Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m.
Marelb: Jag förmodar att ni har ett byggkreditiv och då betalar man ränta på de pengarna man plockar ut därifrån, då lånet löses och övergår till normalt lån. Bankspärr vill både Smv och säkerligen grundentreprenören ha också. Det är bara att be banken skriva ut ett papper på det belopp som de reserverar för respektive företag. Inga konstigheter alls! Inte vet jag att vi betalt
sandhall: Varför skulle man få bidrag för en braskamin? De enda bidrag (eller skattereduktioner) jag känner till är för installation av solvärme samt biobränsleanläggning. I det senare fallet kan en vattenmantlad kamin komma ifråga om den är dimensionerad till att vara den primära energikällan i huset. Att du skulle få skattereduktion för en vanlig braskamin ställer jag mig dock frågande
Stefan_h: Jag skrev att det är en riktlinje då de flesta ligger i den prisklassen.. Visst man kan få de gjort billigare oxå men då har man tur..
skogstomten: Lättare att pruta på tillvalen som hustillerkaren tillverkar stor del av än dom som de köper in. Det är allstå lättare att få finare trälister, burspråk, altanvirke, trätak osv än inköpta centraldammsugare, kök, vitvaror, larm osv. men det är nog lite sent när ni redan skrivit på huset. Är det dessutom Älvsbyhus så är det nog nästan ännu svårare. Har en känsla av att det
Constructum Domus: Ekonomiskt sett så är det alltid billigare att ha rörlig ränta om man tittar på lite längre sikt. Det kan dock kännas bättre om man binder så man vet vad man skall betala under en tid framåt. Jag känner flera som inte sover bra på nätterna om de har allt rörligt. Det är viktigt att veta att det handlar alltså inte bara om ekonomi utan även andra saker.
John77: Kan säkerligen ha flera orsaker, dels beroende på när ditt 3-månaders lån förfaller, om lånets ränta är kopplat till någon basränta eller om det är kopplat till spintabs ränta - rabatt eller om det är kopplat till bolånedirekts ränta - rabatt. Det kan ju vara så att du har fått Spintabs officiella ränta - rabatt som vid lånetillfället motsvarade bolåndirekt -0,20%. Sen kan
John77: Har du en konkrurrernade offert från en annan bank, så blir valet till din befintliga bank att antingen matcha offerten eller tappa dig som kund, att olika värderingsmän har olika uppfattningar om värdet är inte konstigt. Din befintliga bank kanske kan erbjuda samma villkor som bottenlån på ditt topplån trots att de inte håller med om den oberoende värderingsmannens värdeuppskattning
Milkshaken: billy_ : jag menar att jag förstår hur du menar alltså... Allt det där är en smaksak med BRF eller Villa. Och Billy: Jag tog upp riskerna med lån på BRF i mina tidigare inlägg i tråden. Läs får du se.
skogstomten: Du kan kolla hur mycket tomten blivit upptaxerad för "ovanligt stor tomt" då kan du enkelt räkna baklänges eftersom din tomte kommer att bli mindre. Kolla på skatteverkets hemsida för att se deras broschyr angående fatighetstaxering. Taxeringsvärdet kommer dock att sjunka väldigt lite när man räknar på det.
magnuso: Diskussionen om husleverantörernas indexreglering: Hur har era husleverantörer gjort om det dragit ut mer än 6mån från avtalstecknandet till husleverans. Har hört att de flesta husleverantörer bjudit på denna extra kostnad just pga att det blivit försenat. Hur har era husleverantörer gjort, skriv gärna även vilken husleverantör
Snailman: Sen finns det ju flera som betalat vitt och får eljobbet gjort av icke behöriga personer... som tex i detta fall: http://www.byggahus.se/bygga/besvikna_entreprenor.htm
Goois: Vi har en bra kommun så vi behöver inte betala tomten förräns vi lägger grunden dvs när byggkreditivet är igång. Dock samma för oss dem kräver in ritningar, brandförsäkring, byggfelsförsäkring som är helt onödig för oss som ska bygga allt själv!, bygglov och tekninskbeskrivning mm....Men förhandla kreditivräntor för vi har fått mellan 4.10 med en årlig avgift på 0,5% till
tiggre: guess it would be somewhere around 300-400/hour SEK for the person doing the work (price differs from different parts in Sweden) ?
saturnus: viktigt att Du själv gör ett överslag vad gäller timmar och material, så din kritik inte endast är ett tyckande. Räkna med 50% på tid och 50% på material. Tänk också på att momsen 27.850:- är en stor post. Vad gäller a`conto faktura (den första) så brukar dessa inte vara specade. Ett uttag a`conto brukar ligga på hälften av totalsumman.
