Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Magnus79: Hej på er alla därute!! Jag funderar på att måla om hemma, har haft några målare som tittat på lägenheten. De har givit mig kvadratmeter pris "golvytan" är detta vanligt?? Och i sådana fall hur mycket brukar en målare ta per kvadratmeter golvyta??? Jag fick olika bud allt ifrån 250 kr kvadraten till 400 kr. Jag förstår att det kostar lite olika beroende på vilka behandlingar man
Sylvester: Tja det beror lite på var i landet ni tänkt att bygga. Men entreprenad plus övrigt kan mycket väl hamna kring 1 miljon för ett sådant hus ni beskriver. Jag misstänker att övrigt är bygglov, pantbrev, lagfart och kostnader under byggtiden? Tänk på att entreprenaden inte bara består av arbete, utan även av en hel del material. Men visst är det mycket pengar..
Smudge: Har i dag: 3,50 % rörligt 4,10 % 2 år 4.30 % 3 år detta från Swedbank. Kan jag förvänta mig bättre, och isåf hur mkt, på Länsförsäkringar? (Lån 1,9 SAMT kan även bli bankkund hos Länsförsäkringar.) Tacksam för ideer!
billy_baver: Nyckelfärdigt hus för 7.000 Skr/kvm? Nej, sällan! Men testa gärna! Och återkom med bevis.
ordain: [citat] Nettovinsten är just det man skattar på. Om du har köpt en bil och tagit lån för att finansiera den så förändrar ju det inte på något sätt vilken nettovinst du gör på husaffären. Jag tror inte att det är så många som tror att de kan sänka sin skatt på huset genom att köpa en bil.
Topsy: Fick i fredags följande erbjudande från SHB: 3-mån: 3,61% 1-år: 4,09% 2-år: 4,34% 3-år: 4,42% 5-år: 4,56% Då ingår också ett låneskydd som faller ut om någon av oss går bort. Det är bättre räntor än det lån vi har idag, men det kanske går att få bättre? Gäller ett lån på 2,6 (nyproducerat hus värderat till 4 milj.).
snickar_jonte: Vi ska binda lån på ca 2,6milj nu i dagarna, vi har ca 50000 brutto men inga andra lån, det känns ok nu när man har låtit det sjunka in lite, vi sätter undan det vi kommer ha i utgift när vi flyttar in i det nya huset! Vet någon hur det funkar när banken räknar upp lånet till det datum man flyttar in i huset, vi ska flytta in i oktober i år. må gott! ;)
kuno: Band idag 19/1 hos Nordea: 8 år 4.40% 5 år 4.32% 3 år 4.20% 3mån 3.68%
JD: Jo, nu när jag kollar så står det att det gäller även om man löser eventuella lån inom ett år.
hempularen: På ett nytt hus tycker jag att det är att straffa sig själv lite onödigt hårt om man börjar lägga in renoveringskostnader i sin kalkyl direkt. Visserligen kanske det finns något man vill piffa upp av utseende skäl redan efter något år eller så. Men då handlar det ju knappast om nödvändigt underhåll. Utan något man kan skjuta upp tills budgeten tillåter. Jag skulle tro att de
daniel_168: Min lilla erfarenhet säger: Marken, marken och marken. Först 44 000 extra för sand under plattan (behövde höja hela grunden), sen ungefär 300 000 för planering av tomten, med grus, trekammarbrunn och liknande!!!
matbr107: Du kan räntesäkra så fort du har börjat att lyfta byggkreditivet! Det kan ju vara ett alternativ om du är orolig för kommande räntehöjingar??! :-?
co: [citat] Jag skulle gått till ett byggvaruhus typ Beijer där det säljer alltfrån fönster, virke till betong etc. Visst kan man ta hjälp av någon som gör en kalkyl åt en men det kostar ju.....
kobban: Hej! - Mycket intressant att detta verkar glömas bort!? I vårt fall byggdes huset på en konstgjord kulle - för att det inte skulle var fall ner i från vägen huset ligger brevid. Höjderna var hustillverkaren som angav i ritningen. Trots det glömde de att informera oss om detta och plötsligt damp det ner en räkning på 30000:- för extra grus!!! Efter detta blev jag misstänksam och
kobban: När man köper ett Myresjöhus och samtidigt byter bank så får man en speciell rabatt på 0.3% på officiella räntor. För vår del har det nu blivit dags att avsluta bygget och lägga upp våra hos Nordea. Bara för att få reda på vad som egentligen gäller ringde jag upp Nordeas Myresjöhus repressentant annonymt och fick då reda på att man är garanterad 0.3% men att de ofta ger upp
hempularen: kankse bra att påpeka att skattesatsen 20% förutsätter att man varit mantalsskriven på huset under viss tid, annars kan det bli 30%. Har för att där finns något mer villkor också.
