade hus och var
4 svar · 1,2k läst
T
Tamburina: Hej! Snart dags att bygga  :). Någon som har prisuppgift på Hjältevadshus Larsgården. Önskar uppgifter både med och utan puts!
0 svar · 1,4k läst
A
abbe_: Såg i en annan tråd på forumet priset på 150kr+moms för att lägga/sätta gatsten, inget underarbete eller material. Vi ni dela med er vad ni betalat för plattsättning med betongsten? Mvhg/Abbe
0 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag har sagt det tidigare, jag tror inte på att riksbanken är så himla fristående som den enl. lag skall vara. Jag misstänker att man igentligen vill höja mer, men att det inte är lämpligt före valet. Risken är ju då påtaglig att det blir så mycket värre efter valet.
3 svar · 822 läst
O
OLHA: Äg fastigheten i bolagsform exvis KB så syns inte försäljningar. Finns andra risker med det men även bolagsmässiga fördelar. Dock väldigt ovanligt om det inte är mycket dyra fastigheter.
6 svar · 17,0k läst
O
ordain: Som Konsulten påpekar har detta diskuterats en hel del. Vad som är rätt för er beror på era egna kunskaper, ekonomiska situation och så vidare. Personligen har jag, utan att ha något behov av att låna pengar, valt att låna en summa pengar för att investera. Jag hade först rörlig ränta, men har sedan tagit ett bundet lån till 2.85% ränta, vilket innebär att jag behöver nå en
6 svar · 14,6k läst
E
ErikL: Beroende på om den ligger i Norrlands inland eller Saltsjöbaden kan det vara precis vad som helst mellan 1000kr och 25 miljoner :) Enklast är nog att höra med en lokal mäklare!
1 svar · 2,8k läst
E
ErikL: Kan bli svårt. Uppskov med reavinst får du normalt bara om du har bott i ett hus minst ett år, och därefter flyttar till ett annat objekt. Om du bortser från komplikationen att "bygga nytt", så vill du egentligen sälja av en del av ditt nuvarande boende, och få uppskov med skatten så du kan använda hela reavinsten till att minska ditt nuvarande lån. Utgifter för ny-, till-, och
1 svar · 3,5k läst
HappyDigger
HappyDigger: Sorry, känner mig lite ::) hittade precis mängder med bra information i en annan tråd
1 svar · 5,0k läst
K
Kjell_G: Tack för svaren, blev bara lite orolig när jag läste på kommunens hemsida om kravet på beräkningen. Arkitekten sa snabbt nej - han gör inga såna beräkningar, tyvärr. Får göra som förslaget här - skicka in teknisk beskrivning med isoleringstjocklek och U-värden. /me
4 svar · 4,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.