Gagga: Jag hoppas att Yonnas profetia slår in!! Det hade varit betydligt roligare att lägga pengarna på något roligare än elförbrukning.. ;) God Jul!! Gagga
volvo: [citat] Instämmer. Det är inte helt lätt att i efterhand räkna på massor. Det kan vara stor skillnad i volym på lösa och packade massor. Dock ligger bevisbördan på entreprenören att kunna bevisa att exakt såhär mycket har levererats till tomten.
ylven: Jag har iofs SBAB från början, men när vi ville utöka lånen för att sas få betalt för gjorda renoveringar så gjordes en "datavärdering" per telefon, alltså husets marknadsvärde höjdes grundat på vad andra hade betalt i området vid senare försäljningar. Det kanske inte är nödvändigt att byta till SBAB för att få allt som bottenlån. Jag rekommenderar starkt att amortera hårt
ordain: Självklart måste du göra en ordentlig besiktning av huset med en oberoende besiktningsman. Se det som att du köper huset i befintigt skick vad gäller allt du kan undersöka om huset. Alla fel som går att se idag är fel du får räkna med att stå för framöver och även fel som inte går att upptäcka nu kommer att ge dig kostnader. Så nytt eller inte, gör alltid en noggrann besiktning.
Ronnyh: Jo, det är det där med längden på ett snöre. :) Måste vara svårt att lita på både de billigaste och de dyraste då. Det är klart, ni hade ju inte källare. Den måste ju dra upp det ordentligt.
stiga: Sparkar liv i denna tråd igen med en liten sidofråga: Hur högt i tak skall det kunna bli på "vindsplan" för att det skall räknas som ett plan och inte ett loft? Finns det tex något norm-mått på "lägsta-höjd", säg 160cm, vid vägg eller dylikt? Jag vill öppna och höja taket på min lägenhet för att följa yttertaket upp till nock - vilket skulle öka totalhöjden med ca 160cm och
Angelven: ... eller i trakter som Stockholm där prisskillnaden mellan förregående köpare och nuvarande säljare mycket väl kan göra att det behövs pantbrev på en miljon till.... Det är ju alltid på lånesumman så man får betala pantbrev på mellanskillnaden mellan nuvarande existerande pantbrev och nya lånebehovet...
hempularen: Skattemyndigheten är inte nådig när det gäller sådana lösningar, speciellt inte i fåmannsbolag. Jag tror att det går att göra det på ett godkänt sätt men det finns mängd regler som måste uppfyllas för att skattemyndigheten skall accpetera detta. Det ni riskerar är att alla kostnader av skattemyndigheten anses vara era privata kostnader.
JLandgren: Hejsan! Min sambo och jag går i renoverings-tankar men vet inte riktigt i vilken ände vi ska börja. Först och främst undrar jag hur många offerter är det rimligt att ta in för ett projekt, samt är det brukligt för ett byggföretag att ta betalt för att göra en offert? Finns det sedan någonstans där man kan få hjälp med kontraktet innan man skriver på så att där inte är några
Constructum Domus: Jag skickade bara in blanketterna och sedan så kom de tillbaka och ville ha bevis på vad jag hade betalt för huset. De kunde ju bara se vad jag betalade för tomten i deras register. Då skickade jag in köpekontrakt på tomt och hus (köpte nyckelfärdigt den gången). Fick sedan ett nytt brev efter några veckor där de skrev att uppskovet var godkännt. Det kan vara smart att skicka in de
rasmuswikman: Jag och min sambo är i startgroparna att köpa ett gammalt hus av en kommun. Huset är ett gammalt stall i sten (vitputsad fasad) som på 40-talet byggdes åt kommunveterinären men har senare använts av brandkåren som fritidsutrymme och sist av tekniska verket som förråd. Huset har cirka 140 kvm bostadsyta och kommunalteknik finns. Huset är beläget uppe på en kulle, så röta borde inte
Robert63: Ett "råd" från hjärtat! Gå gärna på bankernas glädjekalkyler. Man anpassar sina kostnader vartefter. Om folk exempelvis räknade på vad det verkligen kostade att köra bil, då skulle det vara ganska tomt på gatorna. Det handlar om livskvalitet och prioriteringar. Allt brukar ge sig om man inte är allt för långt ute och cyklar. Dessutom så är att hus en ganska säker investering.
Robert63: Har han någon "ställtid" för jobbet, dvs behöver han frakta maskin etc varje dag? Vem fraktade gruset? Är ni verkligen 100 på att han saltat tiden? Att uppskatta grusmängd är nog svårt, be att få en faktura eller liknande från anläggningen som sålt gruset. Ord mot ord, tror faktiskt du får svårt att få "rätt". Speciellt som du inte har någon tidslista eller liknande att referera
Constructum Domus: Jag fick en platta på 90 kvm gjuten i våras och det kostade 92000:-. Rörläggning inkl. golvvärme kostade 32813:- Då är inga markarbeten inräknade. Allt inkl. moms. Se: http://villa.carlberg.org/grund
Constructum Domus: Min uppfattning angående räntor är att om man har lite ekonomiska marginaler så är det alltid mer lönsamt på lite längre sikt att ha rörlig ränta. Tittar man på statistik bakåt i tiden så har det alltid varit mer lönsamt med rörlig än med bunden. Ju längre tid man binder på ju dyrare blir det. Sedan kan det vara så att man binder sina lån för att t.ex sova bättre på natten.