Hej,

Planerar att bygga eget norr om stockholm och har börjat titta på tomter. Då tomtpriserna är höga vill jag veta vad priset kommer att ligga på efter alla extra kostnader. Säg att jag betalar 2 milj. för tomten, bara avstyckning är gjord.

Jag har tagit (max)kostnader från byggahus.se:

Gatubyggnadskostnad: 50 000:-
V/A anslutning: 90 000:-
El anslutning: 20 000:-
Lagfart: 1.5% = 30 000:- + 850:- avgift
Pantbrev: 2.0% 40 000:-

Då blir min maximala totalkostad för tomten: 2 230 850:-

Kan jag räkna på detta sätt för att vara säker på vad jag som mest måste lägga ut innan jag ens kan börja söka bygglov? Hur vet man om goeteknisk undersökning måste göras?

Ring och fråga kommunen, dom kunde tydligen tala om om dom trodde att en geoteknisk undersökning behövdes. Bygger du utanför tätbebyggt område kan du även fråga kommuen om fornlämningar, dom kan snabbt kolla på någon karta dom har.
I min kommun kostar V/A 120 000:- men ring och fråga din kommuns V/A avd hur mycket det kostar i just din kommun.

Du måste åka och titta på den eventuellt lämpliga tomten själv till at börja med. Om du inte har kunskaper för att bedömma markens beskaffenhet så är det lämpligt att göra en geoteknisk undersökning.

Något som är väldigt viktigt för all mark så är det att kontrollera om stora mängder vatten rinner under marken på tomten, tex från ett närliggande skogsparti som ligger högre än tomten. Då krävs det riktigt bra dränering för att leda bort vattnet där du vill ha ditt hus. Tänk på att markarbeten är den största okända kostnaden av alla vid ett husbygge. Stirra dig inte blind på de avgifter du anger, lite markarbeten såsom schakt, sprängning, fyllning och kanske också pålning kan kosta en halv miljon utan vidare. Slutsats: det är jätteviktigt att ta reda på markens beskaffenhet!

Hemmakatten
Frågan är vilken typ av tomt du letar efter. en tomt i tätbebyggt område eller en lite utanför? VA- och elkostnader kan skilja enormt mellan dessa. I villområde med tomter på max 1-2000kvm där el ligger i tomtgräns kan elen kanske kosta 20´, men har du en större tomt utanför tätort är det längre väg för elen att dras. Då får du förutom extra grävkostnader räkna med högre avgift från elverket. Vi själva fick betala 50´, men har hört folk som fått betala uppåt 200´. VA- anslutningen i vår kommun för just vår tomt skulle kosta oss 206´ (alldeles sant!!). Nu hade vi sån tur att det inte finns kommunalt VA där vi bor utan vi har borrat brunn och gjort egen avloppsanläggning till en kostnad av totalt ca 100´. Såvitt jag förstått så ligger "normal VA-anslutning på 80-120´.

Som Sylvester skriver så är det viktigt att kolla tomtens markförutsättningar. Ett besök av geolog med ett par provgropar kan gå på kansek 10-15´. Väl värda pengar. Om du behöver har jag tips på geolog i Sthlms-trakten, då vi själva bygger i norrorts-kommun. För markarbeten finns det inget tak, de kan kosta precis hur mycket som helst.

I Stockholmsområdet verkar de olika avgifterna skilja sig åt enormt, så man måste kolla för den aktuella tomten.

När vi tittade på tomter i Tyresö Stand låg gatukostnaden på de flesta tomterna mellan 120.000 och 250.000 kr. V/A-anslutningen låg även den på 120.000 till 200.000 kr. Så om du vill ha en "maxgräns" så måste du nog tyvärr ta i rejält.

Som exempel finns en tomt på Hemnet just nu i Tyresö Strand på Smultronvägen 1, där gatukostnaden är 110.000 kr och V/A ligger på 130.000kr. Och detta är långt ifrån den dyraste jag sett...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.