Cohiba: Å andra sidan tror jag inte du får en tomt för futtiga två miljoner i Danderyd.
fialottabus: Hej Själva huspriset innefattar oftast inte grunden. Vi har köpt en smålandsvilla som idag kostar ca 1 mille att köpa, då är inte vinden inredd - kostnad ca 220 - 240', sägs det (vi är inte där än). Det är ett budgethus med en krypgrund. Vi betalade ca 60' för att få grunden murad och schaktningen gick för oss på ca 180'. Men det inkluderar en del spräng och fyll på en inte helt
Hemmakatten: [citat] Ja, precis så är det. Oavsett om du köper hus av husleverantör eller bygger själv så slipper du fastighetsskatten helt under 5 år och därefter ½ fastighetsskatt de följande 5 åren. Detta räknat från året efter att huset blivit färdigt. Fastighetsdeklarationen måste du alltid fylla i vid anmodan, men skatten betalas först efter åren enligt ovan.
ordain: [citat] Du tror att rika kommer att få pengar av staten och de fattiga får betala pengar till staten? Det vore verkligen en totalomvändning jämfört med nuvarande politik. Resultatet lär väl bli att de som betalar skatt (i princip alla betalar fastighetsskatt, oavsett om det syns eller ej, även hyresfastigheter är belagda med fastighetsskatt) får sänkt skatt. Om nuvarande prognoser om
Johns: Tack för svaren. Gammastrålningsmätning är utförd och enl ritningarna är det durox (från skövde). John
Bellahhh: Hejsan! Undrar om någon har byggt loft 76? Vill veta allt om det isåfall! Mvh Isabelle :)
greenbay: Glöm inte att huset är mer värt om det är högre i tak. Detta innebär att topplån kan minskas eller uteslutas, eller att ni har ett bättre förhandlingsläge på bottenlånen om ni bara har sådana. Jag har en arbetskamrat som "klassade upp" sitt hus, skatten ökade, men lånekostnaden minskade mycket mer. Dessutom kommer antagligen fastighetsskatten att förvinna, eller förändras på
johan77: Bolån Direkt är en nättjänst som drivs av Swedbank. Då fixar du lånelöfte, lån mm via webben och telefon. Jag har nyligen använt detta för lån på min nya lägenhet och tyckte det var en smidig tjänst. Går du till ett Swedbank-kontor så får du kanske någon annan lånetjänst.
tobbee: jag har kollat med stockholms komun och de har sagt muntligt att det är okej. bygglov kostar ju ännu mer så jag tänkte börja med besiktning först. jag kan själv endel om byggteknik osv så jag har aldrig använt besiktningsman förut utan gjort det själv, men denna källarlokal skulle jag vilja kolla upp fackmannamässigt för det känns som det är viktigt här.. så besiktningsman, var
ordain: [citat] Ja, det går att ansöka om "Ändrad beräkning av skatteavdrag" (http://www.skatteverket.se/blanketterbroschyrer/blankett/info/4302.4.39f16f103821c58f680006632.html) för att få rätt preliminärskatt dragen från din lön varje månad. Detta kalla också jämkning och du skriver upp vilka inkomster och avdrag du tror dig komma att ha under året och så räknar de ut hur mycket din
LK: Här kommer en redogörelse för slutresultatet: 3,40% Helt rörlig (+0,4 mot styrräntan i fem år) 4,35% Fem år Vi delar upp lånet i två lika delar, men håller oss uppdaterade på utvecklingen för att eventuellt binda en del av det som nu ligger rörligt senare. Dessa nivåer kunde inte SEB matcha och om man räknar in kvarlevandeskydd ligger det även under Skandia. För oss känns det
Daniel_M: [citat] Ja, huset bytte ägare mellan mätningarna. Korttidsmätningen gjordes medans "säljaren" bodde i huset ( 7 dagar ) och långtidsmätningen gjordes sedan vi tagit över huset , förutom första veckan. Men jag tror att det kan vara bra att få inskrivet att eventuella åtgärder bekostas av säljaren och att en fackman skall föreslå lämpliga åtgärder. Sedan vill säkert säljaren ha
Wester: Hur stor är chansen att du kan pruta på det då??? Man kan ju inte per automatik tro att priset kommer gå ner med ev reparationskostnad. Det är ju inte direkt ovanligt att säljaren tycker att "det där var ett jobbig köpare, honom skiter jag i för jag e inte helt desperat att sälja nu". Och så går det till nästa köpare eller kör en annons runda till. Vill man absolut ha huset så kan