Har gjort en korttidsmätning av radongas och det visar följande: master bedroom 270, sovrum 200 samt i ett vardagsrum 230 Bq/ m3. Radongasen kommer från byggmaterialet.
Jag tror inte det är några problem att få ned värdena till under 200 men vad tror ni om marknadvärdet? Är det mycket negativt för marknadsvärdet med blå lättbetong i huset men radongas värden (på sikt) under 200?

Huset har inner- och ytterväggar samt bjälklag i blå lättbetong och jag funderar på att riva ned alla innerväggar. Hur mycket radongas tror ni försvinner då?

/John

Jag hör till dem som tror att mrknadsvärdet kommer att påverkas mer och mer i negativ riktning om man har radon. Medvetenheten om problemet ökar hela tiden, därför kommer folk att sätta en högre och högre negativ prislapp på det.

Att ta bort innerväggarna tror jag ger en ganska marginell inverkan, men framförallt så tror jag inte att det ger någon påverkan överhuvudtaget på marknadspriset. Huset är fortfarande ett blåbetonghus, när ytterväggar och bjälklag är i blåbetong.

Själva radonproblemet löser man så vitt jag förstår med olika ventilations arrangemang, och har man en sådan lösning klar och bevisad genom långtidsmätning så tror jag att man kan begränsa skadan vad gäller marknadsvärde. Då kan man tom fundera över om det går att undvika att det kommer fram att det finns blåbetong. Blåbetong är ju i sig inte ett fel, utan det är de höga strålvärdena man inte får undanhålla en köpare.

Johns skrev:
Har gjort en korttidsmätning av radongas och det visar följande: master bedroom 270, sovrum 200 samt i ett vardagsrum 230 Bq/ m3. Radongasen kommer från byggmaterialet.
Jag tror inte det är några problem att få ned värdena till under 200 men vad tror ni om marknadvärdet? Är det mycket negativt för marknadsvärdet med blå lättbetong i huset men radongas värden (på sikt) under 200?

Huset har inner- och ytterväggar samt bjälklag i blå lättbetong och jag funderar på att riva ned alla innerväggar. Hur mycket radongas tror ni försvinner då?
Det är nog fortfarande negativt för marknadsvärdet att det är blåbetong, bland annat för att radon bara är ena problemet med blåbetong. Det andra problemet är gammastrålning, som visserligen är väldigt liten, men som folk är rädda för och som folk säkert kommer att fortsätta vara rädda för.

Att ta bort mellanväggar är ett utmärkt sätt att minska den totala strålningen då man ju angriper det vid roten. Ventilation funkar mot radongasen, men inte mot gammastrålningen, som utgår direkt från blåbetongen. Så, bättre ventilation och bort med innerväggar, så lär strålnings-värdet falla ganska ordentligt. Ett hus med bara ytterväggar i blåbetong kan ofta hamna under gränsvärdena beroende på en rad faktorer, men nu har ni ju även bjälklag i blåbetong, vilket är lite värre att göra något åt.

Personligen skulle jag inte oroa mig över att köpa ett blåbetongshus med en bra lösning och dokumenterat godkända stråldoser, men vissa oroar sig säkert.

Att ni med alla byggnadsdelar i blåbetong redan ligger på så låga värden indikerar att ni kan klara problemen rätt bra.

Du skriver inte om du har mätt Gammastrålningen från betongen...? (Är av intresse för att kunna avgöra vilken fabrik som gjort den, det är stor skillnad mellan olika fabrikat!)
Om du ska fortsätta att bo i huset ett bra tag till så kan det möjligen vara värt att ta bort mellanväggar. Minskningen av Radongashalten är svårt att förutse, men naturligtvis så påverkas den gynsamt. Det är ju dock en hel del jobb och om ni bor i huset samtidigt blir det ju ett elände med betongdamm överallt... :-/
Vad gäller värdet så kan det möjligen vara en fördel att du troligen kommer under gränsvärdet. Du borde dock dels göra en Gammamätning, dels en långtidsmätning innan du drar igång projektet. Korttidsmätningar kan variera ganska kraftigt, och därför kan det vara svårt att avgöra hur bra effekt dina insatser har gett utan långtidsmätning.

Tack för svaren. Gammastrålningsmätning är utförd och enl ritningarna är det durox (från skövde).

John

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.