4 752 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
Taxeringsvärdets betydelse
Har tittat på hus där taxeringsvärdet är 352000:- och begärt pris 485000:- eller högstbjudande,,huset är byggt 1945 omodernt och boyta 96kvm ,,med andra ord är det lite som måste fixas.Huset ligger 2mil utanför mindre stad det verkar inte vara många intrssenter.
Nu till frågan hur stor betydelse har taxeringsvärdet när man ska bjuda på huset?
Är det rimligt att bjuda 300000:- eller betraktas det som skambud?
Nu till frågan hur stor betydelse har taxeringsvärdet när man ska bjuda på huset?
Är det rimligt att bjuda 300000:- eller betraktas det som skambud?
Taxeringsvärden sätts vart tredje år med riktlinjen att det ska vara 75% av marknadsvärdet, dvs marknadsvärdet för objektet var DÅ uppskattat till ca 435kkr.
Sen har priserna stigit kraftigt de senaste åren, så på de flesta håll ligger priserna markant högre. Om du tittar på http://www.maklarstatistik.se/v/v.htm kan du se att K/T, dvs pris i förhållande till taxeringsvärde, oftast ligger mellan 1.8 och 2.0.
Att objektet ligger utanför stan är givetvis redan inräknat i ett lägre taxeringsvärde, så allmänt sagt är 300kkr ett rejält skambud som jag inte tror du har en chans att få igenom. Men det är förstås inte förbjudet att lägga sådana heller
Sen har priserna stigit kraftigt de senaste åren, så på de flesta håll ligger priserna markant högre. Om du tittar på http://www.maklarstatistik.se/v/v.htm kan du se att K/T, dvs pris i förhållande till taxeringsvärde, oftast ligger mellan 1.8 och 2.0.
Att objektet ligger utanför stan är givetvis redan inräknat i ett lägre taxeringsvärde, så allmänt sagt är 300kkr ett rejält skambud som jag inte tror du har en chans att få igenom. Men det är förstås inte förbjudet att lägga sådana heller
Visst går det, hänger ju bara på hur angelägen säljaren är att få huset sålt och om det finns andra intressenter. Vi köpte vårat hus i fjol när det varit till salu i fem månader utan att det sålts. Begärt pris: 285000 Taxeringsvärde: 248000 Vi bjöd och betalade: 200000. Mäklaren sa dock att till oss: "Glöm det att de antar det budet". Kan även tillägga att vi tidigare skambudat på hus. Då var visan följande, begärt pris: 395000 Taxvärde: 380000 Vi bjöd: 240000 Säljaren svarade "Inte en chans att vi säljer för det" 3 månader senare kontaktade mäklaren oss "Är ni fortfarande intresserade för 24000?". Då hade vi dock lämnat planerna på det huset. ;D
Shyssta priser det där är som ligger nära taxvärden.
Här jag bor har husen taxvärde på 350.000 ca och säljs för 1.150.000 kr.. Alltså mer än 3 Köpeskilling/Taxering.
Åker man ej på nåt skatt om man köper ett hus UNDER taxvärde?
Här jag bor har husen taxvärde på 350.000 ca och säljs för 1.150.000 kr.. Alltså mer än 3 Köpeskilling/Taxering.
Åker man ej på nåt skatt om man köper ett hus UNDER taxvärde?
Klart man inte åker på nån skatt för att man köper under taxeringsvärdet. Det som dock händer är att man kan hävda att taxeringsvärdet är för högt satt i relation till marknadsvärde och därigenom lyckas förhandla sig till ett lägre taxeringsvärde... ;D
Klicka här för att svara